2009-01-03, 19:16
Medlem
Ajaxxs avatar
Hej,
Jag har bytt hårddisken på vår MacBook och har försökt installera om OSX men disk#2 verkar ha en repa och jag fastnar där. Jag har försökt hitta en torrent som jag kan använda, frågat kamrater etc. för att hitta en disk#2 jag kan använda då jag inte har lust att köpa ett nytt OS.

Jag försökte även att installera Leopard från vår Mac-mini men det fungerade inte.

Nu undrar jag ödmjukt om det finns någon här som skulle kunna hjälpa mig och kanske kunna lägga upp skiva #2 någonstans som jag kan kopiera ned och använda?

Tack på förhand
Citera
2009-01-04, 14:56
Medlem
smurfehs avatar
Bör fungera med att starta MBn i firewireläge, släng in skivan i minin och ange din MBs hdd som destination. Förutsätter att du har en firewirekabel också givetvis.
Citera
2009-01-04, 15:26
Medlem
systems avatar
Jag ställer mig frågande till vad ”skiva 2” är överhuvudtaget. Jag har nog installerat OS X över 50 gånger, men enbart använt en skiva var gång.
Citera
2009-01-04, 17:02
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag ställer mig frågande till vad ”skiva 2” är överhuvudtaget. Jag har nog installerat OS X över 50 gånger, men enbart använt en skiva var gång.

Han menar nog att det är OEM-versionen som medföljde datorn. Till min gamla MacBook medföljde bland annat två installations-CD'n.

Till TS. Om det inte fungerar så kan jag råda dig att faktiskt köpa en ny kopia av MacOS X om du vill eftersom MacOS inte kostar mycket alls i förhållanden till de andra OS som finns samt att du inte låser dig till en dator (OEM) och kan installera på alla och hur många macar du vill, en bra investering med andra ord.

EDIT. Så får du 10.5 istället som ett plus!
Citera
2009-01-04, 17:45
Medlem
Ajaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Han menar nog att det är OEM-versionen som medföljde datorn. Till min gamla MacBook medföljde bland annat två installations-CD'n.

Till TS. Om det inte fungerar så kan jag råda dig att faktiskt köpa en ny kopia av MacOS X om du vill eftersom MacOS inte kostar mycket alls i förhållanden till de andra OS som finns samt att du inte låser dig till en dator (OEM) och kan installera på alla och hur många macar du vill, en bra investering med andra ord.

EDIT. Så får du 10.5 istället som ett plus!

Du har nog rätt antar jag!

Tack alla som svarat.

//
Citera
2009-01-04, 17:54
Medlem
smurfehs avatar
Vet inte om det går att anpassa installationen till bara CD1, för på CD2 vet jag att det b.la ligger språkpaket, som man kan bock ur under installation.
Citera
2009-01-04, 19:28
Medlem
Bajsmackans avatar
Kan du inte bara tanka hem Leopard då? Finns flera sådana torrents. (om man nu får ge sådana råd)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in