Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-12-31, 10:13
Medlem
MichaelLeones avatar
När räknas ett bruk av tobak som missbruk?

Har tänkt på det när jag har diskuterat om bruk av cannabis.
Tobak använder många varje dag och flera gånger om dagen.
Skulle man istället byta ut det mot cannabis, att man röker cannabis låt oss säga 1 gång om dagen så skulle många betrakta det som missbruk, men vad är egentligen skillnaden?

Jag snusar och jag har i stort sett snus inne hela tiden, d.v.s. spottar jag ut en snus så är det in med en ny direkt.
Utan snus under läppen känner jag direkt att jag vill ha något där. Någon som ligger och svider mot tandköttet.
Däremot snusar jag inte så stora snusar så det går kanske en dosa per vecka för mig ungefär.

Dessutom använder man cannabis för ofta får man dessutom inte heller det där ruset eftersom det byggs upp en tolerans.

Varför är tobak så accepterat att (miss)bruka men inte cannabis ifall man kan sköta sitt liv och jobb/studier ändå?
Citera
2008-12-31, 10:19
Medlem
santanders avatar
1 dose per vecka? e väldigt liten konsumtion jag snusar circka 4 dosor / vecka
Citera
2008-12-31, 10:48
Medlem
BenAsslicks avatar
Om man ska se tobak som rusningsmedel (du har ju faktiskt postat det i droger) så är väl ett rekreationellt bruk endast de få första ciggen/snusarna man tar i livet, då det är endast då man känner av nikotinet.. Ja, samt första på morgonen, då man kan få sig en go liten buzz.

Allt utöver det borde väl räknas som missbruk.
Citera
2008-12-31, 10:57
Medlem
Jaaaas avatar
Va ? jag känner av nikotinet varje gång jag röker (gör det rätt sällan)
Citera
2008-12-31, 10:59
Medlem
orco2s avatar
Jag känner av bristen på nikotin varje gång jag släcker ciggen.
Citera
2008-12-31, 11:03
Medlem
MichaelLeones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Om man ska se tobak som rusningsmedel (du har ju faktiskt postat det i droger) så är väl ett rekreationellt bruk endast de få första ciggen/snusarna man tar i livet, då det är endast då man känner av nikotinet.. Ja, samt första på morgonen, då man kan få sig en go liten buzz.

Allt utöver det borde väl räknas som missbruk.

Jo, precis vad jag tänkte. Mitt syfte med denna tråd var egentligen att komma in på cannabis och den överdrivna syn på ett dagligt bruk men jag ångrar mig då det finns gott om sådana trådar redan. Så denna tråd kan gott och väl låsas.
Citera
2008-12-31, 12:15
Medlem
DennyCranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelLeone
När räknas ett bruk av tobak som missbruk?

Jag snusar och jag har i stort sett snus inne hela tiden, d.v.s. spottar jag ut en snus så är det in med en ny direkt.
Utan snus under läppen känner jag direkt att jag vill ha något där. Någon som ligger och svider mot tandköttet.
Däremot snusar jag inte så stora snusar så det går kanske en dosa per vecka för mig ungefär.

Du kedjesnusar och brukar EN dosa per vecka?!

Antingen kör du världens minsta snusar eller så har du dom inne väldigt(!) länge
Citera
2008-12-31, 12:26
Medlem
hejje_99s avatar
Snusar ungefär 1 dosa på 2 dagar. Är nog en missbrukare!
Citera
2008-12-31, 16:51
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejje_99
Snusar ungefär 1 dosa på 2 dagar. Är nog en missbrukare!

Jaha, och jag snusar 2 dosor per dag så jag är definitivt en missbrukare.
Citera
2008-12-31, 22:07
Medlem
Pinkskins avatar
Först trodde jag frågan var rent trams men så tänkte jag efter lite. Jag röker t ex max 6 cigg om dagen (oftast 1-3), samtidigt snusar jag hejdlöst... Är jag då brukare av ciggaretter och missbrukare av snus?

En inte helt ointressant frågeställning, som i vart fall jag inte kan avgöra. Men eftersom jag känner att... du kan ta ifrån mig ciggen vilken dag som helst - men absolut inte snuset, så antar jag att jag missbrukar snus...?

Öh, eller vad?
Citera
2009-01-01, 00:00
Medlem
alprazolam_s avatar
Jaja´, men fel forum; era fyllskallar!

SKÅL!

Och gott nytt år!
Citera
2009-01-01, 01:24
Medlem
MichaelLeones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennyCrane
Du kedjesnusar och brukar EN dosa per vecka?!

Antingen kör du världens minsta snusar eller så har du dom inne väldigt(!) länge

Haha, jo jag försöker ha dom inne så länge som möjligt, d.v.s några timmar men jag tar inte heller stora snusar ()jämfört med vissa andra iaf) så det är väl en kombination av det antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in