2009-01-03, 16:28
Medlem
Våffelnylles avatar
I en liten motsats till andra, lite mer "allvarliga" trådar här på delforumet (om global uppvärmning etc.) så skulle jag vilja slå ett slag för väderanekdoter, såsom urtida snöfall och diverse annat skoj. Har det snöat i din by i juni? Har någon av dina släktingar berättat om det året när sjön i byn var islagd till midsommar? Berätta det här!

Jag har själv inte upplevt särskilt mycket i väderväg, men angående snö kan det nämnas att det här nere i Skåne föll snö så tidigt som 19 okt. för några år sen. (undertecknad uppmätte -12 i oktober året efter, det "officiella" Skånerekordet ligger på -11...)
Vintern 2005/06 var förmodligen det "värsta" jag upplevt/kommer ihåg under senare tid. Jag uppmätte omkring -20 flera morgnar i början av mars, och på en lokal sjö i byn låg det fortfarande små isflak vid stranden den 16 april...

Detta är inte meningen att det ska bli en sorts listtråd, så försök gärna att diskutera lite och dela med er av era anekdoter...
Citera
2009-01-03, 19:43
Medlem
Sommaren -05 satt vi i 12 grader och horisontellt regn på en campingplats längs hallandskusten. Sista året med badsemester i sverige...
Citera
2009-01-03, 22:04
Medlem
seriouss avatar
Satt ute i t-shirt och åt med tillhörande fika i oktober (min födelsedag) för något år sedan (05? 06?). Mellansverige för övrigt. Trevligt, inte alltför vanligt, minne.
Citera
2009-01-03, 22:37
Medlem
groovesnuss avatar
Något år i slutet på 70-talet så snöade det på första dagen på sommarlovet!! Iofs i Luleå , men ändå......

Blev en jävligt fin sommar till slut, men början var karg.
Citera
2009-01-04, 00:18
Medlem
miklons avatar
En helg i april 2007 (tror jag det var) så tultade min dotter runt i bara blöja utomhus, i Närke. Så tidig sommarvärme har jag nog aldrig varit med om förut.
Citera
2009-01-04, 02:27
Medlem
Krafses avatar
Åska i Oktober nån gång, tror det var 2004. Kanske inte mycket att hänga i granen jämfört med vad andra har skrivit, men det kändes lite funky att det var kvavt och varmt och åskade så sent på året. Det var lite otippat sas.
Citera
2009-01-04, 16:51
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Åska i Oktober nån gång, tror det var 2004. Kanske inte mycket att hänga i granen jämfört med vad andra har skrivit, men det kändes lite funky att det var kvavt och varmt och åskade så sent på året. Det var lite otippat sas.

Vi har då haft åska långt in på december förut, kom dock ej ihåg vilket år
Citera
2009-01-04, 17:09
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Vi har då haft åska långt in på december förut, kom dock ej ihåg vilket år
Ja, vinteråska förekommer ju ibland, även om det är ovanligt. Vill minnas att jag har varit med om det i början av 2000-talet.

Tågluffade slutat av augusti- slutet av oktober i år, och anpassade rutten lite efter klimatet. Vi hade otrolig tur, bara en enda (!) av 65 dagar råkade vi ut för regn, detta på sensommaren/hösten inom europa.
Citera
2009-01-05, 01:23
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
En helg i april 2007 (tror jag det var) så tultade min dotter runt i bara blöja utomhus, i Närke. Så tidig sommarvärme har jag nog aldrig varit med om förut.
April 2007 var en av de varmaste någonsin (sett till medeltemp. då). Satt inte helt fel med +20 i mitten av april...
(Medeltempen som vi i april brukar ha här nere i Skåne var i förrfjol förflyttat till Hudiksvall-trakten, om nu inte mina Väder och Vatten-tidningar sviker mig)

Hösten innan var riktigt mild förresten, tycker mig minnas att det satt kvar löv på träden in i december. Tydligen ska december ha varit den mildaste någonsin (var knappt nån frostnatt på hela månaden), medeltemp. på +7-8° (!) på sina ställen på västkusten. Såna värden hade ju passat för Sydfrankrike eller nåt sånt...

Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Något år i slutet på 70-talet så snöade det på första dagen på sommarlovet!! Iofs i Luleå , men ändå......

Blev en jävligt fin sommar till slut, men början var karg.
Kan det ha varit 1977? Har nämligen några dagar noterade som "snö/snöblandat regn", omkring midsommar det året. (På några ställen i Norrland)

Förresten, någon som minns några snöfall i juni på början av 80-talet? Det ena var ungefär i ett stråk från Bohuslän till Värmland, det andra var i gränstrakterna mellan Halland/Småland.
Senast redigerad av Våffelnylle 2009-01-05 kl. 02:05.
Citera
2009-01-05, 03:05
Medlem
cephs avatar
1998 gick jag på en promenad under sportlovet i februari. Det var skitvarmt och jag hittade ormar och ödlor som solade. Jag bor i Stockholmsområdet.

Vid ett annat tillfälle på 90-talet minns jag att det började störtsnöa i Juni av någon anledning? Eller det kanske vart sent i Maj, jag är inte 100%. Jag minns bara att det såg sjukt coolt ut med grönskande växtlighet och färgglada tulpanrabatter täckta av snö. Smälte bort på nolltid dock.
Citera
2009-01-05, 04:34
Medlem
Parallellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Ja, vinteråska förekommer ju ibland, även om det är ovanligt. Vill minnas att jag har varit med om det i början av 2000-talet.

Tågluffade slutat av augusti- slutet av oktober i år, och anpassade rutten lite efter klimatet. Vi hade otrolig tur, bara en enda (!) av 65 dagar råkade vi ut för regn, detta på sensommaren/hösten inom europa.
Åskade i november månad i år i Borås, tror det var 3:e eller 4:e november.
Citera
2009-01-05, 06:23
Medlem
Starvids avatar
Det var groteskt kallt här i Uppsala för något år sen. Ungefär 20 grader kallt i några dagar, men det värsta var att ute på flygbasen (som ligger i en sänka ute på slätten någon kilometer från centrum) uppmättes om jag inte missminner mig -34 grader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in