Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vintern 86/87 var väldigt kall, jag kommer ihåg att temperaturen låg kring 20 minus i flera veckor, någon dag sjönk temperaturen till minus 25 i Malmö!
Julen 1995 sjönk temperaturen till -22 i Malmö, det kändes som tidningsbud, men det var härligt ändå.
Lägsta temperatur under 1900-talet i Malmö är -28 enligt klimatstatistik jag har.
Jag har lite frågor kring isvintrar. Är det någon som vet om isens utbredning vintern 1987? Täcktes hela Östersjön och Bälten?
Om man relaterar 1987 års vinter med de på 1600-talet då man tågade över bälten, kunde åka skridskor på kanalerna i Holland eller på Themsen, var den vintern i samma klass?
-28 uppmättes i Malmö, jan 1942, så du har rätt.
Vintern 1987... Jag tror inte att exakt hela Östersjön istäcktes. (kan ha varit ett litet isfritt område sydost om Bornholm) Vintern 1942 var defintivt kallare, eller iallfall mer ihållig, och jag skulle inte bli förvånad om det visade sig att hela Östersjön var istäckt.
Som exempel ska det fortfarande ha legat vissa rester av drivis i Öresund så sent som omkring den 14 maj(!) det året.
När det gäller 1600-talsvintrarna kan jag tyvärr inte kommentera, men jag kan rekommendera en typ vid namn per_w_orkelljunga på danska TV2s väderforum.
Ari.Gold: Kanalerna i Venedig ska ha frusit till flera gånger per århundrade under den "lilla istiden", så även om det är sällsynt, så är det inte extremt kallt om man får fråga mig. Från vintern 1709 ska förresten floden Tejos mynning vid Lissabon(!) ha frusit till, en uppgift som jag inte vill kommentera.

Vill du enligt mig ha ett mått på en
riktigt kall köldknäpp så får det nog vara de gånger när Tibern nere i Rom frusit till. Med en nuvarande vintermedeltemp. på sisådär +7-9° så lär det vara ett väldigt bra tag tills någon sådant skulle hända igen...
Om någon skulle önska så har jag en lista med vinteranekdoter ända tillbaks till förkristen tid. Med viss vikt på Centraleuropa dock, och med helt jävla ofantlig reservation för överdrivna uppgifter.