Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Jag satt för mig själv nyss och hade en sån stund där man bara filosoferar om all sin införskaffad kunskap.
Och jag kom helt plötsligt till insikten att jag bara är en stor klump celler som monotont och cyklist gör saker efter sina förutsättningar på kemisk och fysisk nivå.
Insåg då hur jäkla marginell min vilja va som individ, då alla saker jag ansåg vara mitt var helt enkelt en annan cell som bara gjorde sitt dagliga arbete.
Hur förhåller ni er till denna tanke? Allt som ni tänker är erat är bara en massa små celler som bara lever efter sina förutsättningar...hur lite känner ni helt plötsligt att ni äger eran kropp.

Jo, men visst. Jag skulle säga att kroppen består av olika modulära enheter, vilka ger upphov till en känsla av sammhang och "jag" iochmed att deras respektive hjärnområden kommunicerar med varandra, samt iochmed vår förmåga till episodiska minnen.
Dessa enheter kan nog ses som mer eller mindre autonoma, men de behöver såväl input som feedback från andra enheter.
Om man exemplvis ser en person man känner igen, och vinkar och säger "hej":
Extern information kommer till syncortex.
Mönstret matchas mot det episodiska minnet.
Information skickas till frontalloben, där beslutet fattas.
Information om beslutet skickas till ett talområde i temporalloben samt diverse motoriska områden (exempelvis basala ganglierna och cerebellum).
Talområdet letar upp ordet "hej" i det semantiska minnet.
De motoriska områdena ser till att handrörelsen och ljudet synkroniceras.
Parallellt med detta går det även feedback mellan de flesta områdena, till speciellt frontalloben.
Modulärt men samtidigt holistiskt, lite som *NIX
Jag kan ha skrivit nonsens och blandat ihop begrepp, Kapla kanske kan rätta mig.
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Allt kan inte vara relativt, då detta påstående inte kan vara sant och samtidigt relativt. Och det påståendet är en del av 'allt'!

Tack