2009-01-03, 12:35
Medlem
Pung3ns avatar
Hej, jag har ett problem. Jag har precis köpt lite nya datorprylar och har installerat vista 64-bit.

Det är så att jag har två hårddiskar, en på 150 gb som vista ligger på sen har jag en till på 500 som jag hittar om jag går in på "device manager" samt "bios" men den kommer inte upp i "den här datorn". Vad kan vara felet??

Sen har jag ett till problem, jag har 4 gb ramminne installerat men när jag kollar bios så står det att jag bara har 3,3?!?

Hoppas någon kan hjälpa mig och jag vet att jag är dålig på datorer!

Edit: Kanske ska nämna att 500 gb hårddisken är Sata medan den andra är IDE, när jag går in på device manager står det dock att båda är "ATA"??
Senast redigerad av Pung3n 2009-01-03 kl. 12:38.
Citera
2009-01-03, 12:43
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung3n
Hej, jag har ett problem. Jag har precis köpt lite nya datorprylar och har installerat vista 64-bit.

Det är så att jag har två hårddiskar, en på 150 gb som vista ligger på sen har jag en till på 500 som jag hittar om jag går in på "device manager" samt "bios" men den kommer inte upp i "den här datorn". Vad kan vara felet??

Sen har jag ett till problem, jag har 4 gb ramminne installerat men när jag kollar bios så står det att jag bara har 3,3?!?

Hoppas någon kan hjälpa mig och jag vet att jag är dålig på datorer!

Edit: Kanske ska nämna att 500 gb hårddisken är Sata medan den andra är IDE, när jag går in på device manager står det dock att båda är "ATA"??
!. Du måste gå in i diskhanteraren och formatera HD som inte syns i den här datorn. Men konstigt att vista 64 inte hittar hela minnet dock då det bara är 32 bit som har en begränsning på ca 3 Gb. Är du säker på att det är vista 64 bit?
Citera
2009-01-03, 12:50
Medlem
Pung3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
!. Du måste gå in i diskhanteraren och formatera HD som inte syns i den här datorn. Men konstigt att vista 64 inte hittar hela minnet dock då det bara är 32 bit som har en begränsning på ca 3 Gb. Är du säker på att det är vista 64 bit?
Jag är evigt tacksam, håller på att formatera den nu, har suttit med psykbryt här sen igår eftermiddag.
Angående vista så står det när jag går in på system att det är: 64-bit operating system. Där står det även att det är 4 gb minne inlagt men jag litar med på bios(?).
Kan det ha något att göra med att jag inte har aktiverat windows än?

edit: är detta 64-bits? Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x64.SP1.Integrate d.December.2008.OEM.DVD-BIE
Senast redigerad av Pung3n 2009-01-03 kl. 12:58.
Citera
2009-01-03, 14:32
Medlem
Alvéss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung3n
Jag är evigt tacksam, håller på att formatera den nu, har suttit med psykbryt här sen igår eftermiddag.
Angående vista så står det när jag går in på system att det är: 64-bit operating system. Där står det även att det är 4 gb minne inlagt men jag litar med på bios(?).
Kan det ha något att göra med att jag inte har aktiverat windows än?

edit: är detta 64-bits? Microsoft.Windows.Vista.ULTIMATE.x64.SP1.Integrate d.December.2008.OEM.DVD-BIE
Har varit liknade för mig, alltså jag har också 4 GB minne men i vissa fall står det att det är 3.3 GB. Jag tror att detta beror på att de lite mer avancerade programmen visar den RAM du faktiskt kan använda, de 0,7 GB som faller bort är dedikerat till Vista och kan därför inte användas. Vill du att vista ska använda mindre RAM gå in och ändra lite settings och du kan få ner det till ca 0.2-0.4 GB
Citera
2009-01-03, 14:49
Medlem
hasenfrasens avatar
Har du nåt som heter Memory Remap i BIOS, slå på det för att se alla 4 GB.
Citera
2009-01-03, 14:49
Medlem
Herrtrosas avatar
Lånar tråden lite om det går bra. Jag har ett liknande problem med min WD-hårddisk. Kopplade ur den ur min gamla dator och kopplade in i min bärbara dator. Den hittas inte på min bärbara och den hittas längre inte på min gamla dator. Inte ens i diskhanteraren. Vad kan felet vara?

Hårddisken är säkert ett år gammal och jag kör Vista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in