2009-01-04, 05:09
Medlem
Xololanxinxos avatar
Jag tänkte en gång på om det var människan som uppfann matematiken, eller om det var människan som upptäckte matematiken?

Med detta menar jag då, typ; det fysiska rummet är ju baserat på en mängd fysiska lagar som i sin tur är förklarade med hjälp av ett språk som vi har valt att kalla för matematik. Och grejjen i sin tur är att dessa fysiska lagar är ju förutbestämda och definitiva så som jag har fattat de, alltså enkelt förklarat "man kan inte hoppa högre än vad tyngdkraften tillåter en till att hoppa".
Det betyder ju att språket, eller snarare koden har alltid funnits där från början, och denna koden är ju perfekt. Alltså komplett, och fullkomligt logisk. För paradoxer tror jag inte på, det är nog bara en benämning på brist i den allmänna kunskapen. Men alltså denna genuina koden. Kodade den sig själv då eller?
Citera
2009-01-04, 05:47
Medlem
adequates avatar
Jag ser matematiken som uppfunnen av människor, och gjord för att människor ska förstå kunna naturliga samband. En översättning från naturens "språk" till vårt mentala "språk", och som sådan oskiljaktig från såväl naturen som från vårt tänkande. Ett slags gränssnitt mellan naturen och vårt tänkande, så att säga.
Citera
2009-01-04, 11:30
Medlem
Prometeuss avatar
Ja, matematiken är bara ett språk, om en ekvation stämmer så är det för att dess tolkning stämmer med verkligheten.
Citera
2009-01-04, 12:11
Medlem
Att matematik kan användas för att beskriva verkligheten är väl en fråga för fysikerna? För matematikerna så är väl den moderna uppfattningen att det handlar om ett system byggt på givna regler snarare än en bild av hur verkligheten fungerar? Tänk exempelvis på parallelaxiomet som finns i euklidisk geometri men inte i icke-euklidisk, det gör att man har två skilda system, två olika geometrier. Så det går alltså an på axiomen.
Citera
2009-01-04, 12:44
Medlem
Finns det över huvudtaget uppfinningar eller är allt upptäckter? Har kunskapen till allt alltid funnits men det har tagit X antal miljarder år att upptäcka den?
Äsch, finns ju väl inget svar på det ville bara få det ur mig.
Citera
2009-01-04, 15:56
Medlem
Xololanxinxos avatar
Det är ju ingen som svarar på frågan utan konstaterar bara det jag redan skrivit fast med en annan formulering.
Citera
2009-01-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xololanxinxo
Det är ju ingen som svarar på frågan utan konstaterar bara det jag redan skrivit fast med en annan formulering.

Axiomen är uppfunna resten är upptäckningar om vad dessa axiom medför. Det är min syn. De är så att säga inte syntetiska.

Edit: Men det är kanske bättre att skicka frågan till matematikerna, rimligen borde de ha ett mer insatt svar.
Senast redigerad av Seburo C-X 2009-01-04 kl. 17:10.
Citera
2009-01-04, 22:31
Medlem
Xololanxinxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Axiomen är uppfunna resten är upptäckningar om vad dessa axiom medför. Det är min syn. De är så att säga inte syntetiska.

Edit: Men det är kanske bättre att skicka frågan till matematikerna, rimligen borde de ha ett mer insatt svar.

Ok, ska börja med att ta reda på vad det här med axiomen innebär.
Citera
2009-01-04, 22:40
Medlem
adequates avatar
Citat:
Good point. Filosofi -> matematik.

/Mod
Citera
2009-01-04, 22:42
Medlem
jockelos avatar
Matematik har absolut ingenting med verkligheten att göra. I fysik använder man matematik för att beskriva verkligheten.
Citera
2009-01-04, 22:43
Medlem
Citat:

Typ så ser jag på det. Fast man kan ju fråga sig ifall inte axiomen (iallafall vissa) var sanna oberoende om människan kommit på dem eller ej. fast då blir ju det en filosofisk fråga igen och det vore dumt att börja snacka filosofi nu när denna tråden hamnat här...
Citera
2009-01-04, 23:21
Medlem
jockelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Typ så ser jag på det. Fast man kan ju fråga sig ifall inte axiomen (iallafall vissa) var sanna oberoende om människan kommit på dem eller ej. fast då blir ju det en filosofisk fråga igen och det vore dumt att börja snacka filosofi nu när denna tråden hamnat här...

Hur skulle man kunna avgöra huruvida någonting är sant eller falskt utanför ett axiomsystem? Alltså kan inte axiom vara sanna eller falska. Axiom utgör det fundamentala i att kunna avgöra om någonting är sant eller falskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in