Citat:
Ursprungligen postat av miklon
En helg i april 2007 (tror jag det var) så tultade min dotter runt i bara blöja utomhus, i Närke. Så tidig sommarvärme har jag nog aldrig varit med om förut.
April 2007 var en av de varmaste någonsin (sett till medeltemp. då). Satt inte helt fel med +20 i mitten av april...
(Medeltempen som vi i april brukar ha här nere i Skåne var i förrfjol förflyttat till Hudiksvall-trakten, om nu inte mina Väder och Vatten-tidningar sviker mig)
Hösten innan var riktigt mild förresten, tycker mig minnas att det satt kvar löv på träden in i december. Tydligen ska december ha varit den mildaste någonsin (var knappt nån frostnatt på hela månaden), medeltemp. på +7-8° (!) på sina ställen på västkusten. Såna värden hade ju passat för Sydfrankrike eller nåt sånt...
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Något år i slutet på 70-talet så snöade det på första dagen på sommarlovet!! Iofs i Luleå , men ändå......
Blev en jävligt fin sommar till slut, men början var karg.
Kan det ha varit 1977? Har nämligen några dagar noterade som "snö/snöblandat regn", omkring midsommar det året. (På några ställen i Norrland)
Förresten, någon som minns några snöfall i juni på början av 80-talet? Det ena var ungefär i ett stråk från Bohuslän till Värmland, det andra var i gränstrakterna mellan Halland/Småland.