2009-01-01, 19:23
Medlem
Fox Mulders avatar
Men jag vet inte så jättemk om dessa maskiner. Är dom högljudda,tar de lång tid, blir det lika gott som på café?. Nån som kan rekomendera en bra kanske.
Citera
2009-01-01, 23:34
Medlem
core_s avatar
Tja, maskinen får väl ses som ett redskap så...
Bilar, båtar och fordon - Köpråd (!!!) --> Matlagning, metoder och redskap
/Mod
Citera
2009-01-02, 12:27
Bannlyst
Yes, många modeller är bra, akta dig dock för maskiner som gör allt.. Kolla efter en maskin som har steamer funktionen med koppar rör, då vet du att du fått kvalitè. men var beredd att lägga 1500:-+.Dom riktigt bra, men oxå hand gjorda kostar runt 8000:- och upp över.

Kör själv på denna http://www.clickok.se/PartDetail.asp...36144;r:kelkoo enkel och stilren arbets häst

Edit: Ja, att steama mjölk låter, men en god Cortado kan vara ett riktigt konstverk och en aromatisk upplevelse på tunga dagar, klart värt besväret än att springa ned på det lokala kaffe huset!
Senast redigerad av Sparkle 2009-01-02 kl. 12:31.
Citera
2009-01-02, 13:03
Medlem
Fox Mulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkle
Yes, många modeller är bra, akta dig dock för maskiner som gör allt.. Kolla efter en maskin som har steamer funktionen med koppar rör, då vet du att du fått kvalitè. men var beredd att lägga 1500:-+.Dom riktigt bra, men oxå hand gjorda kostar runt 8000:- och upp över.

Kör själv på denna http://www.clickok.se/PartDetail.asp...36144;r:kelkoo enkel och stilren arbets häst

Edit: Ja, att steama mjölk låter, men en god Cortado kan vara ett riktigt konstverk och en aromatisk upplevelse på tunga dagar, klart värt besväret än att springa ned på det lokala kaffe huset!

Ok tack för infot. Detta har gett mig lite klarhet i frågan. Men absolut inte några maskiner under 1500 då?
Citera
2009-01-02, 19:14
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
Ok tack för infot. Detta har gett mig lite klarhet i frågan. Men absolut inte några maskiner under 1500 då?

Som sagt, det där med att kunna steama gör verkligen kaffet!
Men hittar du nån under 1500 så kolla upp lite på internet tex posta en länk här så vi kan få se vare är för något.
Citera
2009-01-02, 20:54
Bannlyst
Iofs så hadde zanussi (tror jag) en maskin för ca 1300 för några år sedan, ska fråga min gamle vän som e barista vad som fixar hemma marknaden till en billig penning. Vet dock att han kommer att påpeka koppar rör, men när vi delade lya så hade han en helt ok, aningen plastig maskin, men som tyvärr fick smaka skroten efter ett par år. Flitiga rest. folk Men kvalitè på maskiner är något man borde lägga pengar på.

Mvh
Citera
2009-01-02, 23:49
Medlem
hel eller halvautomatisk?

med en halvautomatisk får du MYCKET bättre kaffe - om du gör rätt -

en halvautomatisk hemmamaskin tar väl ca 20-30 minuter innan den är varm nog att användas, men sedan ska den göras ren varje gång man är klar också så att inte gamla kafferester sitter kvar i maskinen.

det finns olika typer av maskiner: enkelkokare, dubbelkokare, H/X mfl.

Ett bra startkit är rancilio silvia med rancilio rocky doserless kvarn (du har inget behov av doser hemma). inte så jättedyr men otroligt bra hemmamaskin som vunnit många tester/priser. Nackdelen är att du inte kan skumma mjölken och göra kaffet samtidigt på denna maskin. För att skumma och göra kaffe samtidigt behöver du komma upp i ca 10 000 kr, och då står du utan kvarn dessutom. Ranciliopaketet går på ca 6-7000 kr.

Ett tips är att köpa begagnat.

OCH GLÖM FÖR GUDS SKULL INTE KVARNEN! Kvarnen skulle jag vilja säga är helt klart viktigare än maskinen. Utan en bra kvarn får du inget bra kaffe. Spelar ingen roll om maskinen kostar 100 000 kr.

De flesta bra kvarnar börjar vid 2500 kr. Finns såklart undantag.
Knivkvarn = no no! Koniska malverk = yes!

www.riktigtkaffe.se är en bra sida för alla kaffeälskare!

Om du inte är beredd att lägga ut minst 5-6000 på utrustningen kan du nästan lika gärna skita i det. För du kommer märka att resultaten inte blir bra och sedan helt skita i att använda maskinen och slösat dina pengar.

Då skulle jag istället rekommendera en mokabryggare. Går på 2-300 kr och gör helt ok "espressoliknande" kaffe som du kan använda till ex. caffe latte.

Själv tycker jag det godaste kaffet görs i en presskanna. Helt otroligt
Senast redigerad av Achtzehn 2009-01-02 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in