2009-01-02, 20:55
Medlem
På väldigt kort tid har SvD åter igen börjat driva frågan om eutanasi. Läst nyss denna artikel http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2271877.svd där föreningen "Rätten till en värdig död" föreslog att även friska människor som är trötta på att leva ska kunna få hjälp att dö.

Personligen har jag inte förståt syftet med att assistera de äldres självmord. Till skillnad från hjälplöst sjuka är det väl ingenting som hindrar dem? Om de vill begå självmord, varför inte bara göra det då? Finns hur många metoder som helst. Varför behöver de en Dr. Kavorkian? Kan de inte ta sitt eget liv själva är de inte redo att dö. Känns "show" över det hela på något vis.

Synpunkter? Är för övrigt redo att ändra min åsikt om bra argument finnes.
Citera
2009-01-02, 21:24
Medlem
Holger Meinss avatar
Valet att dö är deras eget och det har staten ingenting med att göra. Däremot så tycker jag inte att någon läkare ska tvingas att utföras eutanasin.
Senast redigerad av Holger Meins 2009-01-02 kl. 22:05.
Citera
2009-01-02, 21:28
Medlem
uainds avatar
Har också följt debatten i SvD de senaste månaderna och höll på att slå sönder köket för ett par veckor sedan när en prästjävel kom och påstod att jag inte skulle ha rätt att bestämma när mitt liv är slut.

Han påstod att personer som är sjuka, gamla eller på annat vis dömda är de som behöver mest hjälp och att vi absolut inte kan svika dem i slutskedet genom att vara behjälpliga med självmord.

Jag anser att ingen mer än personen det gäller har rätt att bestämma vad denna skall göra med sitt liv. Om en person känner att det är dags att avsluta sitt leverne ser jag inga som helst anledningar till varför denna inte skulle få göra så.

På vilka grunder skulle man kunna säga att någon annan än du själv har rätt att bestämma över ditt liv? Vem är det som bestämmer över ditt liv om det inte är du själv? Staten? Kyrkan?...

Det finns inga som helst anledningar till att vi inte skall ha eutanasi i Sverige. Jag hoppas att det finns som en möjlighet när jag blir gammal...
Citera
2009-01-02, 21:37
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uaind
Har också följt debatten i SvD de senaste månaderna och höll på att slå sönder köket för ett par veckor sedan när en prästjävel kom och påstod att jag inte skulle ha rätt att bestämma när mitt liv är slut.

Han påstod att personer som är sjuka, gamla eller på annat vis dömda är de som behöver mest hjälp och att vi absolut inte kan svika dem i slutskedet genom att vara behjälpliga med självmord.

Jag anser att ingen mer än personen det gäller har rätt att bestämma vad denna skall göra med sitt liv. Om en person känner att det är dags att avsluta sitt leverne ser jag inga som helst anledningar till varför denna inte skulle få göra så.

På vilka grunder skulle man kunna säga att någon annan än du själv har rätt att bestämma över ditt liv? Vem är det som bestämmer över ditt liv om det inte är du själv? Staten? Kyrkan?...

Det finns inga som helst anledningar till att vi inte skall ha eutanasi i Sverige. Jag hoppas att det finns som en möjlighet när jag blir gammal...
Det var ju bra att en präst kunde få dig att vakna upp ur drömmen...

Det är inte speciellt många aspekter på livet som står fria från kontroll och övervakning av samhället. Det är förstås en symbolisk åtgärd, att neka individen rätt till att bestämma sin egen död, ett tydligt budskap om vad din personliga vilja är värd.
Citera
2009-01-02, 21:37
Medlem
wellermans avatar
Inte ovanligt att folk försöker styra andra för att själva må bättre. Dom kan inte sätta sig in i andras situation utan projicerar sina egna liv på deras.
Detta beslut ska diskuteras mellan patienten och dess läkare i varje unika fall. Andra har inget med det att göra.
Citera
2009-01-02, 21:52
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
Det är förstås en symbolisk åtgärd, att neka individen rätt till att bestämma sin egen död, ett tydligt budskap om vad din personliga vilja är värd.
Exakt, kunde inte ha uttryckt det bättre själv.
Citera
2009-01-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
Deras val att dö är deras eget val och det har staten ingenting med att göra. Däremot så tycker jag inte att någon läkare ska tvingas att utföras eutanasin.
På vilket sätt inskränker staten individens frihet att begå självmord? Som jag redan skrev - fler borde sitt liv istället för att gnälla om eutanasi. Hur kan det inte vara statens angelägenhet när de offentliga sjukhusen kommer skriva ut självmordspillerna? Hur hade du tänkt ändra på medicinska etiken när varje psyksjuk kommer kräva dödspiller?
Citera
2009-01-02, 22:26
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Hur kan det inte vara statens angelägenhet när de offentliga sjukhusen kommer skriva ut självmordspillerna?
De har väl med saken att göra i allra högsta grad eftersom det är staten som kommer att stifta lagarna som gör det möjligt för läkare att utföra eutanasi.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Hur hade du tänkt ändra på medicinska etiken när varje psyksjuk kommer kräva dödspiller?
Vad är det som skall ändras? Bara för att det finns möjlighet till eutanasi kommer väl inte dödspiller skrivas ut på löpande band? Precis på samma sätt som att vem som helst inte kan gå in på ett sjukhus och få ett könsbyte utfört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in