2009-01-03, 23:22
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Svaret på om ett rättsväsende kränker rättigheter, endast genom att vara ett rättsväsende, är förstås nekande. Men det är inget Krenek bryr sig om. Eftersom han bara är ute efter att trolla ser jag ingen mening med att "diskutera" saken.
Okej, så vi ska ha ett rättsväsende som garanterat aldrig dömer någon oskyldig?
Detta samhälle, där maximalt någon promille av alla brott leder till dom, kommer inte "fungera", om inte annat kommer folk ta lagen i egna händer och vi kommer därmed inte ha något samhälle att tala om längre, och ingen de facto-lag, dvs inga de facto rättigheter.
Citera
2009-01-03, 23:36
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Okej, så vi ska ha ett rättsväsende som garanterat aldrig dömer någon oskyldig?
Haha, vore det möjligt så Men det är det inte. Argumentet "eftersom rättsväsendet är felbart skall vi inget rättsväsende ha" är minst sagt absurt.
Citera
2009-01-03, 23:37
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Rättssystemet är med andra ord inte legitimt.
Var har du fått missuppfattningen att människan blir ofelbar bara för att man inför nattväktarstat? Rättigheter kommer att kränkas i en nattväktarstat och förhoppningsvis kompenseras offren.
Citera
2009-01-03, 23:43
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Var har du fått missuppfattningen att människan blir ofelbar bara för att man inför nattväktarstat?
Nej, han menar väl att rättigheter skulle vara självrefuterande därför att människan är felbar.
Citera
2009-01-04, 00:07
Medlem
Det handlar inte om felbarhet utan om vilka krav man ställer på bevisen. Är det rätt att döma någon om bevisen inte är tillräckliga för att helt och hållet utesluta att personen är oskyldig?
Citera
2009-01-04, 00:09
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Det handlar inte om felbarhet utan om vilka krav man ställer på bevisen. Är det rätt att döma någon om bevisen inte är tillräckliga för att helt och hållet utesluta att personen är oskyldig?
Människan är felbar. Fel kan aldrig helt och hållet uteslutas.
Citera
2009-01-04, 00:14
Medlem
Citat:
Människan är felbar. Fel kan aldrig helt och hållet uteslutas.
Går det bra att döma som skyldig om det finns ca 40% risk att personen är oskyldig? Vart drar man gränsen?
Citera
2009-01-04, 00:16
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Går det bra att döma som skyldig om det finns ca 40% risk att personen är oskyldig? Vart drar man gränsen?
Vet inte hur man skulle beräkna den sannolikheten? Men det hör väl till en annan debatt i och för sig. Det brukar heta att personen skall vara skyldig "bortom rimligt tvivel". Detta kräver teknisk bevisföring. Men jag är inte juridiker, så kan inte uttala mig om mer än principerna.
Citera
2009-01-04, 00:32
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Vet inte hur man skulle beräkna den sannolikheten? Men det hör väl till en annan debatt i och för sig. Det brukar heta att personen skall vara skyldig "bortom rimligt tvivel". Detta kräver teknisk bevisföring. Men jag är inte juridiker, så kan inte uttala mig om mer än principerna.

Att man ska vara skyldig "bortom rimligt tvivel" är helt sant. Men det stämmer inte alls (tyvärr?) att det krävs ngn teknisk bevisning. Sanningen är tvärtom den att de flesta döms utan teknisk bevisning. Ögonvittnesskildringar och liknande brukar räcka.
Citera
2009-01-04, 00:34
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Att man ska vara skyldig "bortom rimligt tvivel" är helt sant. Men det stämmer inte alls (tyvärr?) att det krävs ngn teknisk bevisning. Sanningen är tvärtom den att de flesta döms utan teknisk bevisning. Ögonvittnesskildringar och liknande brukar räcka.
Jo, jag vet. Därför gjorde jag tillägget. Har svårt att se hur det skulle vara legitimt att döma någon, endast på grundval av vittnesmål.
Citera
2009-01-04, 00:44
Bannlyst
Citat:
Haha, vore det möjligt så Men det är det inte. Argumentet "eftersom rättsväsendet är felbart skall vi inget rättsväsende ha" är minst sagt absurt.

Kärnfrågan är huruvida det är ok att göra saker som man är ytterst säker på att de kommer kränka oskyldiga människors rättigheter.
Citera
2009-01-04, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Var har du fått missuppfattningen att människan blir ofelbar bara för att man inför nattväktarstat? Rättigheter kommer att kränkas i en nattväktarstat och förhoppningsvis kompenseras offren.

Det är med andra ord helt legio att kränka folks rättigheter bara man ersätter dem. Typ sno deras pengar men ge tillbaka dem i form av motorvägar, sjukhus och dylikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in