2009-01-05, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Det förstår jag också, men jag har väldigt sällan sett att en moderator gått in och raderat den typen av OT-inlägg (jag har läst här långt innan jag reggade mitt konto).

Jag håller med, även tycker att det är sällan man ser moderatorer reagera mot en massa hobbymoderatorinlägg, det är här man oftare skulle sätta ner foten tycker jag
Citera
2009-01-05, 03:46
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Så inlägg som det här: https://www.flashback.org/showpost.php?p=14427178&postcount=32 uppskattas helt enkelt inte så man bör istället bara rp:a och skriva den informationen?
Du skriver en egen kort kommentar, plockar ut ett citat från admin och hänvisar till ett par andra trådar i ämnet. Just detta ser jag inget större fel på.

Jag utgick främst från Spelforumet som jag modererar, där många användare skriver "Sök för fan! <länk till befintlig tråd>, snart kommer en mod och låser"-inlägg. Dessa användare vet mycket väl att tråden slängs när en moderator kommer online, de tycker bara det är häftigt att låtsasmoderera.

Du försöker hjälpa till, medan användarna i mitt exempel oftast bara försöker vara dryga.

En annan ganska väsentlig skillnad, även denna jämförelse med spelforumet: Där postar ofta folk "Problem med GTA IV"-, "Problem med CS"- och "Problem med WoW"-trådar, och verkar på fullaste allvar tro att de är först på Flashback med att posta en tråd om dessa spel. Och dessutom finns det flera klistrade trådar med instruktioner om hur forumet fungerar. Detta vet användarna om i forumet, de tycker som sagt bara det är häftigt med vad som brukar kallas för "in before the lock"-inlägg. Det här är en fråga det inte finns någon garanti för att den varit uppe förut, och dessa trådar dyker inte upp på daglig basis, så de är inte ett lika stort problem.

Jag hade föredragit en RP om tråden legat i mina forum, men i detta fall ser jag inget större fel med det du gjorde. Jag gör faktiskt själv så ibland i just denna forumdel, även fast jag inte borde.

Skillnaden må vara hårfin många gånger, men jag anser i alla fall att det finns en.
Citera
2009-01-05, 07:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
VoffeG: klockren tråd och åsikt - och obetalbart när Fula fisken omedelbart illustrerar det fenomen du adresserar, så kristallklart och vackert.

Detta skitbeteende håller på att förstöra flashback!!!! Den kontinuerligt sjunkande kvaliteten på skribenterna, den gapiga tonen resulterande av inflödet av en massa skitnödiga aspiga 80-talister går kanske inte att göra något åt - men amatörmodererandet kan åtgärdas!

Ett av 50-11 exempel:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=818279

Helt korrekt placerad trådstart, majoriteten av svaren är amatörmoderatorstjafsande...

Varna för detta!?
Citera
2009-01-05, 16:53
Medlem
Ful Fisks avatar
Frågan kvarstår, vad är det som gör visst OT så mycket värre än annan OT. All OT kan rapporteras och kommer försvinna efter en moderator har tagit hand om det. Ska då det vara så mycket värre att säga "Testa i jurudikforumet istället." än att säga "min banan är blå". Finns det ens något argument på att göra skillnad på OT?
Citera
2009-01-10, 01:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Frågan kvarstår, vad är det som gör visst OT så mycket värre än annan OT. All OT kan rapporteras och kommer försvinna efter en moderator har tagit hand om det. Ska då det vara så mycket värre att säga "Testa i jurudikforumet istället." än att säga "min banan är blå". Finns det ens något argument på att göra skillnad på OT?

Tror inte du förstår problemet TS adresser: han vill - liksom undertecknad och antar jag de flesta andra användare - knalla in en tråd och följa diskussionen, läsa, lära, debattera utan att mötas av en massa tjafs: många trådar spårar ur i bjäbb kring var de bäst hör hemma (alt personliga vendettor och småaktigt tjafs). Kan hålla med om att tråd-på-rätt-plats iofs är en bra princip.

Gör en RP i så fall - vet själv inte ens vad det innebär ("tryck RP"...? ), låt moderatorerna moderera, hur fan är egentligen folk funtade som orkar med att hobbymoderera?
Citera
2009-01-10, 03:21
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tror inte du förstår problemet TS adresser: han vill - liksom undertecknad och antar jag de flesta andra användare - knalla in en tråd och följa diskussionen, läsa, lära, debattera utan att mötas av en massa tjafs: många trådar spårar ur i bjäbb kring var de bäst hör hemma (alt personliga vendettor och småaktigt tjafs). Kan hålla med om att tråd-på-rätt-plats iofs är en bra princip.

Gör en RP i så fall - vet själv inte ens vad det innebär ("tryck RP"...? ), låt moderatorerna moderera, hur fan är egentligen folk funtade som orkar med att hobbymoderera?

Jag är ställer mig fortfarande frågan varför man ska göra skillnad på OT och OT. Det känns lika logiskt som frågan: Hur långt är ett snöre? Ska vi har olika grader på OT också eller? Är något OT så rapporterar man det och det går bort. Så enkelt är det. Det spelar ingen roll om det stårt "sööööökk!!!!!" eller om det står "Min mamma gjorde köttbullar som luktade hallon idag" (ja där det inte passar in givetvis).
Citera
2009-01-10, 03:25
Bannlyst
Något jag hatar är hobbymoderator - Jag vet, ibland kan jag agerar som hobbymoderator, då handlar det om trådar som varit uppe x antal gånger tidigare. Annars är det något jag avskyr.

Varför inta avskaffa dessa avskum? Visst, jag uppskattar användare som rycker in och lägger trådar som egentligen handlar om mitt ämne. Användare som däremot kommer med en spydig kommetar kan kyssa sig i arslet och dra vidare.
Citera
2009-01-10, 03:40
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Något jag hatar är hobbymoderator - Jag vet, ibland kan jag agerar som hobbymoderator, då handlar det om trådar som varit uppe x antal gånger tidigare. Annars är det något jag avskyr.

Du hatar hobbymoderatrorer men brukar hobbymoderera litegrann...ok.

Jag vet med mig att jag har dragit iväg sådana inlägg någon gång i ren frustration över att t.ex en bra tråd håller på att spåra ur. Och det finns ju andra som ska sköta det.

TS har rätt i princip, det skulle vara ett bidrag till ett skönare forumklimat om vi försökte att hantera våra egna inlägg i första hand.
Citera
2009-01-10, 10:15
Medlem
BlueStars avatar
Är det hobbymoderering att hänvisa till en befintlig tråd som behandlar exakt samma ämne som TS tar upp i en tråd denne skapar? Det är ju väldigt vanligt här på FB, jag gör det själv ofta, och ser inget fel med det. Är det direkt fel så borde jag väl fått en tillsägelse eller varning för det men det har än så länge inte skett. Dessutom hade jag kontakt med en moderator om detta i ett PM för inte så länge sedan där jag meddelade denne att jag inte ville skriva ett inlägg in en nyskapad tråd med hänvisningar till befintliga trådar i ämnet, just därför att jag befarade att den skulle hamna i papperskorgen och därmed minska min postcount. Den här moderatorn tyckte dock att jag visst kunde hänvisa till tidigare trådar i ämnet i mitt inlägg, så moderatorerna liksom medlemmarna verkar ha olika åsikter i hur lämpligt och konstruktivt det är.

Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Du skriver en egen kort kommentar, plockar ut ett citat från admin och hänvisar till ett par andra trådar i ämnet. Just detta ser jag inget större fel på.

Ja då så.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in