• 1
  • 2
2009-01-01, 14:17
Medlem
4522s avatar
Jag har fått för mig att driva taxiverksamhet kan vara en väldigt smutsig bransch, det förekommer allt på det kriminella skalan. Från lätta bedrägerier när fulla kunder luras till grova överfall och rån. Därför borde det finnas något smaskigt om alla stora och mindre men dock så obskyra taxibolag där ute på Sveriges gator. Vad är er värsta upplevelse? Vilket bolag åkte ni med osv? Kan tänka mig att det finns en hel del historier om diverse svarttaxi men jag vet inte riktigt vart vi ska dra gränsen för tråden.

Har själv inga jättehemska upplevelser, mest riktigt jävla risiga bilar som luktat allt från spya till fudgekola och mer eller mindre påtända chaufförer. Hit me with your best shot! Sänk de äckliga småföretagens gard och leverera lite matnyttig fakta, chaufförernas vidriga visslande och blickar gentemot det kvinnliga könet får mig att spy.
Senast redigerad av 4522 2009-01-01 kl. 14:20.
Citera
2009-01-01, 16:16
Medlem
Falcãos avatar
Har åkt en jäkla massa taxi i mina dagar och min erfarenhet är att 95 % av chaufförerna är väldigt trevliga. Dock är det naturligtvis så att det förekommer otroligt mycket svarta pengar i branschen men det bryr jag mig faktiskt inte ett dugg om.
Citera
2009-01-01, 16:54
Medlem
Enkel Resa

Var på besök i S-holm och tog en taxi från Solna Centrum fvb till Bromma Flygplats.
Vad hände?
Plötslikt, efter c:a 10 min. bilfärd körde han förbi huset där mina släktingar bor. Detta ligger i motsats riktning till Bromma.
Rena bondfångeriet av en "lantis".

Taxi liksom så mycket annat anpassar sig till tidens anda.

Vill du tjäna svarta pengar är taxibranschen liksom restaurng något att sattsa på. Lycka till!
Citera
2009-01-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogartius
Vill du tjäna svarta pengar är taxibranschen liksom restaurng något att sattsa på. Lycka till!

Nope, de granskas särskilt av Skatteverket. Skaffa frukt- och grönsakshandel. Du köper in 400 kg frukt, du säljer 300 kg svart och redovisar 100 kg vitt. När Skatteverket frågar några år senare så säger du att kvalitén var dålig och du var tvungen att slänga 300 kg frukt.
Citera
2009-01-17, 17:39
Bannlyst
I ett taxiföretag idag är det omöjligt att ta undan en krona utan att antingen:

a) Kunden ser det
b) Skatteverket ser det
Citera
2009-01-17, 18:26
Medlem
Falcãos avatar
Dock är det ju möjligt att köra svart om kunden är med på det. Har vid ett antal tillfällen kommit överens med chauffören om ett lägre pris än vad det skulle bli om han slog på taxametern mot att han kan stoppa pengarna rakt ner i fickan.
Citera
2009-01-17, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Dock är det ju möjligt att köra svart om kunden är med på det. Har vid ett antal tillfällen kommit överens med chauffören om ett lägre pris än vad det skulle bli om han slog på taxametern mot att han kan stoppa pengarna rakt ner i fickan.

Ja, men alla mil som bilen rullar registreras, och alla sådana körningar sänker bilens milpeng, som inte får vara för låg.
Citera
2009-01-18, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão

Som fd taxiförare och taxiåkare så säger jag att den föraren är urblåst. Han har ingen aning om vem resenärer är, det kan vara en som jobbar på Skatteverket eller vad som helst. Varför utsätta sig för risken? Dessutom lurar han sin arbetsgivare på pengar vilket också är olagligt.
Citera
2009-01-18, 16:30
Medlem
Åker endast med seriösa taxi-företag, och då är det svårt att åka för en mindre peng.
Det är endast vid vissa tillfällen det går, t.ex. när man ska åt samma håll som taxin skall efter körningen.
Citera
2009-01-18, 20:18
Medlem
BiggusDs avatar
Jag har min arbetsgivares kontonummer på de ledande bolagen där jag bor...
Citera
2009-01-21, 09:25
Medlem
Taxi Transfer

Jag har hört att Taxi Transfer i Göteborg hyr in chaffisar som egenföretagare och sen ger dem orimligt korta tider innan de ska vara på plats till nästa körning som har ringts in. När de sedan blir försenade får de (deras firma) betala avgifter till Taxi Transfer.

Någon som vet om detta stämmer eller har hört något liknande?
Citera
2009-01-24, 17:05
Medlem
Svenska

Varför finns det inga SVENSKA taxichaufförer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in