2008-12-30, 23:38
Medlem
Mhaels avatar
Missade att betala en faktura vilket ledde till en påminnelse. den betalades i sista minuten och på grund av att de bokförde den dagen efter så han de kontakta en inkassofirma, intrum justitia. Blev lite uppjagad så jag glömde fråga om anmärkningar i telefon.
Ringde mitt elbolag, som fakturan gällde, och de sa att de fått fakturan i "tid".
Ringde sedan inkassoföretaget och de sa att jag bara kunde strunta i fakturan då jag betalat i tid, vilket de kunde se, men kvinnan jag pratade med sa min betalning hade kommit in när den skulle men pga den mänskliga faktorn bokförts dagen efter, således kunde jag slänga fakturan.

Resulterade detta i en prick?
Jag behövde inte betala deras avgift heller, bara glömma det så att säga.

Tack på förhand, Mhael.

Kan slänga in en bonusfråga :
Fick deras faktura (intrums) idag, sista bet. dag 31/12.
När jag frågade om tidsfristen så sa hon att de ahr förståelse ifall posten är sen nu under julen och mellandagarna men vad hade hänt om jag inte vart hemma och inte betalat den andra fakturan i tid? Lätt att vifta bort sådant när det är hypotetiskt men om det hänt, hade jag kunnat säga "jag var inte hemma när fakturan kom då den kom så sent"?

//Mhael
Citera
2008-12-30, 23:54
Medlem
Trollunges avatar
Inkassoföretag kan inte ge dig en betalningsanmärkning. Det kan bara Kronofogden göra.

Så här går det till:
Faktura från företag X
Efter en viss tid kommer en påminnelse från företag X
Efter det skickas fakturan till inkasso som i sin tur skickar ut en faktura till dig
Du kan få ytterligare en till faktura från inkasso men sen skickas det till kronofogden.

Kronofogden lägger på 500kr (om jag minns rätt) och skickar en faktura som kallas för betalningsuppmaning.
Betalar du inte den så får du prick och det kan bli ev. utmätning.

Det är en lång väg att gå och skulden ökar vareftersom.
Men som sagt, kronofogden är dom som ger betalningsanmärkning, ingen annan.
Citera
2008-12-30, 23:54
Medlem
Svaret på din grundfråga är: Nej, du fick ingen prick.

HalvOT: En FAQ för hur företag, deras inkassobolag och kronkalle agerar generellt skulle kanske vara på sin plats? Tycker ju att gemene man borde vara rätt medveten om hur det fungerar både i teori och praktik. Men med antalet trådar om detta ämne som ständigt passerar så verkar ju en FAQ vara på sin plats... och då är jag sällan in i Juridikforat - säkert lika många frågor i ämnet där.

Med generellt menar jag då främst att företag agerar på lite olika sätt eftersom att de rent juridiskt kan skicka ett betalningsföreläggande till kronkalle "utan att passera gå". Men, i praktiken, oftast skicka till ett inkassobolag. Detta medför aldrig en anmärkning, men väl en del avgifter.

Nåja - gott nytt på er.
Citera
2008-12-30, 23:56
Medlem
Trollunges avatar
Angående din andra fråga så brukar inkassoföretagen (dock inte kronofogden) ha en respit på ett par dagar. Så du kan betala in sent någon dag och dom godtar det. Fogden däremot är stenhårda.
Citera
2008-12-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Inkassoföretag kan inte ge dig en betalningsanmärkning. Det kan bara Kronofogden göra.

Så här går det till:
Faktura från företag X
Efter det skickas fakturan till inkasso som i sin tur skickar ut en faktura till dig
Du kan få ytterligare en till faktura från inkasso men sen skickas det till kronofogden.

Kronofogden lägger på 500kr (om jag minns rätt) och skickar en faktura som kallas för betalningsuppmaning.

Och där har vi den - FAQ:n

Tilläggas bör väl att man hela vägen har möjlighet att bestrida fakturan/påminnelsen och fodringsägaren måste då till tinget och äska pengar? Går väl rimligtvis även bestrida betalningsuppmaningen från kronkalle om jag inte är helt felinformerad eller trött.
Citera
2008-12-30, 23:57
Medlem
Mhaels avatar
Bör ju inte säga detta men....har ju börjat studera ekonomi

Edit:

Får skylla på att jag är trött även om det inte är en ursäkt för att man är oartig.

Tack för era svar, nu känner jag mig lugn och tack för den fina genomgången i hur det går till från början till slut. Så nu lärde jag mig något bra med^^
Senast redigerad av Mhael 2008-12-30 kl. 23:59.
Citera
2008-12-30, 23:58
Medlem
Citat:

Så här går det till:
Faktura från företag X

Vem utfärdar betalningsanmärkningar?
Många tror att Kronofogden sätter betalningsanmärkningar. Men så är inte fallet. En anmärkning sätts av olika kreditupplysningsföretag med hjälp av information som tillhandahålls av Kronofogden.
Citera
2008-12-31, 01:23
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Vem utfärdar betalningsanmärkningar?
Många tror att Kronofogden sätter betalningsanmärkningar. Men så är inte fallet. En anmärkning sätts av olika kreditupplysningsföretag med hjälp av information som tillhandahålls av Kronofogden.

Du har rätt:

http://www.kronofogden.se/svarpafrag...380004946.html

Men betalningsanmärkning kan inte ske förrän kronofogden har gjort sitt:

http://www.kronofogden.se/svarpafrag...380005009.html

"Ansökan registreras och skickas med brev till dig. I ansökan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden är. Du får viss tid på dig att protestera mot kravet.

Är kravet riktigt och du inte gör några invändningar utfärdar Kronofogden ett utslag. Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsföretag och leder vanligen till en betalningsanmärkning."
Citera
2008-12-31, 01:31
Medlem
Trollunges avatar
Så här kan man säga att det går till med obetalda fakturor:

Du får faktura från Företaget AB.
Du betalar inte den fakturan.
Företaget AB skickar ny faktura, även kallad betalningspåminnelse, Företaget AB har rätt att lägga på en viss ränta så skulden ökar.
Du betalar inte den fakturan heller.
Företaget AB skickar fakturan till ett inkassoföretag. Vi kan kalla dom för Inkasso AB.
Inkasso AB skickar en faktura till dig och lägger på en avgift för sina utlägg i ärendet.
Du betalar inte.
Inkasso AB skickar ut ny faktura.
Du betalar inte.
Inkasso AB och Företaget AB kontaktar kronofogden och gör en ansökan.
Kopia på ansökan skickas hem till dig och du får en viss tid att protestera mot kravet.
Är kravet riktigt och du gör inga invändningar utfärdas ett utslag som registreras av kreditupplysningsföretag oftast i form av en betalningsanmärkning.
Senast redigerad av Trollunge 2008-12-31 kl. 01:36.
Citera
2008-12-31, 12:43
Medlem
Citat:
Du har rätt:

http://www.kronofogden.se/svarpafrag...380004946.html

Men betalningsanmärkning kan inte ske förrän kronofogden har gjort sitt:

http://www.kronofogden.se/svarpafrag...380005009.html

"Ansökan registreras och skickas med brev till dig. I ansökan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden är. Du får viss tid på dig att protestera mot kravet.

Är kravet riktigt och du inte gör några invändningar utfärdar Kronofogden ett utslag. Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsföretag och leder vanligen till en betalningsanmärkning."

exakt då har vi rätt ut det då....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in