Som någon tidigare sagt så blir det svårt att hitta något för de pengarna i Stockholm. Du får mer för pengarna och antagligen bättre prisutveckling om du satsar på någon mindre kommun i närheten av Stockholm istället.
Personligen gillar jag Solna och även om det är ganska dyrt redan så är det en del omsättning där nu när flera nybyggen börjar bli färdiga eftersom många nya lägenheter säljs till folk som redan bor där. Titta efter bra kvm-pris i äldre föreningar i Soln/Sundbyberg är mitt tips
Av de du nämner så är Enskede och Årsta helt ok. Skulle också vilja tipsa om Gröndal i närheten, grönt och fint och lite "bortglömt". Bristen är väl kanske att centrumen inte är så roliga. Inte så att det är en massa kriminalitet och sånt men lite trista. Å andra sidan är det nära till Stockholm.
Hammarby Sjöstad är också nära och fint men verkar lite instabilt. En snäll kompis som är riktigt duktig på ekonomi har gått igenom massor av föreningars ekonomi åt mig och han avrådde verkligen från att köpa något där. Detsamma verkar gälla Norra Djurgårdsstaden där jag också tittade. Jag kanske hade otur med de föreningar vi tittade på så det kanske inte gäller alla, men det var trots allt ganska många så se upp lite där.
Jag skulle rekommendera att man utgår från T-banan när man letar. Om du ändå måste åka tunnelbana hem så spelar det ingen större roll om du åker 3 eller 6 stationer. Tågen går lika ofta ändå och skillnaden i tid är några minuter. Antingen hittar man nåt så nära Stockholm att man i värsta fall kan cykla/gå hem från stan eller så håller man sig utmed en linje och då är inte avståndet från stan det viktiga. Jag har kompisar ute i Rissne och Täby som bor jättefint och enkelt tar sig till Stockholm fastän det är lika långt som till typ Älta.
Mitt tips är att du sätter dig på T-banan och åker ut till olika centrum och går runt lite. Man ser ju ganska fort vad det är för ställe och vilka som rör sig där och så. Kolla några ställen där det verkar finnas objekt runt din budget och åk ut och lördagshandla eller nåt

Det är ganska roligt.
Lycka till!
Edit: Glömde; försök se till att du slipper åka buss! Buss är kass och stjäl massa tid. Max 15 min promenad från T-banan så kommer du ha ett skönare liv