• 1
  • 2
2009-01-03, 20:06
Medlem
Ska försöka hitta wifi nätverk i mitt hyreshus.

Är inte alls haj på linux.
Kör Backtrack 3 Live cd via Vmware i windows vista.
i Vmware använder jag Guess OS: Other linux 2.6 x kernel

När jag startat upp Backtrack och går till menyn/internet/wireless assistant.
Där får jag upp en massa wifi connections.

Men när jag startar komandotolken och skriver :
airodump-ng rausb0 <---- mitt namn på nätverkskortet som jag får upp när jag skriver airmon-ng

Men när airodump-ng rausb0 startar sen då hittar den inga nätverk .. varför detta?

Dessa kommandon har jag skrivit:
1. airmon-ng
2. airmon-ng stop rausb0
3. ifconfig rausb0 down
4. macchanger --mac 00:11:22:33:44:55 rausb0
5. airmon-ng start rausb0
6. airodump-ng rausb0

Först tänkte jag att problemet berodde på att jag ändrade Mac adressen, så jag prövade 1 gång till utan att ändra mac adressen men inga nätverk dök upp men dom dök upp i wireless assistant.

Då skrev jag bara:
1. airmon-ng
2. airmon-ng stop rausb0
3. ifconfig rausb0 down
5. airmon-ng start rausb0
6. airodump-ng rausb0

Nån som vet hur jag ska göra för att få upp nätverken när jag skriver airodump-ng rausb0?
Citera
2009-01-03, 20:49
Medlem
Windows drivrutiner stödjer antagligen inte monitor-mode, så boota Backtrack direkt istället.
Citera
2009-01-03, 20:50
Medlem
hur gör man det da är inte så haj på linux o allt annat
Citera
2009-01-03, 20:52
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bad_Boy82
hur gör man det da är inte så haj på linux o allt annat
Bränn ut backtrack ison med t.ex nero (finns typ bränn image fil till skiva.)
Starta om datorn från skivan

Ta.da

Går även att lägga på usbminne eller liknande men det orkar jag inte förklara nu
Citera
2009-01-03, 20:59
Medlem
oki vi prövar med det när jag kommer hem
Citera
2009-01-03, 21:05
Medlem
macro8s avatar
Usb boot.

Rekommenderar att tanka hem usb versionen. Det är enkelt och smidigt. Du behöver förståss ha ett usbminne på typ 1gb. Finns att tanka från http://www.remote-exploit.org/backtrack_devlog.html. Det står också hur du installerar det.
Citera
2009-01-04, 00:26
Medlem
Aziths avatar
Ursäkta om jag lånar tråden lite.. Jag har samma problem, backtrack hittar inte nätverkskortet. Jag har försökt att boota från backtrack 2 och 3 med inget av detta funkar, någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Citera
2009-01-04, 12:58
Medlem
Så nu har jag brännt en Cd:skiva och bootat med den .. men problemet som uppstår nu är att den inte hittar några anslutningar i Wireless assistant.

När jag går till wireless Lan Manager kom det upp en ruta med Etho men de vart nån error när den skulle leta drivers tror jag.. sen kom mitt lan kort upp, rausb0 o samma sak dära error när den skulle installera/leta drivers.

Man fick några och välja mellan jag använde det alternativ som redan var förvald.

Hur ställer man in dessa saker? för jag gissar att det är just det som gör att wifi inte funkar nu.

Error som kom upp hittade nu genom att försöka activera rausb0 via en ikon nere till höger..

Kwlan was unable to Configure wlan interface using iwconfig,
This may be caused by system musconfiguration e.g. absence of utility called or incorrect parameters passed. Please check this and try again.
Senast redigerad av Bad_Boy82 2009-01-04 kl. 13:02.
Citera
2009-01-04, 20:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Detta känns inte längre som något som rör IT-säkerhet utan mer support för en Linuxdist.

Tråd flyttad

IT-säkerhet -> Datoranvändning - Övriga OS

// Mod
Citera
2009-01-05, 14:01
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Din wlan adapter stöds inte, köp nån usb sticka eller ett expansionskort (vet inte om du kör laptop eller stationär) som stöds, gärna med antennkontakt så att du kan köra med en bra antenn. kolla här vilka wlan chipset som stöds. http://wiki.remote-exploit.org/index.php/HCL:Wireless
Citera
2009-01-05, 14:04
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azith
Ursäkta om jag lånar tråden lite.. Jag har samma problem, backtrack hittar inte nätverkskortet. Jag har försökt att boota från backtrack 2 och 3 med inget av detta funkar, någon som har förslag på vad som kan vara fel?

"fel" nätverkskort. stödet för wlan kort i linux i stort är begränsat, fungerande drivrutiner med monitor mode är ännu mindre. kolla på vilka som stöds och satsa på ett sådant om du nu skall knäcka dig in på trådlösa nätverk
Citera
2009-01-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Din wlan adapter stöds inte, köp nån usb sticka eller ett expansionskort (vet inte om du kör laptop eller stationär) som stöds, gärna med antennkontakt så att du kan köra med en bra antenn. kolla här vilka wlan chipset som stöds. http://wiki.remote-exploit.org/index.php/HCL:Wireless

Men om min wlan adapter inte stöds varför funkar det då att ta emot signaler via wireless assistant när jag körde med Backtrack 3 via Wmvare?

Jag kör med en Laptop och har detta nätverkskort:
Realtek RTL8101 Family PCI-E
och mitt wireless e nog: RT73 USB Wireless Lan Card

o hittade detta info om de kan hjälpa nått :

ID Vendor Product Description Status
0x13b1: Linksys WUSB54GC Linksys Compact Wireless-G USB Adapter fully supported show
: Sweex WIRELESS LAN USB 2.0 ADAPTER 54 MBPS (LW053) This device works with the rt73 (usb) driver fully supported show
0x050d:0x705a Belkin Components F5D7050 version 3002 Wireless G USB Network Adapter fully supported show

hittade denna också men den är för ubuntu ta en titt:
http://wwwu.uni-klu.ac.at/agebhard/WUSB54GC/
Senast redigerad av Bad_Boy82 2009-01-05 kl. 14:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in