2008-12-30, 19:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Satt och klurade på den här funktionen som gör att man kan snabbaktivera ett konto man reggat. Borde ju gå att dra in en hel del pengar på att erbjuda en tjänst som antingen:

A: Drar igenom databasen och byter ut användarnamn A mot användarnamn B. Är väl inte direkt orimligt svårt men det tar väl prestanda och är därför något som inte görs? Men om någon är beredd att hosta upp en hundring eller två för att få den här tjänsten utförd borde det väl gå att göra?

B:
Innebär partiell rensning. Alltså, rensar bort alla inlägg användare X gjort för datum 2xxx-yy-zz eller ersätter namnet för inläggen gjorda före detta datum med valfritt smurfnamn?

Alternativ B är väl inte helt genomtänkt, det erkänner jag, men A borde väl funka? Inget tas ju bort, utan det byts bara namn på postaren och framförallt så skulle det inte vara gratis.
Citera
2008-12-30, 19:27
Medlem
sebnies avatar
Vad jag har fattat det som, så har varje användare ett ID-nummer, så byter man namn på användaren så byts även namnet på alla poster användaren gjort.

Dvs att denna post ovanför är gjort med användare med ID-numret 87714
och min post är gjort med användare nr 86426.

Och när ni tittar på posterna, så går PHP-scriptet in och kollar.. åhh där är en tråd där 87714 och 86426 har postat. Vad heter användare 87714? Jo Flytande_argot... Vad heter 86426? Jo sebnie.

Så det är bara en databaspost som behöver ändras, och det är namnet för användaren med ID XXXXX

Visst skulle det kunnas erbjudas mot en kostnad, men det skulle ändå finnas ett visst missbruk i det hela.
Citera
2008-12-30, 19:41
Medlem
SafleBouges avatar
Jag tycker att det är en bra ide. Särskilt att man kan byta nick på inlägg man tidigare gjort om man inte vill ha någonting avslöjande hängandes över ens nick.
Citera
2008-12-30, 21:33
Bannlyst
Du har vaknat på rätt sida idag flytande stjärnan Jag tycker att vi ska byta namn är inne. Det kan ju inte vara så svårt. Bara att namnet ändras. Jag vet en del andra sidor, där det är forum också, då php bb forum och namnet ändras direkt. Man får ett mail där man måste klicka och sen kommer det nya namnet upp både på sidan och i forumet. Det gamla namnet syns inte längre.
Citera
2008-12-30, 22:05
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Satt och klurade på den här funktionen som gör att man kan snabbaktivera ett konto man reggat. Borde ju gå att dra in en hel del pengar på att erbjuda en tjänst som antingen:

A: Drar igenom databasen och byter ut användarnamn A mot användarnamn B. Är väl inte direkt orimligt svårt men det tar väl prestanda och är därför något som inte görs? Men om någon är beredd att hosta upp en hundring eller två för att få den här tjänsten utförd borde det väl gå att göra?

B:
Innebär partiell rensning. Alltså, rensar bort alla inlägg användare X gjort för datum 2xxx-yy-zz eller ersätter namnet för inläggen gjorda före detta datum med valfritt smurfnamn?

Alternativ B är väl inte helt genomtänkt, det erkänner jag, men A borde väl funka? Inget tas ju bort, utan det byts bara namn på postaren och framförallt så skulle det inte vara gratis.
Frågan är:
VARFÖR?

Du påminner om han, uppfinnaren i LORRY
Citera
2008-12-30, 22:20
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Frågan är:
VARFÖR?

Du påminner om han, uppfinnaren i LORRY

Det började med att jag satt och funderade på hur bra det hade varit om man kunnat upprätta någon typ av vattentäta skott mellan sig själv och ens tidiga postningshistorik här på flashback. Det hade ju varit skoj att kunna bli offentlig figur tänkte jag - men det är inte läge för det när folk kan snoka rätt på skit man postade för några år sen, haha...

Sen kom resten av sig själv.

Jag har för övrigt vunnit ett par idé- och innovationstävlingar under årens lopp!
Citera
2008-12-31, 09:03
Medlem
sebnies avatar
Problemet är att man fortfarande kan identifiera via ID-numret. Det enda det förhindrar är att folk känner igen dig på namnet. Men om en viss person har sparat din profiladress ( https://www.flashback.org/member.php?u=87714 ) i sina favoriter, så kommer även den att uppdatera sig om man byter ditt namn, altså vet den personen "Jaha, har han bytt namn nu, då vet jag vem YYY är, det är ju våran gamla trotjänare XXX".
Citera
2008-12-31, 09:08
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Det går lättast att skapa ett nytt konto, men är man en posthora som skäms över sina åsikter så är det förstås ett dilemma.

Men som man bäddar får man ligga, som Stalin brukade säga.
Citera
2008-12-31, 11:32
Medlem
micaeles avatar
Vadan detta? FB har i årtusende sagt att inget någonsin tas bort eller kommer försvinna och här är ett förslag som vill ändra på det - som vanligt?
Betala och du får förmåner. En trevlig lösning men rimmar illa med att alla ska få ha samma chans och behandlas lika.

Ja eller Nej - för alla. Annars är det inte gångbart.

Skäms man för det man skriver ska man inte skriva alls. Basta.
Citera
2008-12-31, 14:22
Medlem
Ful Fisks avatar
Känner mig sjukt konservativ när jag säger nej till detta. Det kommer bli så krångligt att hålla reda på vem som är vem. För det är ändå så att man använder sig av det. I tex. fysik så litar jag mest på evolute för han har bevisat redan att han kan fysik. Man kommer bli förvirrad helt enkelt. Sen känns det som att användarnamnet inte kan vara så jätteviktigt, det blir lite communityaktigt.

Betala är jag även negativ till. Flashback tjänar tillräckligt mycket pengar för att gå runt och om det rör sig om summor som 200kr blir det ändå lite av en klassfråga för att uttrycka sig vänsteraktigt. Vissa kommer ju kunna byta namn varje vecka och tycker det är skitkul.
Citera
2008-12-31, 18:27
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele

Skäms man för det man skriver ska man inte skriva alls. Basta.

Medhåll.

Må väl
GaiN
Citera
2009-01-01, 12:11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Även om inläggens skapare identifieras av ID-nummer så följer den infon inte med när man citerar. Redan där öppnar man för total förvirring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in