Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Allt annat var det vintern 1709. Ni vet nog redan om det året, med Karl XII och förlusten vid Poltava och allt det. Vad som kanske är lite mindre känt är att det faktiskt finns vissa temperaturobservationer från den vintern, om än väldigt lite.
Vid t.ex. Berlin ligger normalen för perioden 1961-90 på ca. 0°. Det här året hade januari en medeltemp av -13°!!
De kalla vintrarna under tidigt 1700-tal lär ha tagit död på mängder av ekar i Mälardalen.
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
När det gäller 1600-talsvintrarna kan jag tyvärr inte kommentera, men jag kan rekommendera en typ vid namn per_w_orkelljunga på danska TV2s väderforum.
I ett nummer av Forskning och Framsteg (nr 5 2008) har ett gäng vid Stockholms universitet inom olika discipliner skapat en temperaturkurva för årets första månader med hjälp av tulljournaler om islossning. Från 1500-talet till dess att temperaturmätningarna började på 1700-talet har information om islossning bidragit till att uppskatta temperaturen i nästan 500år.
Enligt artikeln var vintern 1942 den kallaste under hela perioden med en medeltemperatur för jan – maj på -3,6°C!
Motsvarande uppskattade temperatur för 1697 blir –1,3°C. Vilket skall jämföras med 1987 –1,8°C. Dessa medeltemperaturer skall jämföras den medeltemperaturen 1961-1990 som ligger på cirka 1°C.
Intressant i sammanhanget är att vintern 1987 tycks ligga i paritet med vintrar under den ”lilla istiden”. Folk jag har träffat på i norrland har sagt att många myrar aldrig tinade den våren, vilket tog död på en massa träd.
Föga oväntat är de senaste årtiondena varmare enligt forskarnas kurva.
Det lär finnas ett grymt diagram från Napoleons krigståg mot Moskva där antal soldater och temperaturer följs åt under inverkan av en tidsaxel, riktigt ruskigt att se hur folk dör som flugor när temperaturen sjönk.