2008-12-31, 15:56
Medlem
Jonves avatar
Hallå.. Blixten till min systemkamera Sony DSC-W50 gick sönder när jag var i Thailand, det tråkiga är att den är 2 år o någon dag gammal så någon garanti finns tyvärr inte kvar! Så kan man byta blixt själv eller skicka in den så någon gör det för en hyffsad peng? Den funkar kanonbra annars såjag kan kosta på den lite men inte allt för mkt!

MVH o gott nytt år
Citera
2008-12-31, 19:30
Medlem
tzjs avatar
Skicka in och få den lagad.

Gott nytt år.
Citera
2009-01-01, 10:29
Medlem
peter_ölbacks avatar
Hallå! Hugger tråden lite, för min blixt pajade också igår, men det var en sb-400 som tyckte det var dags att lägga av strax innan midnatt, när det väl var dags att dokumentera lite.

Den användes under förmiddagen och fungerade då utan problem, men när jag skulle ta bilder vid midnatt så starta blixten med kameran som vanligt, men vägrade fyra av. Testade på auto, manuell, ja i stort sett alla lägen. När jag tar bort den externa blixten så hoppar pop-up-blixten upp och fyrar av så det är väl ingen inställning?!

När jag läser Exif så står det bara Flash: Optional i:ttl eller liknande, fast jag vet inte om jag läser rätt, det är i Windows Vista under Egenskaper.

Har testat en Hard Reset, dock utan framgångar. Nu har jag ingen i mina krokar som äger en systemkamera som jag kan testa blixten på så jag får väl gå till affären och härja, men eftersom de har stängt idag tänkte jag chansa här, om nån stött på något liknande problem och vet nån enkel lösning.

Blixten sitter monterad på en D60.
Citera
2009-01-01, 10:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Hallå! Hugger tråden lite, för min blixt pajade också igår, men det var en sb-400 som tyckte det var dags att lägga av strax innan midnatt, när det väl var dags att dokumentera lite.

Den användes under förmiddagen och fungerade då utan problem, men när jag skulle ta bilder vid midnatt så starta blixten med kameran som vanligt, men vägrade fyra av. Testade på auto, manuell, ja i stort sett alla lägen. När jag tar bort den externa blixten så hoppar pop-up-blixten upp och fyrar av så det är väl ingen inställning?!

När jag läser Exif så står det bara Flash: Optional i:ttl eller liknande, fast jag vet inte om jag läser rätt, det är i Windows Vista under Egenskaper.

Har testat en Hard Reset, dock utan framgångar. Nu har jag ingen i mina krokar som äger en systemkamera som jag kan testa blixten på så jag får väl gå till affären och härja, men eftersom de har stängt idag tänkte jag chansa här, om nån stött på något liknande problem och vet nån enkel lösning.

Blixten sitter monterad på en D60.

Kontrollera blixtens batteri i första hand. T.ex. om det är laddningsbara AA-celler och en av dem blir dålig så klarar aldrig blixten att ladda upp sig och fungerar också lika dåligt, även när batterierna är nyladdade.
Min blixt har dessutom en testknapp så det är lätt att testa om själva blixten fungerar samt om batterierna är tillräckligt bra.
Citera
2009-01-01, 11:59
Medlem
peter_ölbacks avatar
Har testat med nya batterier, tyvärr hjälper det inte. Ahh, denna blixt är ju så enkel att det inte ens finns en testknapp, det skulle ju varit praktiskt i detta läget.
Citera
2009-01-01, 13:45
Medlem
peter_ölbacks avatar
Kan blixtskon vara trasig? Det förefaller ju vara viss kontakt mellan kameran och blixten eftersom den startar och går in i sleep-mode med kameran. Blixtskon ser helt ordinär ut, utan böjda flärpar eller annan yttre åverkan, det enda som syns är repor i plasten efter stiften från blixten och jag kan inte dra mig till minnes någon åverkan på blixten när den varit monterad på kameran. Usch börjar bli nervös över att det är fel på kameran nu efter man har läst lite på google.

Är det nån som har koll på hur många exponeringar blixtrören ska tåla innan de lägger av?
Citera
2009-01-02, 18:18
Medlem
peter_ölbacks avatar
För den som är intresserad så var jag i affären där den införskaffades och säljaren testade blixten på olika kameror och fick den ej att funka, så jag fick en sprillans ny med mig hem. Eloge till affären och säljaren för det tillmötersgående sättet de genomförde det på.
Citera
2009-01-02, 18:55
Medlem
]CraP}s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonve
Hallå.. Blixten till min systemkamera Sony DSC-W50 gick sönder när jag var i Thailand, det tråkiga är att den är 2 år o någon dag gammal så någon garanti finns tyvärr inte kvar! Så kan man byta blixt själv eller skicka in den så någon gör det för en hyffsad peng? Den funkar kanonbra annars såjag kan kosta på den lite men inte allt för mkt!

MVH o gott nytt år

Kolla vad en reparation kostar, om den är kostar mer än vad en likvärdig kamera kostar, köp en ny kamera.

DSC-W50 är ingen systemkamera f.ö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in