2009-01-01, 12:54
Medlem
Jag ska köpa ny kamera och är lite villrådig.

Jag har funderat lite på att köpa en systemkamera eller en långzoom. Antar att långzoom egentligen tillhör kategorin kompakt men jag gör skillnad här för min egen skulle

Har kikat lite på denna

Panasonic Lumix DMC-FZ28 alternativt FZ18

Nu såg jag dock att elgiganten hade:

Sony Alpha 200 & 18-50mm objektiv för 3500, men den hinner kanske ta slut innan jag har beslutat vilken jag ska köpa.

Jag ska ut och resa i vår och tänkte ha med mig kameran på resan samt så har jag rätt länge varit intresserad av att sätta mig in i foto lite och börja fota på hobbynivå.

Hur står sig en långzoom mot en billig systemkamera och mot en kompakt för runt 3000?

/Lapp
Citera
2009-01-01, 13:14
Medlem
_AnsGar_s avatar
Hur mycket kan du tänka dig lägga ut på en kamera?

En systemkamera kan ju vara jobbigt att ha med sig om du ska resa, samtidigt som den är guld värd att ha på en resa om du besöker speciella platser som du vill ha fina foton ifrån. Och om du dessutom vill börja med fotografering ska du definitivt ha en systemkamera.

Kolla på Nikons D40, D60 de är billiga och bra. Sen kan du även kolla på Canons senaste 1000D tror jag den heter.
Citera
2009-01-01, 13:24
Medlem
Hade nog tänkt lägga ribban rätt lågt, 4000 papp. Vill itne lägga ut för mycket om det itne blir mycket av mitt intresse.

Det är just storleken som jag funderat lite på, ska ut och resa till platser där jag kommer vilja ha en system för bildernas skull men kanske inte "resmässigt", hehe.

Hur är långzoom för 3000-3500 bildmässigt mot en kompakt för samma pris?
Citera
2009-01-01, 14:37
Medlem
_AnsGar_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Hade nog tänkt lägga ribban rätt lågt, 4000 papp. Vill itne lägga ut för mycket om det itne blir mycket av mitt intresse.

Det är just storleken som jag funderat lite på, ska ut och resa till platser där jag kommer vilja ha en system för bildernas skull men kanske inte "resmässigt", hehe.

Hur är långzoom för 3000-3500 bildmässigt mot en kompakt för samma pris?

Vet inget om långzoom, men antar att det är de kamerorna som är kompakt fast ser ut som en system. Jag hade nog hellre köpt en Canon ixus för de pengarna istället.

Men med tanke på att du var lite intresserad av att börja fotografera tycker jag det är dumt att du inte köper en systemkamera, för du kommer inte långt inom hobbyområdet med en kompakt eller långzoom.

http://www.pricerunner.se/pl/29-7672...ens-Kit-priser
Citera
2009-01-01, 15:41
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Hur står sig en långzoom mot en billig systemkamera och mot en kompakt för runt 3000?

/Lapp
Storsta skillnaden ar brusnivaer vid hogre ISO-tal. kompakt/langzoom har en sensor som ar mycket mindre an de som sitter i digitala systemkameror. Det gar till viss del att uppvaga med bildstabilisering och storre blandare (f/2.8) som nastan ar standard pa alla lite dyrare kompakt/langzoomkameror. Dock sa har aven de billigaste systemkamerorna borjat levereras med bildstabiliserade kitzoomar av helt ok kvalitet.

En ergonomisk funktion att tanka pa ar att kompakt/langzoom har nastan uteslutande elektriskt manovererad zoom medans systemkameror har mekanisk. For vissa sa har det ingen betydelse.
Citera
2009-01-02, 09:38
Medlem
Ok, ska avvakta lite i några veckor.

Tänkte även ta mig till Fotokungen i sthlm för att klämma och känna lite.
Citera
2009-01-02, 10:03
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _AnsGar_
....att du var lite intresserad av att börja fotografera tycker jag det är dumt att du inte köper en systemkamera, för du kommer inte långt inom hobbyområdet med en kompakt eller långzoom.

http://www.pricerunner.se/pl/29-7672...ens-Kit-priser

Jag tycker tvärt om, jag använder min långzoomare (FZ18) till i stort sett allt. Närbilder till långzoom, ute som inne, på resor som på bakgården. Givetvis blir bilderna bättre med en system men det är också ett pyssel med olika objektiv och osmidigt (dyrt också, räkna med några tusen spänn styck iaf). Mina bästa bilder har jag tagit med billiga kompaktkameror så jag tycker visst att det går att variera sig som glad amatör och utvecklas med såna jmf med systemkameror.
Är f.ö. mkt nöjd med FZ18 så jag köpte mig en TZ5 för att ha med mig till vardags, precis fått den och är hittills mkt nöjd.
Citera
2009-01-02, 10:12
Medlem
Draedons avatar
Köp begagnat om du ska köpa systemkamera. Hellre en beggad 30d än en ny 1000d. Tycker mig ha sett några begagnade 30d för runt 3000,-

edit: Det är iofs bara kamerahus för 3000,- så du lär nog lägga en tusing till för att få ett ok normalzoomobjektiv. Men som sagt, kolla begagnatmarknaden om du ska köpa dslr.
Senast redigerad av Draedon 2009-01-02 kl. 10:15.
Citera
2009-01-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Köp begagnat om du ska köpa systemkamera. Hellre en beggad 30d än en ny 1000d. Tycker mig ha sett några begagnade 30d för runt 3000,-

edit: Det är iofs bara kamerahus för 3000,- så du lär nog lägga en tusing till för att få ett ok normalzoomobjektiv. Men som sagt, kolla begagnatmarknaden om du ska köpa dslr.

Vågar jag köpa på blocket eller finns det några fotorelaterade sidor som är mer pålitliga?
Citera
2009-01-02, 11:36
Medlem
]CraP}s avatar
Citat:
Vågar jag köpa på blocket eller finns det några fotorelaterade sidor som är mer pålitliga?

fotosidan.se
Citera
2009-01-02, 12:08
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ]CraP}
fotosidan.se

...som amen i kyrkan.
Citera
2009-01-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
...som amen i kyrkan.

Hehe, då ska jag kika runt där. Tackar så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in