2009-01-01, 21:51
Medlem
Bengrots avatar
Ostressat? Det ska ju för f-n stå en imam och mumla religiösa verser och klappa djuret medans de skär halsen av det. Tror knappast att det lugnar djuret speciellt mycket, snarare tvärtom.
Citera
2009-01-02, 15:18
Medlem
caran672s avatar
Jag har hört att svenska halalslaktare måste bedöva djuret innan de skär halsen av det. Djuret ska således vara borta innan det fattar att det ska slaktas.

Stresshormoner utsöndras i dödsögonblicket, vanlig "svensk" slakt är väl inte alltid så jävla human heller? Rätta mig om jag har fel på den punkten.

Den här tråden behandlar för övrigt inte den religiösa aspeketen i halal utan ger fullkomligt fan vad Imamen säger osv.

Det jag undrar är om halal smakar gott? Är det godare än vanligt svenskslaktat?
Citera
2009-01-02, 16:39
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Det jag undrar är om halal smakar gott? Är det godare än vanligt svenskslaktat?

Sannolikheten för att man ska känna någon skillnad är nog lika med noll förutsatt att djuren fram till slaktögonblicket levt och hanterats på samma sätt. Om det finns någon skillnad så är det väl isåfall att det djur som upplevde mest stress i dödsögonblicket smakar något sämre, alltså Halal-djuret. Har svårt att tänka mig att massiv adrenalinutsöndring skulle påverka smaken i positiv riktning?
Citera
2009-01-02, 20:39
Medlem
Lostkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Jag har hört att svenska halalslaktare måste bedöva djuret innan de skär halsen av det. Djuret ska således vara borta innan det fattar att det ska slaktas.
Man halalslaktar väl inte djur i sverige?
Citera
2009-01-04, 14:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid
Nä det får man inte.

Och bedövar man djuret först så är det inte halal slakt längre.
Citera
2009-01-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä det får man inte.

Och bedövar man djuret först så är det inte halal slakt längre.

Fel. Man får bedöva djuret vid Halal-slakt, det är vid Kosher-slakt (judarnas sätt) det är olagligt att bedöva. Hurvida köttet smakar godare när djuret får halsen avskuret tvivlar jag på, muslimerna och judarna påstår att det är godare men hur ska dom veta det? Har dom begått haram och ätit vanligt slaktat djur ?

Fast halal-slakt har en fin tanke från början, för 1700 år sen fanns det inte bultpistoler eller projektikvapen som man snabbt kunde döda djuret med utan då var det mest skonsamt för djuret att få halsen uppskuret.

Det jävligaste är ändå när kameler halal-slaktas, då binder man fast djuret så att den står upp, snittar upp pulsådrarna vid alla fyra benen och därefter går man på halsen och djuret lever ändå 2-4 minuter. Skär man enbart av halsen kan djuret lätt leva mer än 10 minuter eftersom kameler har så lång hals. Så tänk efter när ni reser till egypten och äter kamelkött, djuret har fått lida ordentligt och länge för att ni ska få er mat.
Citera
2009-01-04, 16:01
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Halal-slaktade djur är också medvetslösa under tiden de töms på blod. Det är en av reglerna (eller vad man ska kalla det) att kniven är såpass vass att den skär så djupt att djuret blir medvetslöst omedelbart. Jag vet inte mer exakt hur det går till men jag läste detta i förbifarten någonstans.

Trams.

oavsett hur djupt du än skär så tar det tid innan ett djur dör av blodförlust, det är ett antal liter som ska tappas ur en djurkropp innan medvetslöshet inträffar.
googla och du skall finna ett antal filmer som visar skäktning ( då halspulsådern skärs av).
trist och tråkigt att sånt här hokus-pukus tänkande tillåts fortsätta av Muslim och Judar.
Citera
2009-01-04, 16:21
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Trams.

oavsett hur djupt du än skär så tar det tid innan ett djur dör av blodförlust, det är ett antal liter som ska tappas ur en djurkropp innan medvetslöshet inträffar.
googla och du skall finna ett antal filmer som visar skäktning ( då halspulsådern skärs av).
trist och tråkigt att sånt här hokus-pukus tänkande tillåts fortsätta av Muslim och Judar.

För det första är jag varken jude eller muslim, jag bara citerar den information jag tagit till mig. För det andra så är det väldigt ohederlig taktik att hänvisa till att jag ska "googla" istället för att du som påstår något själv ska bidra med källa. En film är för övrigt också ett väldigt dåligt verktyg att bygga argument på. Varken du eller jag som är lekmän kan avgöra om ett djur är medvetslöst eller inte när vi tittar på en blodig film från ett slakteri.

För övrigt debatterar jag inte ur perspektivet att halal-slakt är bättre än konventionella slaktmetoder, jag tycker bara att det finns så mycket fördomar och missuppfattningar kring många muslimska seder. Ungefär som att folk tror att muslimska män inte skakar hand med kvinnor för att de är mindre värda, vilket inte stämmer. Blir jag motbevisad med information om att det jag läst inte stämmer så får det vara så. Hittills verkar det dock mest vara spekulationer.
Citera
2009-01-04, 19:10
Medlem
apanola IIs avatar
Nej din tomte, det är inte spekulationer.
Ett djur dör inte direkt då halsen skärs av, det är fria fantasier utan verklighetsförankring. Att påstå att djuret dör omedelbart kräver en källhänvisning. ett fullvuxet nötkreatur dör inte direkt om halsen skärs av.

Men många muslim och judekramare bortser från fakta för att styrka sin inhumana syn på djur

För att återgå till topic så har jag ätit både halal och icke halal slaktat lammkött och det är ingen skillnad på det. Vad som spelar in då det gäller köttsmaken är andra faktorer som tex vart djuret betat eller fått för foder.
Senast redigerad av apanola II 2009-01-04 kl. 19:16.
Citera
2009-01-04, 19:44
Medlem
djmunchiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostkid

Jodå , det finns två olika ställen i Sverige där det är tillåtet, ett i Umeå och ett annat i Linköping om jag inte minns helt fel.
Citera
2009-01-04, 20:10
Medlem
Kosher: http://www.youtube.com/watch?v=4HZnQmc3U9I

Halal: http://www.youtube.com/watch?v=_76vDJ72QlU

Jag tycker det ser ut som att djuren lider.
Citera
2009-01-04, 20:25
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Nej din tomte, det är inte spekulationer.
Ett djur dör inte direkt då halsen skärs av, det är fria fantasier utan verklighetsförankring. Att påstå att djuret dör omedelbart kräver en källhänvisning. ett fullvuxet nötkreatur dör inte direkt om halsen skärs av.

Du verkar vara extremt ointelligent. Jag har aldrig påstått att djuren dör omedelbart när slaktaren skär halsen på djuret med kniv, det jag citerat har varit att djuret blir medvetslöst när djuret får halsen uppskuren. Att du inte ens vet vad diskussionen handlar om gör att du omedelbart kan diskvalificeras från vidare replik.

Citat:
Men många muslim och judekramare bortser från fakta för att styrka sin inhumana syn på djur

Riktigt lustigt. Vad i helvete vet du om min ställning när det gäller frågor om islam eller judendom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in