Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Tja, anta att du är ansvarig för jordens yttre försvar och en fet komet kommer flygande som kommer döda allt liv på jorden. Du kan skicka iväg en missil som spränger bort den och därmed undviker faran. Problemet är att missilen kommer att flyga genom en oskyldig människas rymdfarkost och därmed döda honom. Enligt rättighetsbaserad liberalism får du inte avfyra missilen, istället måste du låta allt liv på jorden förintas.
Korrekt, jag får inte avfyra missilen, men det är mycket möjligt att det skulle ske ändå.
Isåfall har jag berövat dennes liv och därmed avsagt mina rättigheter, jag tar mitt straff. Det är väl mer konsekvent än att godtyckliga offer får ske? Vem bestämmer att jag får spränga rymdfarkosten? Blir det en internet-omröstning där folk får ange hur lyckliga de skulle bli om jorden inte förintades, skala 1-10, Hur mycket är ett människoliv värt?
95 % vill att den skall sprängas, successivt krymper de som är i minoritet, kvar blir en enformig likriktad massa, de som tänker likadant, tycker likadant, blir lyckliga av samma saker. Har du tänkt på att ditt utilitariska system skulle förgöra dig? Du är ju en outsider med kontroversiella åsikter.