2009-01-05, 15:46
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Det var groteskt kallt här i Uppsala för något år sen. Ungefär 20 grader kallt i några dagar, men det värsta var att ute på flygbasen (som ligger i en sänka ute på slätten någon kilometer från centrum) uppmättes om jag inte missminner mig -34 grader.
Kan det ha varit mars 2005? Då hade Uppsala -25 om jag inte minns fel, och flygplatsen hade runt -32½.
Horn i Östergötland hade samtidigt -29... Rår dock inte på marsrekordet för Götaland, -37!
Citera
2009-02-07, 19:09
Medlem
Våffelnylles avatar
Ruttet väder det har varit förresten under större delen av vintern. Sen 2-3 veckor tillbaks har det varken varit över +5 eller under -5... Skitväder!
Allt annat var det vintern 1709. Ni vet nog redan om det året, med Karl XII och förlusten vid Poltava och allt det. Vad som kanske är lite mindre känt är att det faktiskt finns vissa temperaturobservationer från den vintern, om än väldigt lite.
Vid t.ex. Berlin ligger normalen för perioden 1961-90 på ca. 0°. Det här året hade januari en medeltemp av -13°!!
Citera
2009-02-14, 00:44
Medlem
Våffelnylles avatar
Någon som har hört lite gamla anekdator från t.ex. släktingar?
Citera
2009-02-16, 17:33
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Någon som har hört lite gamla anekdator från t.ex. släktingar?
Det lär ska ha varit en gräslig storm i januari -69 tror jag. Är från Sörmland och mina släktingar säger att det gick inte att gå ut, det flög grejor och trädgrenar överallt. Nån brandman omkom visst när han säkrade ett tak och hela jävla taket flög iväg och tog honom med sig.

Själv minns jag ett åskväder i juli -83 som inte gick av för hackor. Finns bl a beskrivet i Ulf Lundells "Hjärtats Ljus". Jag minns att det började med att jag såg tio blixtar samtidigt långt bort, från ena kanten av horisonten till den andra. Sen kom det närmare, minns att alla grannar stod utomhus och bara gapade, som i nån ufo-film. Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag upplevt nåt liknande sedan dess, kraftiga åskväder visst, men det här höll i sig så jävla länge, en hel eftermiddag och långt in på kvällen och hela tiden lika kraftigt.
Citera
2009-02-22, 03:13
Medlem
Våffelnylles avatar
Var det inte några väldigt kraftiga stormar i slutet på 60-talet? Förutom -69 också 1967.

Själv kommer man ihåg Gudrun för 4 år sen: Där hemma var man utan el och vatten i tre-fyra dagar (vilket förvisso framstår som ganska lätt undkommet om man jämför med hur t.ex. vissa uppe i Småland hade det, med strömlöshet flera veckor...).
Mååånga fallna granar.
Citera
2009-02-26, 19:07
Medlem
I november-december 1999 var det en extrem storm i södra Sverige, med mycket regn, och många som blev strömlösa fram till jul eller nåt.

Har även hört att under det kalla 80-talet så snöade det i södra Sverige i juni en gång och blev snötäcke på gröna träd och blommor, ska finnas ett foto på det nånstans på nätet.

Jag är glad att vi är på det varma 2000-talet nu. Längre och varmare somrar, kortare vintrar.
Citera
2009-02-26, 19:18
Medlem
bowlingjockes avatar
Vad jag har varit med om är runt en meter snö uppe i Nord-Norge ^^. Förr i tiden var det väldigt vanligt.
Det kom väl runt 2 m snö i Gävle för 10 år sen eller nåt?
Vore häftigt.. hehe

Det jag också var med om en kväll för ett par år sen.. undrar om det var 2007.. en sommar.. Man såg bara blixtrar på himlen. Inget buller, bara blixt på blixt (med ett mellanrum på ett par sekunder). Det var rätt häftigt.

Sen har man ju varit med om riktiga hagelskurar, väldigt ymnigt snöfall och spöregn.. men det har väl de flesta varit med om antar jag.
Citera
2009-02-28, 09:18
Medlem
Drullknulls avatar
Isvintrar

Vintern 86/87 var väldigt kall, jag kommer ihåg att temperaturen låg kring 20 minus i flera veckor, någon dag sjönk temperaturen till minus 25 i Malmö!
Julen 1995 sjönk temperaturen till -22 i Malmö, det kändes som tidningsbud, men det var härligt ändå.
Lägsta temperatur under 1900-talet i Malmö är -28 enligt klimatstatistik jag har.

Jag har lite frågor kring isvintrar. Är det någon som vet om isens utbredning vintern 1987? Täcktes hela Östersjön och Bälten?
Om man relaterar 1987 års vinter med de på 1600-talet då man tågade över bälten, kunde åka skridskor på kanalerna i Holland eller på Themsen, var den vintern i samma klass?
Senast redigerad av Drullknull 2009-02-28 kl. 09:37.
Citera
2009-02-28, 09:24
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parallello
Åskade i november månad i år i Borås, tror det var 3:e eller 4:e november.
Synsk?

OnT:
Mitt "bästa" väderminne är vintern -95 eller vad det var, då det kom ruggigt mycket snö i västsverige.
Skolan höll stängt, snökojor byggdes på taket till sporthalle hemma i byn, pulkorna fick inte vila en sekund.

Nu gillar jag inte snö och för min del får det gärna bli varmare klimat i Sverige, men alla ungar i Sverige bör få uppleva minst en vecka med massor utav snö under sin uppväxt.
Citera
2009-03-01, 20:33
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
Ruttet väder det har varit förresten under större delen av vintern. Sen 2-3 veckor tillbaks har det varken varit över +5 eller under -5... Skitväder!
Allt annat var det vintern 1709. Ni vet nog redan om det året, med Karl XII och förlusten vid Poltava och allt det. Vad som kanske är lite mindre känt är att det faktiskt finns vissa temperaturobservationer från den vintern, om än väldigt lite.
Vid t.ex. Berlin ligger normalen för perioden 1961-90 på ca. 0°. Det här året hade januari en medeltemp av -13°!!

Samma vinter frös kanalerna till is i Venedig.
Eller om det var några år senare när armén var i Åretrakten i sommaruniformer. Ack, ack.

Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Synsk?

OnT:
Mitt "bästa" väderminne är vintern -95 eller vad det var, då det kom ruggigt mycket snö i västsverige.
Skolan höll stängt, snökojor byggdes på taket till sporthalle hemma i byn, pulkorna fick inte vila en sekund.

Nu gillar jag inte snö och för min del får det gärna bli varmare klimat i Sverige, men alla ungar i Sverige bör få uppleva minst en vecka med massor utav snö under sin uppväxt.

Har exakt samma minne (fast i Östergötland) och håller med om din åsikt!

Min kompis bakgård hade en slags brant gräsbacke som snön blåste på så i "vecket" blev det minst 3 meter snö. Minns att vi byggde en mindre lägenhet där inne med flera rum. Vi hällde på vatten så väggarna och taket frös så den höll sig bra länge.

Nu blev jag sugen på att bygga koja, det var bra länge sedan.
Citera
2009-03-01, 20:46
Medlem
Ett år var det lika varmt på midsommar som det var på föregående julafton. Tror det var slutet på 90-talet. Det var f ö +8, i Småland.

En ordentlig storm (-69?) tog med sig taket, som var av koppar har jag för mig, på dåvarande (kanske nuvarande med) Länsstyrelsens lokaler uppåt Otterhällan i Göteborg. Min far såg det hela hända.
Citera
2009-03-06, 02:00
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vintern 86/87 var väldigt kall, jag kommer ihåg att temperaturen låg kring 20 minus i flera veckor, någon dag sjönk temperaturen till minus 25 i Malmö!
Julen 1995 sjönk temperaturen till -22 i Malmö, det kändes som tidningsbud, men det var härligt ändå.
Lägsta temperatur under 1900-talet i Malmö är -28 enligt klimatstatistik jag har.

Jag har lite frågor kring isvintrar. Är det någon som vet om isens utbredning vintern 1987? Täcktes hela Östersjön och Bälten?
Om man relaterar 1987 års vinter med de på 1600-talet då man tågade över bälten, kunde åka skridskor på kanalerna i Holland eller på Themsen, var den vintern i samma klass?
-28 uppmättes i Malmö, jan 1942, så du har rätt.
Vintern 1987... Jag tror inte att exakt hela Östersjön istäcktes. (kan ha varit ett litet isfritt område sydost om Bornholm) Vintern 1942 var defintivt kallare, eller iallfall mer ihållig, och jag skulle inte bli förvånad om det visade sig att hela Östersjön var istäckt.
Som exempel ska det fortfarande ha legat vissa rester av drivis i Öresund så sent som omkring den 14 maj(!) det året.

När det gäller 1600-talsvintrarna kan jag tyvärr inte kommentera, men jag kan rekommendera en typ vid namn per_w_orkelljunga på danska TV2s väderforum.

Ari.Gold: Kanalerna i Venedig ska ha frusit till flera gånger per århundrade under den "lilla istiden", så även om det är sällsynt, så är det inte extremt kallt om man får fråga mig. Från vintern 1709 ska förresten floden Tejos mynning vid Lissabon(!) ha frusit till, en uppgift som jag inte vill kommentera.
Vill du enligt mig ha ett mått på en riktigt kall köldknäpp så får det nog vara de gånger när Tibern nere i Rom frusit till. Med en nuvarande vintermedeltemp. på sisådär +7-9° så lär det vara ett väldigt bra tag tills någon sådant skulle hända igen...

Om någon skulle önska så har jag en lista med vinteranekdoter ända tillbaks till förkristen tid. Med viss vikt på Centraleuropa dock, och med helt jävla ofantlig reservation för överdrivna uppgifter.
Senast redigerad av Våffelnylle 2009-03-06 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in