Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
Nudie är tunna och alla smalare modeller har lite stretch i sig, det är antagligen därför du spräcker dom i grenen.
Sen är ju frågan hur ofta du tvättar dom och om du använder sköljmedel.
Läget ligger nämligen som så att Nudie själva (dumma som dom är) har skrivit i några av sina byxor (bla Slim Jim Green Tone) att det går utmärkt att tvätta med just sköljmedel. Men det är rena jävla döden för jeans! Sköljmedel går in i denimen och gör så att byxorna spricker MYCKET lättare. Så jeans som kan hålla i lätt 3-5år håller istället i 4-5mån.
(Jeans tvättas bäst på 30grader, vänd dom ut och in... Kör dom heller inte så ofta i maskin. Jag själv slänger mina i tvätt kanske 1-2ggr per år, det räcker gott!
Släng dom hellre i en plastpåse och sen in i frysen över natten, häng sen ut dom, så blir dom betydligt fräshare! Det coola med jeans är att man ska slita in dom själv och på så sätt få det mer personligt.)
Men när jag läser det du skriver så låter det som om Nudie helt enkelt är för tunna för dig. Satsa på amerikanska märken om du vill ha något som håller, just nu har Levis två riktigt bra 504or som passar de flesta. Italienska märken som Diesel jobbar väldigt hårt med tvättar och slitningar vilket blir mer fashion men mindre stryktåligt tyvärr...
30 grader låter rätt kallt.
man ska ha i tanken att ju kallare man tvättar, desto mer färg tappar (blöder) byxan, har man köpt ett par rå-jeans kan dom bli ruskigt tråkiga i 30 grader. det bästa är givetvis kemtvätt.
detta kanske va lite OT eftersom bra kvallité efterfrågades