Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-01-03, 13:34
Bannlyst
Jag har alltid förlitat mig på att fotografera med hjälp av bildstabilisator. Jag har i dagsläget 2 objektiv, båda har IS, men nu har jag tänkt gå och köpa ett tredje objektiv som inte har IS.

Har aldrig fotat utan IS förut. Hur lång slutartid kan man i regel ha utan IS och på fri hand?

Är orolig att jag inte ska klara mig utan IS.
Citera
2009-01-03, 13:46
Medlem
Högst individuellt, men en gammal tumregel är att slutartiden ska vara 1/(brännvidden för småbildsformat). Då får du alltså utgå från den brännvidd som i småbildskameran motsvarar den du har i din digitalkamera. Om du har en brännvidd som motsvarar 200mm, skulle du alltså kunna ha en slutartid på exempelvis 1/250 (sällan det finns någon slutartid på 1/200). Men det är bara en tumregel och beror mycket på hur du fotograferar. Många gillar att hålla kameran några dm framför sig och titta i lcd-skärmen. Det är inte lika stabilt som att hålla kameran mot huvudet och använda den optiska sökaren. Då behöver man en ännu kortare slutartid.
Citera
2009-01-03, 13:54
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Högst individuellt, men en gammal tumregel är att slutartiden ska vara 1/(brännvidden för småbildsformat). Då får du alltså utgå från den brännvidd som i småbildskameran motsvarar den du har i din digitalkamera. Om du har en brännvidd som motsvarar 200mm, skulle du alltså kunna ha en slutartid på exempelvis 1/250 (sällan det finns någon slutartid på 1/200). Men det är bara en tumregel och beror mycket på hur du fotograferar. Många gillar att hålla kameran några dm framför sig och titta i lcd-skärmen. Det är inte lika stabilt som att hålla kameran mot huvudet och använda den optiska sökaren. Då behöver man en ännu kortare slutartid.
1/10 av brännvidden är det väl? dvs brännvidd 200mm = 1/20 i slutartid... Men som du säger högst idividuellt, känner en gammal fotoräv som handhåller upp till en sekund på normalgluggar, han borde börja tävla i skytte också
Citera
2009-01-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
1/10 av brännvidden är det väl? dvs brännvidd 200mm = 1/20 i slutartid... Men som du säger högst idividuellt, känner en gammal fotoräv som handhåller upp till en sekund på normalgluggar, han borde börja tävla i skytte också
Nej ett genom brännvidden är en bättre tumregel om man inte är väldigt stadig på hand. Du får inga skarpa bilder med ett 300mm objektiv på 1/30 om du inte är väldigt stadig på hand. Mitt rekord är iof 1/8 med mitt 70-300 men då hade jag en bildörr att luta mig mot, VR och ISO 3200 som ger mig skapligt med AA som döljer rätt mycket skakningar.
Citera
2009-01-03, 14:37
Bannlyst
Tack

Tack för svaren! Mycket uppmuntrande.

Gluggen utan IS som jag tänkt köpa är "Canons EF 50 / 1.8 II". Den är billig, men har hört att den är sjukt bra för det lilla priset.

Får väl testa mig fram och se hur lång slutartid jag kan plåta med.
Citera
2009-01-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
1/10 av brännvidden är det väl? dvs brännvidd 200mm = 1/20 i slutartid...
Inte så som jag har hört det. Utifrån mina personliga erfarenheter, har jag svårt att tro att det är särskilt många som verkligen skulle kunna fixa det där med en så lång slutartid. Pröva själv.
Citera
2009-01-03, 15:03
Medlem
På 50 mm brännvidd kan man på en fullformatskamera handhålla på 1/50 s som längsta slutartid. Men på småbildformat beskärs bilden 1.6 ggr, så därför bör slutartiden också bli 1.6 ggr längre för att rörelseorskärpan inte ska vara lika tydlig. Alltså blir svaret att du kan ha en slutartid på ungefär 1/80 s som längst.

Sedan Går det förstås att ha mycket längre, men jag brukar gå efter tumregeln jag skrev ovan.
Citera
2009-01-03, 15:09
Medlem
Plt Comdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dosigo

Gluggen utan IS som jag tänkt köpa är "Canons EF 50 / 1.8 II". Den är billig, men har hört att den är sjukt bra för det lilla priset.

Bra objektiv. Vid 1/30 sekund börjar det bli riktigt svårt. Ta bra stöd med överarmar och armbågar mot bröstet.
Citera
2009-01-03, 15:55
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Inte så som jag har hört det. Utifrån mina personliga erfarenheter, har jag svårt att tro att det är särskilt många som verkligen skulle kunna fixa det där med en så lång slutartid. Pröva själv.
Var ju såklart tvungen att prova själv lite snabbt, detta är resultatet på 200 mm (dvs 125mm på aps-c) 1/20, iso500 och f4.

http://img246.imageshack.us/img246/7471/img0615cb9.jpg

Inte så imponerande

La in ett utsnitt i 100% crop där skärpan hamnade, fotade liggande eftersom jag inte hunnit microjustera in mitt 70-200 än.

Misstänker att en bättre fotograf än mig hade lyckats bättre dock, personligen hade jag nog studsat en blixt i taket om det inte varit frågan om ett experiement.

Citat:
Ursprungligen postat av dosigo

Det är en jättefin glugg, mellan f5.6-8. Under 2.8 är den jäkligt mjuk tyvärr (åtminsone mitt ex). Fortfarande jäkligt prisvärd dock.
Citera
2009-01-04, 03:24
Medlem
spellers avatar
du bör kunna hålla stilla och få skarpt på 1/40-50 upp till 50mm med träning!
Citera
2009-01-04, 11:35
Medlem
Trafikljuss avatar
Själv har jag Canon 50mm 1.8 MKII också och den var riktig bra objektiv för billig pengar! Du bör ha minst 1/50 när du fotar 50mm.
Citera
2009-01-04, 11:49
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
På 50 mm brännvidd kan man på en fullformatskamera handhålla på 1/50 s som längsta slutartid. Men på småbildformat beskärs bilden 1.6 ggr, så därför bör slutartiden också bli 1.6 ggr längre för att rörelseorskärpan inte ska vara lika tydlig. Alltså blir svaret att du kan ha en slutartid på ungefär 1/80 s som längst.

Sedan Går det förstås att ha mycket längre, men jag brukar gå efter tumregeln jag skrev ovan.

1/80 s är kortare slutartid än 1/50 s. Om du vill ha 1,6 gånger så lång slutartid som 1/50 s så blir det ca 1/30 s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in