2009-03-06, 08:51
Medlem
Mark Gs avatar
I slutet av april 1993 var det sommarväder med dagstemperaturer en bra bit över 20 grader, även i maj var det fint. Sen blev det en skitsommar. Det årets varmaste dag lär ha varit den 25 april (min namnsdag).
Citera
2009-03-06, 18:40
Medlem
Våffelnylles avatar
Stämmer fint det. Värmerekord för april det året, +29 i Halland.
F.ö. minns jag själv att det ska ha varit högsommarvärme även i slutet av april 2000, men så mycket av värmen minns jag inte, bara att det stod om högsommarvärme i tidningarna. Sen blev väl sommarn inte så värst jättefin.
Någon som har några personliga minnen av hösten/vintern 2006/07 förresten?
Citera
2009-03-06, 18:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Förutom själva orkanen Gudrun i januari 2004 så var det väldigt varmt veckan efter den. Jag bodde då med utbytesstudenter från lite olika europeiska länder som anlände till Sverige i anslutning till blåsvädret. De hade väntat sig minusgrader och snö men möttes av 10 plusgrader och gröna gräsmattor.
Citera
2009-07-04, 02:35
Medlem
Våffelnylles avatar
Trevligt väder vi har nu förresten... På tok för jäkla varmt!
Det börjar bli lite väl jobbigt med +25°C varje dag och fuktig luft på det... Svettas konstant. Hade nästan vant mig nu vid tre veckor med dagstemp kring +15°C (men inte vid frost i juni!) Som om någon tryckt på en knapp blev det plötsligt rena subtropikerna här...
Citera
2009-07-04, 09:32
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Har någon av dina släktingar berättat om det året när sjön i byn var islagd till midsommar? Berätta det här!
Visst, då berättar jag väl just det då. Vi har sommarstuga i Särna i norra Dalarna, och det sägs att folk från andra sidan Särnasjön kunde åka släde över isen in till byn för att fira midsommar ett år i slutet av 1800-talet. Och då ligger inte Särna ens i Norrland, utan precis söder om gränsen mellan Norrland och Svealand, om jag inte misstar mig.
Citera
2009-07-04, 09:34
Medlem
Herr gurkas avatar
Kommer ihåg att det snöade den sjunde augusti i St:Olof som ligger i sydöstra skåne! Jag var kanske 13 bast men var jävligt imponerad!
Citera
2009-07-09, 23:56
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Visst, då berättar jag väl just det då. Vi har sommarstuga i Särna i norra Dalarna, och det sägs att folk från andra sidan Särnasjön kunde åka släde över isen in till byn för att fira midsommar ett år i slutet av 1800-talet. Och då ligger inte Särna ens i Norrland, utan precis söder om gränsen mellan Norrland och Svealand, om jag inte misstar mig.
Hmm... skulle gissa på något av de följande åren:
1867
1871
1877
1881
1888
1899

1867 torde egentligen vara mest sannolikt...
(Finns en lista på smhi.se med islossningsdatum för en hel radda orter, men jag orkar inte ta fram den just nu. Ett spännande exempel är sjön Runn nära Falun. Islossning 6 juni det året...)

Nu spekulerar jag helt jävla sjövilt, men det kanske har funnits vissa vintrar där drivis, isbumlingar etc. legat i t.ex. haven runt Uppland så sent som i juni?

Eller kanske någon vinter under de senaste 3000 åren eller så där det har funnits isrester på småländska sjöar ännu i juni?

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Kommer ihåg att det snöade den sjunde augusti i St:Olof som ligger i sydöstra skåne! Jag var kanske 13 bast men var jävligt imponerad!

Låter mer som mjukt hagel.
Citera
2009-08-14, 18:48
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Allt annat var det vintern 1709. Ni vet nog redan om det året, med Karl XII och förlusten vid Poltava och allt det. Vad som kanske är lite mindre känt är att det faktiskt finns vissa temperaturobservationer från den vintern, om än väldigt lite.
Vid t.ex. Berlin ligger normalen för perioden 1961-90 på ca. 0°. Det här året hade januari en medeltemp av -13°!!

De kalla vintrarna under tidigt 1700-tal lär ha tagit död på mängder av ekar i Mälardalen.

Citat:
När det gäller 1600-talsvintrarna kan jag tyvärr inte kommentera, men jag kan rekommendera en typ vid namn per_w_orkelljunga på danska TV2s väderforum.

I ett nummer av Forskning och Framsteg (nr 5 2008) har ett gäng vid Stockholms universitet inom olika discipliner skapat en temperaturkurva för årets första månader med hjälp av tulljournaler om islossning. Från 1500-talet till dess att temperaturmätningarna började på 1700-talet har information om islossning bidragit till att uppskatta temperaturen i nästan 500år.
Enligt artikeln var vintern 1942 den kallaste under hela perioden med en medeltemperatur för jan – maj på -3,6°C!
Motsvarande uppskattade temperatur för 1697 blir –1,3°C. Vilket skall jämföras med 1987 –1,8°C. Dessa medeltemperaturer skall jämföras den medeltemperaturen 1961-1990 som ligger på cirka 1°C.
Intressant i sammanhanget är att vintern 1987 tycks ligga i paritet med vintrar under den ”lilla istiden”. Folk jag har träffat på i norrland har sagt att många myrar aldrig tinade den våren, vilket tog död på en massa träd.
Föga oväntat är de senaste årtiondena varmare enligt forskarnas kurva.

Det lär finnas ett grymt diagram från Napoleons krigståg mot Moskva där antal soldater och temperaturer följs åt under inverkan av en tidsaxel, riktigt ruskigt att se hur folk dör som flugor när temperaturen sjönk.
Citera
2009-08-15, 10:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Det lär finnas ett grymt diagram från Napoleons krigståg mot Moskva där antal soldater och temperaturer följs åt under inverkan av en tidsaxel, riktigt ruskigt att se hur folk dör som flugor när temperaturen sjönk.

Tänker du på det här diagrammet...?

http://en.wikipedia.org/wiki/French_invasion_of_Russia
Citera
2009-08-15, 11:46
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Tänker du på det här diagrammet...?

http://en.wikipedia.org/wiki/French_invasion_of_Russia

Jepp, just det diagramet jag syftade på. Diagramet är tydligen inte skapat under Napoleontiden.
Senast redigerad av Drullknull 2009-08-15 kl. 12:33.
Citera
2009-08-15, 20:15
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Jag har lite frågor kring isvintrar. Är det någon som vet om isens utbredning vintern 1987? Täcktes hela Östersjön och Bälten?
Om man relaterar 1987 års vinter med de på 1600-talet då man tågade över bälten, kunde åka skridskor på kanalerna i Holland eller på Themsen, var den vintern i samma klass?

Tåget över Belt var 1658 och Themsen har frys ett antal gånger under lilla istiden.

1987 var 97% av östersjön istäckt. Om Belt var de 3% som inte var det vet jag inte.
Citera
2009-08-17, 22:50
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
De kalla vintrarna under tidigt 1700-tal lär ha tagit död på mängder av ekar i Mälardalen.

I ett nummer av Forskning och Framsteg (nr 5 2008) har ett gäng vid Stockholms universitet inom olika discipliner skapat en temperaturkurva för årets första månader med hjälp av tulljournaler om islossning. Från 1500-talet till dess att temperaturmätningarna började på 1700-talet har information om islossning bidragit till att uppskatta temperaturen i nästan 500år.
Enligt artikeln var vintern 1942 den kallaste under hela perioden med en medeltemperatur för jan – maj på -3,6°C!
Motsvarande uppskattade temperatur för 1697 blir –1,3°C. Vilket skall jämföras med 1987 –1,8°C. Dessa medeltemperaturer skall jämföras den medeltemperaturen 1961-1990 som ligger på cirka 1°C.
Intressant i sammanhanget är att vintern 1987 tycks ligga i paritet med vintrar under den ”lilla istiden”. Folk jag har träffat på i norrland har sagt att många myrar aldrig tinade den våren, vilket tog död på en massa träd.
Föga oväntat är de senaste årtiondena varmare enligt forskarnas kurva.

Samma här. Har hört att tjälen på sina ställen inte gick ur marken förrän sensommaren. (kommer inte riktigt ihåg källan tyvärr)

Ska dessutom ha snöat i nordvästra Götaland runt den 27 september det året.
På tal om kalla dalgångar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skurugata
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in