hel eller halvautomatisk?
med en halvautomatisk får du MYCKET bättre kaffe - om du gör rätt -
en halvautomatisk hemmamaskin tar väl ca 20-30 minuter innan den är varm nog att användas, men sedan ska den göras ren varje gång man är klar också så att inte gamla kafferester sitter kvar i maskinen.
det finns olika typer av maskiner: enkelkokare, dubbelkokare, H/X mfl.
Ett bra startkit är rancilio silvia med rancilio rocky doserless kvarn (du har inget behov av doser hemma). inte så jättedyr men otroligt bra hemmamaskin som vunnit många tester/priser. Nackdelen är att du inte kan skumma mjölken och göra kaffet samtidigt på denna maskin. För att skumma och göra kaffe samtidigt behöver du komma upp i ca 10 000 kr, och då står du utan kvarn dessutom. Ranciliopaketet går på ca 6-7000 kr.
Ett tips är att köpa begagnat.
OCH GLÖM FÖR GUDS SKULL INTE KVARNEN! Kvarnen skulle jag vilja säga är helt klart viktigare än maskinen. Utan en bra kvarn får du inget bra kaffe. Spelar ingen roll om maskinen kostar 100 000 kr.
De flesta bra kvarnar börjar vid 2500 kr. Finns såklart undantag.
Knivkvarn = no no! Koniska malverk = yes!
www.riktigtkaffe.se är en bra sida för alla kaffeälskare!
Om du inte är beredd att lägga ut minst 5-6000 på utrustningen kan du nästan lika gärna skita i det. För du kommer märka att resultaten inte blir bra och sedan helt skita i att använda maskinen och slösat dina pengar.
Då skulle jag istället rekommendera en mokabryggare. Går på 2-300 kr och gör helt ok "espressoliknande" kaffe som du kan använda till ex. caffe latte.
Själv tycker jag det godaste kaffet görs i en presskanna. Helt otroligt