2009-01-01, 13:46
Medlem
Tjena funderade lite idag när jag vaknade upp och såg min kostym hänga på galgen från gårdagen, att undra om man kan använda byxorna lite oftare? är ju ganska känt att man helst inte ska bära kostym kavaj till udda byxor, men hur är det med byxorna är det lite mer fritt? till att matcha med skjorta och pullover? kör ju givetvis med korrekta skor till också.

så vad tycker/anser ni?
Citera
2009-01-01, 15:47
Medlem
Kostymbyxor med tex en vit skjorta tycker jag är väldigt snyggt.
Citera
2009-01-01, 16:16
Medlem
Kan inte tänka mig att de skulle vara snyggt med något annat än skjorta.
Använd hela kostymen istället.
Citera
2009-01-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zooey
Kan inte tänka mig att de skulle vara snyggt med något annat än skjorta.
Använd hela kostymen istället.

Det är ju det man oftast har dem till dock så känns det lite väl mycket ibland att ta på kostymen, och tänkte att dessa byxor kan vara ett bra alternativ till jeans som inte är så skönt som bomullsbyxor
Citera
2009-01-01, 19:05
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det är ju det man oftast har dem till dock så känns det lite väl mycket ibland att ta på kostymen, och tänkte att dessa byxor kan vara ett bra alternativ till jeans som inte är så skönt som bomullsbyxor

klart du kan använda chinos alt kostymbyxor men personligen skulle jag undvika kritstrecksrandiga kostymbyxor alt. helt svarta med vit skjorta och slips, de blir lite för mycket mormon över de hela, om du inte använder cardigan över iof.
Citera
2009-01-01, 20:31
Medlem
hehe var faktiskt som av en slump ett par kritstecksrandiga byxor jag hade i tankarna, ska testa lite hur det funkar med skjorta, slips och pullover samt dessa byxor.
Citera
2009-01-01, 23:55
Medlem
h8_religions avatar
Just kostymbyxor bör du, som namnet antyder, undvika att bära till annat än just kostym. Däremot finns det ju en hel uppsjö uddabyxor som är i samma stuk som kostymbyxor som du skulle kunna spana in lite närmare. T.ex flanellbyxor (liknande "vanliga" kostymbyxor fast lite grövre tyg), manchester-, mollskinns- och chinobyxor (alla i bomull), tweedbyxor.
Citera
2009-01-02, 16:09
Medlem
Aloysiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Just kostymbyxor bör du, som namnet antyder, undvika att bära till annat än just kostym. Däremot finns det ju en hel uppsjö uddabyxor som är i samma stuk som kostymbyxor som du skulle kunna spana in lite närmare. T.ex flanellbyxor (liknande "vanliga" kostymbyxor fast lite grövre tyg), manchester-, mollskinns- och chinobyxor (alla i bomull), tweedbyxor.

Precis vad jag tänkte. Finns oändligt många byxor i olika material och snitt, förstår inte varför jag äger så pass många jeans som jag gör...
Citera
2009-01-02, 19:38
Medlem
Jag tycker att det ger lite taxichaufför-vibbar med kostymbyxor utan kavaj.
Citera
2009-01-02, 20:57
Medlem
finare ullbyxor ("kostymbyxor") är ju vanligt att man har till vardags.. men låt bli de du har till kostymen då det ser konstigt ut när byxorna helt plötsligt är mycket blekare än kavajen pga att du nött de för mycket, och det är ofta svårt att i efterhand komplettera med extra byxor då det ska vara exakt samma tyg.
Citera
2009-01-02, 22:24
Bannlyst
Finns inget rätt eller fel i denna fråga, precis som i en liknande diskussion (den om huruvida man kan ha kavaj till jeans) handlar det om tycke och smak.

Jag påstår dock personligen att man kan ha kostymbyxor till det mesta, skjorta, pullover, fan till och med en snyggare t-shirt. Så länge du känner dig bekväm i det så kommer det synas, och det blir snyggt.

T-shirt gäller väll mest på sommaren när man kan dressa ner det hela så mkt att man kör ett par lite finare tygskor eller liknande till, och kanske (jag vet att många hatar det) till och med vågar vara så nerdressad och somrig att man rullar upp kostymbyxorna lite. Ytters få som klarar det utan att det ser dumt ut som fan dock..

Skulle dock undvika kritstrecksrandiga, byxor och köra på helfärgade, svarta eller grå.

Edit: Kom på att jag rätt ofta ser folk på olika arbetsplatser som kör kostymbyxor/skorta tillsammans med ett snyggt skärp och snygga skor. Ger ett mindre formellt intryck än hel kostym och passar utmärkt dom dagarna kavaj är för varmt.
Senast redigerad av Indouz 2009-01-02 kl. 22:30.
Citera
2009-01-02, 22:31
Medlem
Grimmjows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
skjorta och pullover? kör ju givetvis med korrekta skor till också.

Helst såna där lacoste loafers, som har sån där lädergrej (typ spänne) som "klistrar" sig och rundad tå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in