• 1
  • 2
2009-01-02, 16:11
Medlem
Desertwalkers avatar
Hej!
Håller på att göra en krigsfilm och jag undrar då hur man gör artilleri/mortar shells, alltså inkommande eld som landar ganska låångt ifrån en.

Såg en film här på flashback som någon hade gjort (tror den hette något med vinterkriget), den hade en väldigt simpel effekt, och det behöver jag med bara.

Någon som vet något program eller nån effekt?
Behöver inte vara något extremt bra.

Om ni behöver veta, så använder jag Vegas movie studio platinum 9.0

//Oskar
Senast redigerad av Desertwalker 2009-01-02 kl. 16:14.
Citera
2009-01-02, 16:42
Medlem
p0wnis avatar
lufttryck använder de sig av, och munstycke. så lägger man sand och annat skit över det och när man ska simulera nedfallen granat så släpper man på luften så allt skit flyger upp i luften. det ska vara lite speciella munstycken. stora som en pizzatallrik ungefär. Vart man får tag i dessa vet jag ej, man kan nog tillverka dem själv dock med grundläggande metallkunskaper.
Senast redigerad av p0wni 2009-01-02 kl. 16:46.
Citera
2009-01-02, 18:09
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0wni
lufttryck använder de sig av, och munstycke. så lägger man sand och annat skit över det och när man ska simulera nedfallen granat så släpper man på luften så allt skit flyger upp i luften. det ska vara lite speciella munstycken. stora som en pizzatallrik ungefär. Vart man får tag i dessa vet jag ej, man kan nog tillverka dem själv dock med grundläggande metallkunskaper.
Okej, tack!

Men det jag är mer ute efter, är att filma typ ett kalhygge och sen genom dataeffekter att man hör ljudet av skottet och sen pang att det smäller (dataeffekt) en stor smäll, som i vinterkrigsfilmen som en på flashback hade gjort.

Men tack endå, då vet jag hur jag ska göra om det ska vara riktigt välgjort
Citera
2009-01-02, 20:43
Medlem
Om du inte ska vara särskilt nära nedslagsplatsen funkar det även att använda nån slags smällare som du stoppat ner i en kopp med halvkrossade kolbitar. Det svåra är väl att tända den i rätt ögonblick men det är inte så jättesvårt att bygga en helt hyffsad eltändning.

Även om du ska göra det digitalt så kan det vara bra att ha en riktig "explosion" att utgå ifrån. Sen får du lägga in digitala effekter för att förstärka.
Något att tänka på är att det är jävligt svårt att göra digitala explosioner, det krävs en viss känsla för att få till rätt hastighet osv.

http://www.youtube.com/watch?v=WRS9cpOMYv0
Lite drygt två minuter in i klippet får du se hur man också kan göra. Det är nog lättast och du får riktigt bra resultat.
Ahh, den där filmen får mig jämt på filmskaparhumör, det känns som att jag skulle kunna göra ALLT!
Citera
2009-01-03, 15:06
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slasken
Om du inte ska vara särskilt nära nedslagsplatsen funkar det även att använda nån slags smällare som du stoppat ner i en kopp med halvkrossade kolbitar. Det svåra är väl att tända den i rätt ögonblick men det är inte så jättesvårt att bygga en helt hyffsad eltändning.

Även om du ska göra det digitalt så kan det vara bra att ha en riktig "explosion" att utgå ifrån. Sen får du lägga in digitala effekter för att förstärka.
Något att tänka på är att det är jävligt svårt att göra digitala explosioner, det krävs en viss känsla för att få till rätt hastighet osv.

http://www.youtube.com/watch?v=WRS9cpOMYv0
Lite drygt två minuter in i klippet får du se hur man också kan göra. Det är nog lättast och du får riktigt bra resultat.
Ahh, den där filmen får mig jämt på filmskaparhumör, det känns som att jag skulle kunna göra ALLT!

Jo såg den där filmen, väldigt häftigt hur sjukt bra det kan bli.
Ska försöka mig på något liknande tror jag =)

However, om det finns något enklare sätt så skulle det gärna vara bra
Citera
2009-01-03, 15:15
Medlem
Bara att börja nöta After Effects!
Citera
2009-01-03, 15:31
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Bara att börja nöta After Effects!
Har tyvärr inte after effects, och vill helst inte använda något pirat pga vi ska som "lansera" denna film litegrann.

Men om jag nu måste det för att göra effekten så är det väll lika bra..
Citera
2009-01-03, 17:07
Medlem
Jag tror du skulle kunna klara dig utan after effects faktiskt, explosionerna varar inte många sekunder så om din programvara inte har motiontracking så är det rätt enkelt att göra det manuellt.
Så länge du har möjligheten att ändra "transfer mode" (heter det blandningsläge på svenska?) eller om du har en vettig chromakeyfunktion så borde du kunna få till det snyggt ändå.

Snygg färgkorrigering och trovärdiga kameraskakningar är två väldigt effektiva sätt att dölja små skavanker, och använder man det på en lagom nivå tycker jag bara att det tillför mer känsla.

Eventuellt skulle jag kunna filma en liten explosion med liknande setup som de använder i "bloody omaha"-klippet jag länkade, det beror på om jag har tid imorgon.
Citera
2009-01-03, 21:28
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slasken
Jag tror du skulle kunna klara dig utan after effects faktiskt, explosionerna varar inte många sekunder så om din programvara inte har motiontracking så är det rätt enkelt att göra det manuellt.
Så länge du har möjligheten att ändra "transfer mode" (heter det blandningsläge på svenska?) eller om du har en vettig chromakeyfunktion så borde du kunna få till det snyggt ändå.

Snygg färgkorrigering och trovärdiga kameraskakningar är två väldigt effektiva sätt att dölja små skavanker, och använder man det på en lagom nivå tycker jag bara att det tillför mer känsla.

Eventuellt skulle jag kunna filma en liten explosion med liknande setup som de använder i "bloody omaha"-klippet jag länkade, det beror på om jag har tid imorgon.

Jo, absolut! 100% välkommet.

projektets hemsida kan ni hitta på http://thesurvival.madness-skelleftea.se
Citera
2009-01-03, 22:02
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
som i vinterkrigsfilmen som en på flashback hade gjort.

Någon som möjligen har en länk till den?
Citera
2009-01-04, 11:52
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Någon som möjligen har en länk till den?
Jag har den nånstans...ska kolla senare idag men jag ska ut och filma snart så jag hinner inte justnu.
Citera
2009-01-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Jo, absolut! 100% välkommet.

projektets hemsida kan ni hitta på http://thesurvival.madness-skelleftea.se

Kollade teasern. Det stavas "trapped" och inte "trapt".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in