• 1
  • 2
2008-12-31, 00:24
Medlem
BlueBlacks avatar
Efter att ha läst om detta på nätet så provade jag själv att köra Project64-emulatorn i Wine och provade lite spel. Mario 64 funkade prickfritt, en del annat funkade lite sämre men förvånande många spel var spelbara UTAN att jag ändrat inställningar i Compiz/emerald. Imponerande om man betänker EEE 900:ans lusiga hårdvara. Kanske ska nämna att jag kör EEEUbuntu och har 2 gb ram.
Någon annan som har erfarenhet av detta?
Någon som vet någon lämplig joypad att köpa till för detta ändamål som funkar bra i Linux utan allt för mycket inställningskrångel?
Citera
2008-12-31, 01:37
Medlem
Personligen tycker jag att det är fantastiskt att kunna emulera
Nintendo 64 spel på en så pass "svag" maskin som EEEPC. Jag använder
Project64 dagligen men jag använder dock inte Linux på min 701. Funkar fantastiskt bra. Super Mario 64 och Mario Kart är två spel som jag verkligen gillar.
Citera
2008-12-31, 02:02
Medlem
BlueBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337Granny
Personligen tycker jag att det är fantastiskt att kunna emulera
Nintendo 64 spel på en så pass "svag" maskin som EEEPC. Jag använder
Project64 dagligen men jag använder dock inte Linux på min 701. Funkar fantastiskt bra. Super Mario 64 och Mario Kart är två spel som jag verkligen gillar.

Verkligen. Känns lite lyxigt och ha en bärbar N64-konsol. (Och Snes och alla andra konsoler den klarar att emulera). Med tanke på att man får en 900a för 2000:- idag så undrar jag hur någon av de andra netbooksen kan konkurera. (Min personliga åsikt, jag vet att andra kan störa sig på det lilla tangentbordet och att den inte har atom-processorn bl.a).

Man kan ju faktiskt göra det mesta på den om man har Ubuntu som OS. Är väl egentligen bara filmer i HD-format som den inte klarar av som jag "saknar". Å andra sidan kan jag leva utan det på en 9" bärbar nöjesmaskin för 2 loppor.
Citera
2008-12-31, 12:33
Medlem
katten80s avatar
Det är trots allt över tio år sedan N64 lanserades så konstigt är det ändå inte.
Ska annrars finnas native N64-emulator till Linux äcen om Project64 viawine säkert fungerar mycket bra.

Borde finnas instruktioner på hur man gör om N64 kotroller till USB också finns för NES vet jag.
Citera
2008-12-31, 23:28
Medlem
BlueBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Det är trots allt över tio år sedan N64 lanserades så konstigt är det ändå inte.

Ja, men 900an ligger faktiskt på gränsen för vad som kan klara av att emulera N64. Jag är klart nöjd att det funkar.

Citat:
Ska annrars finnas native N64-emulator till Linux även om Project64 via wine säkert fungerar mycket bra.

Mupen64, som inte alls funkar lika bra som Project64.

Citat:
Borde finnas instruktioner på hur man gör om N64 kotroller till USB också finns för NES vet jag.

Tack för tipset, skall kollas upp.
Citera
2009-01-01, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBlack
Man kan ju faktiskt göra det mesta på den om man har Ubuntu som OS. Är väl egentligen bara filmer i HD-format som den inte klarar av som jag "saknar".

Kom igen, att sitta och kolla på filmer i HD-format på en netbook ser jag ingen njutning i. Att slänga upp 1920x1080 på en fin 50 tummare hemma är fullt förståligt. Men kom igen, på en netbook?
Citera
2009-01-01, 12:02
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Kom igen, att sitta och kolla på filmer i HD-format på en netbook ser jag ingen njutning i. Att slänga upp 1920x1080 på en fin 50 tummare hemma är fullt förståligt. Men kom igen, på en netbook?

Njutning och njutning. Tror att det passar illa att dra med 50-tummaren på en långflygning, och då sitter HD filmer på en EEE som en käftsmäll (förutsatt att det inte laggar för mycket). Kommer precis tillbaka från en 11-timmars flight från Vietnam, och jag hade INTE velat haft 50'an i knät, så mycket kan jag nog säga. . Min 14" Dell laptop funkade däremot bra, men hade gärna haft en EEE istället.
Citera
2009-01-01, 16:46
Medlem
BlueBlacks avatar
Citat:

Hehe. Syns antagligen ingen skillnad på en hårt rippad Xvid eller 1080p på så litet format. Men det hade ju varit kul OM det hade funkat ändå.
Bara så där ur rent nörd-syfte...
Citera
2009-01-01, 17:37
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBlack
Hehe. Syns antagligen ingen skillnad på en hårt rippad Xvid eller 1080p på så litet format. Men det hade ju varit kul OM det hade funkat ändå.
Bara så där ur rent nörd-syfte...

http://osnews.com/story/20671/NetBoo...oost_Next_Year
Citat:
[...]Thanks to NVIDIA, this is going to change. The company has paired its 9400M chip (also found in the MacBook, for instance) with Intel's Atom, giving mobile platforms 1080p video decoding, dual-link DVI out, DirectX 10 graphics, CUDA, and OpenCL. Power consumption goes up slightly from 12W to 18W, but that's still acceptable.

Citera
2009-01-01, 22:03
Medlem
BlueBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
http://osnews.com/story/20671/NetBoo...oost_Next_Year

Ja jösses, hehe.
Citera
2009-01-02, 01:04
Medlem
Kom igen, HD filmer på en flygning?! Så länge filmen ser acceptabel (DVD rip eller likande) så spelar det ingen större roll. Värdelöst med HD-kvalitet på en flygning..
Citera
2009-01-02, 01:14
Medlem
BlueBlacks avatar
Citat:
Kom igen, HD filmer på en flygning?! Så länge filmen ser acceptabel (DVD rip eller likande) så spelar det ingen större roll. Värdelöst med HD-kvalitet på en flygning..

Svårt att se att det skulle vara någon skillnad att titta i HD-kvalitet i luften eller på land...Men det var väl inte det du menade kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in