2008-12-31, 12:03
Bannlyst
Jag förstår inte riktigt detta. Såg det härom veckan i datasäkerhet - Om någon ställer en fråga i dataforumen och får sin frågeställning besvarad och så går moderatorn in och skriver "frågan besvarad *tråd låst*"

Är inte flashback ett diskussionsforum? Tänk om någon annan har en likartad frågeställning som inte riktit fungerar som i den låsta trådens fall, eller nån som vill vidareutveckla frågeställningen i tråden, då går det ju inte.

Jag tycker inte riktigt att detta skick är lämpligt. Vad tycker ni?

Lika lite tycker jag om det som när någon person får sin fråga besvarad och redigerar sitt inlägg och skriver "har fått svar, moderator kan ta bort tråden"

Jag menar - en poäng med ett diskussionsforum är väl att andra skall kunna läsa och lära sig av svar andra fått, och att man inte skal behöva starta nya trådar varje gång ett problem dyker upp?
Citera
2008-12-31, 12:19
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Lika lite tycker jag om det som när någon person får sin fråga besvarad och redigerar sitt inlägg och skriver "har fått svar, moderator kan ta bort tråden"

Haha, håller med. Det är helt efterblivet att be om att borttagning av tråden för att frågan har blivit besvarad. Då känns det som man missuppfattat hela poängen med ett diskussionsforum!
Citera
2008-12-31, 12:25
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Om det bara är en fråga finns det väl ofta inget att diskutera?

Om du skriver t.ex:
Vart sitter egentligen den där jäkla Caps-lock knappen på min dator?

- Precis bredvid A.

Frågan besvaras i nästa inlägg, varför ska då tråden ligga och skräpa?
Eller ska vi diskutera varför caps-lock ligger på sin plats?

Annars får du väl formulera trådstarten lite bättre, så MOD godkänner tråden som ett diskussionsunderlag.
Citera
2008-12-31, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Jag förstår inte riktigt detta. Såg det härom veckan i datasäkerhet - Om någon ställer en fråga i dataforumen och får sin frågeställning besvarad och så går moderatorn in och skriver "frågan besvarad *tråd låst*"

Är inte flashback ett diskussionsforum? Tänk om någon annan har en likartad frågeställning som inte riktit fungerar som i den låsta trådens fall, eller nån som vill vidareutveckla frågeställningen i tråden, då går det ju inte.

Jag tycker inte riktigt att detta skick är lämpligt. Vad tycker ni?

Jag menar - en poäng med ett diskussionsforum är väl att andra skall kunna läsa och lära sig av svar andra fått, och att man inte skal behöva starta nya trådar varje gång ett problem dyker upp?

Håller med 110%
Citera
2008-12-31, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother

Om du skriver t.ex:

- Precis bredvid A.

Annars får du väl formulera trådstarten lite bättre, så MOD godkänner tråden som ett diskussionsunderlag.

Det är inte detta TS syftade på..
Citera
2008-12-31, 12:27
Bannlyst
Igår låstes en tråd pga att TS blivit avstängd (förvisso låg tråden i drogakuten men det va endå en diskussion om hur många E man kunde käka) men så är det ju på FB allt ska sökas,låsas och inte bumpas helst ska man nog inte logga in för ofta heller.
Citera
2008-12-31, 12:28
Bannlyst
Citat:

Om du skriver t.ex:

- Precis bredvid A.

Bra att du vet....
Citera
2008-12-31, 12:28
Medlem
En annan grej är när någon frågar om nåt specifikt och sedan får till svar :

-det finns redan 100 sånna trådar sök först för fan.

de som finns är typ från 2005 endå får man inte ta upp ämnet....

kanske bara jag som sätt detta fenomen
Citera
2008-12-31, 12:29
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:

Om du skriver t.ex:

- Precis bredvid A.

I det här fallet så finns det ju även ett vidare disskusionsunderlag, nmligen var caps lock kan sitta på olika tangentbord. Så den tycker jag vore onödig att låsa.
Citera
2008-12-31, 12:57
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce

Klart som fan man får bumpa upp ämnet och ta upp en fråga på ämnet om det inte finns något svar i tråden sedan tidigare. Dessvärre är de flesta bumpningar av gamla trådar helt värdelösa, att komma med ett svar till en fråga som är ställd för 5 år sen är kanske inte det smartaste. Kommer man med en fråga som "Men är det verkligen så, och i sånt fall varför?" är ett exempel på en helt legitim bumpning.

Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin

I det här fallet så finns det ju även ett vidare disskusionsunderlag, nmligen var caps lock kan sitta på olika tangentbord. Så den tycker jag vore onödig att låsa.

Om man inte är nöjd med svaret så PMar man moderatorn och förklarar varför.
Citera
2008-12-31, 13:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana

Om man inte är nöjd med svaret så PMar man moderatorn och förklarar varför.

Så om TS i den uppdiktade historien med caps lock sitter på en gammal unix-häck så måste han skicka PM och be en mod låsa upp tråden för att moderatorn låste tråden i tron om att rätt svar hade getts?
Citera
2008-12-31, 13:24
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce

Ämnet kanske inte har ändrat sig särskilt mycket under åren. Se inlägg ovan om Caps Lock.

Jag har för mig att man ville att Flashback skulle vara som en kunskapsdatabas och detta uppnår man med trådar som är korrekt besvarade och som inte behöver mer diskussion.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in