2009-01-01, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
En tidigt låst tråd symboliserar att den förmodligen inte har något värde när det gäller diskussionsämnen.

Men herregud, är det svårt att förstå vad jag skriver?

Det jag skriver handlar om när tråden låses med motiveringen "trådskaparen har fått svar på sin fråga"

Det handlar inte om trådar som låses pga att det finns liknande trådar redan. Eller för att tråden anses vara trams. Det har jag inget att invända mot såklart

Detta handlar om trådar som låses med motiveringen att "TS har fått svar på sin fråga".

Förstår du nu? Det du säger är ju bara din spekulation om hur du tror att det alltid går till. Det jag pratar är förstås inte om trådar som låses för att de inte duger som trådar. Utan för att frågeställningen är besvarad. Bryter tråden inte mot några regler, är trams eller om det inte finns massa såna trådar tidigare är det väl knappt upp till moderatorn att bestäma huruvida den frågeställningen förtjänar att diskuteras eller ej.
Senast redigerad av voffeG 2009-01-01 kl. 15:17.
Citera
2009-01-01, 18:08
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Förstår du nu? Det du säger är ju bara din spekulation om hur du tror att det alltid går till. Det jag pratar är förstås inte om trådar som låses för att de inte duger som trådar. Utan för att frågeställningen är besvarad. Bryter tråden inte mot några regler, är trams eller om det inte finns massa såna trådar tidigare är det väl knappt upp till moderatorn att bestäma huruvida den frågeställningen förtjänar att diskuteras eller ej.

Fast nu hör ju de två fetstilade styckena samman väldigt mycket. En fråga om var Caps Lock-tangenten sitter, vilka färger på tröjan ett visst fotbollslag har, eller hur många finländare som bor i Sverige för tillfället, är exempel på trådar som torde låsas när frågeställningen är besvarad. Och det är naturligtvis kopplat till att när frågeställningen är besvarad finns det inget mer att diskutera och därmed är tråden ointressant i fortsättningen. Därmed är det fullkomligt onödigt att hålla en sådan tråd öppen och skapa merarbete för oss moderatorer när det med all sannolikhet inte kommer tillkomma något nytt till tråden. Och om man nu skulle kunna tillföra något viktigt, kan man skicka oss ett PM. Är däremot frågorna omformulerade till t ex om olika teckenuppsättningar har Caps Lock på olika ställen, hur färgkombinationen på fotbollslagets tröjor skapades, och vad det är som påverkar hur många finländare som flyttar till Sverige, så finns det ett näst intill outtömligt diskussionsunderlag och därmed kommer tråden inte låsas.

I korthet: Det är upp till användarna att skapa trådar som har ett ordentligt diskussionsunderlag från första början.

/feldgrau
Citera
2009-01-01, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Fast nu hör ju de två fetstilade styckena samman väldigt mycket. En fråga om var Caps Lock-tangenten sitter, vilka färger på tröjan ett visst fotbollslag har, eller hur många finländare som bor i Sverige för tillfället, är exempel på trådar som torde låsas när frågeställningen är besvarad. Och det är naturligtvis kopplat till att när frågeställningen är besvarad finns det inget mer att diskutera och därmed är tråden ointressant i fortsättningen. Därmed är det fullkomligt onödigt att hålla en sådan tråd öppen och skapa merarbete för oss moderatorer när det med all sannolikhet inte kommer tillkomma något nytt till tråden. Och om man nu skulle kunna tillföra något viktigt, kan man skicka oss ett PM. Är däremot frågorna omformulerade till t ex om olika teckenuppsättningar har Caps Lock på olika ställen, hur färgkombinationen på fotbollslagets tröjor skapades, och vad det är som påverkar hur många finländare som flyttar till Sverige, så finns det ett näst intill outtömligt diskussionsunderlag och därmed kommer tråden inte låsas.

I korthet: Det är upp till användarna att skapa trådar som har ett ordentligt diskussionsunderlag från första början.

/feldgrau

I de fall tråden saknar diskussionsunderlag och därför låses, tycker jag tråden skall låsas med hänvisning till att det inte finns diskussionsunderlag, inte med hänvisning till att TS fråga är besvarad.
Citera
2009-01-01, 19:45
Bannlyst
Citat:
Man kan ju vilja posta en fråga i en äldre tråd som ställer nästan samma frågeställning som man själv vill eller utöka frågeställningen.

Om man låser alla besvarade trådar så innebär det ju att flera trådar om samma ämne kommer startas

Det finns ju oftast liknande trådar som man kan sticka in en fråga i, som varken är OT eller OnT om ni färstår vad jag menar.
Citera
2009-01-01, 21:00
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
I de fall tråden saknar diskussionsunderlag och därför låses, tycker jag tråden skall låsas med hänvisning till att det inte finns diskussionsunderlag, inte med hänvisning till att TS fråga är besvarad.

You say tomato, I say tomato.

Det är samma sak. Du läser inte vad jag skriver.

Frågan besvaras -> diskussionsunderlag saknas -> tråden låses.

Att då låsa tråden för att diskussionsunderlag saknas är precis det samma som att låsa tråden för att frågan besvarats. Det ena följer av det andra.

/feldgrau
Citera
2009-01-01, 21:20
Bannlyst
Citat:
You say tomato, I say tomato.

Det är samma sak. Du läser inte vad jag skriver.

Frågan besvaras -> diskussionsunderlag saknas -> tråden låses.

Att då låsa tråden för att diskussionsunderlag saknas är precis det samma som att låsa tråden för att frågan besvarats. Det ena följer av det andra.

/feldgrau

Nej, vi pratar inte om samma sak.

I det fall tråden låses med enda motiveringen att "TS har fått svar" så ger inte moderatorn någon information om varför tråden låses.

Eller hur?

Vore det inte bättre att skriva "Tråden låses eftersom ämnet inte har ett diskussionvärde?"

Annars får ju inte användarna reda på varför tråden låses.
Att "TS fått svar" är ju fortfarande ingenting som i sig her orsak till en låsa en tråd.

PS.

Förstår inte riktigt varför det skall tjafsas om detta i mina ögon självklara faktum. Dvs att en trådlåsning bör motiveras med anledningen till trådlåsningen. Inget annat. är det månne av ren princip moderatorkåren aldrig fåt instämma med vad en användare skriver?
Citera
2009-01-01, 21:34
Medlem
feldgraus avatar
Jag tror inte att någon, utom möjligen du, har svårt att förstå anledningen till att en tråd med en simpel frågeställning låses, oavsett vad låsande moderator skriver.

Det du försöker få till ett problem är ett problem först när moderatorer skulle börja låsa komplexa frågeställningar med låsmeddelandet att TS fått svar. Vilket vi ännu inte har något länkat exempel på.

Citat:
PS.

Förstår inte riktigt varför det skall tjafsas om detta i mina ögon självklara faktum. Dvs att en trådlåsning bör motiveras med anledningen till trådlåsningen. Inget annat. är det månne av ren princip moderatorkåren aldrig fåt instämma med vad en användare skriver?

Sluta tramsa. Det finns mängder av tillfällen då moderatorer håller med användare.

/feldgrau
Citera
2009-01-01, 22:18
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att någon, utom möjligen du, har svårt att förstå anledningen till att en tråd med en simpel frågeställning låses, oavsett vad låsande moderator skriver.

Det du försöker få till ett problem är ett problem först när moderatorer skulle börja låsa komplexa frågeställningar med låsmeddelandet att TS fått svar. Vilket vi ännu inte har något länkat exempel på.

Sluta tramsa. Det finns mängder av tillfällen då moderatorer håller med användare.

/feldgrau

Jag tycker fortfarande det är önskvärt att en moderator som låser en tråd av anledningen att den saknar diskussionsvärde skriver "Tråden låses pga att den saknar diskussionsvärde" och inget annat som innebär att användaren får gissa sig till anledningen.

För att en trådskapares frågeställning är besvarad är ju fortfarande ingenting som föranleder en tråd att låsas. Det måste vara någon annan anledning. Och då får moderatorn gärna hänvisa till den anledningen.

Svårare än så är det inte, och jag tror nog du håller med mig om detta.

Klart och slut för min del i denna diskussion!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in