2008-12-30, 01:22
Medlem
carrolajns avatar
Hej vet ej om jag skriver på rätt ställe men undrar om någon vet om man haft telia (har ej telia nu)som operatör på sin hem tel för ca 1 år sen kan man då ringa dom o begära ut telefon listor över ringda nr o mottagna nr från ett år tebax?Då det ska användas som bevis i en rättegång?Väldigt tacksam för svar och så önskar jag alla ett gött nytt år!!
Citera
2008-12-30, 02:17
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrolajn
Hej vet ej om jag skriver på rätt ställe men undrar om någon vet om man haft telia (har ej telia nu)som operatör på sin hem tel för ca 1 år sen kan man då ringa dom o begära ut telefon listor över ringda nr o mottagna nr från ett år tebax?Då det ska användas som bevis i en rättegång?Väldigt tacksam för svar och så önskar jag alla ett gött nytt år!!

Samtal som ringts (och därmed är underlag för fakturering) kan beställas, men var beredd att betala en slant då det är gamla uppgifter som tar lite tid för dem att gräva fram.
Citera
2008-12-30, 20:36
Medlem
jenas avatar
Enligt Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation får inte en opertör lagra uppgifter längre än opertören behöver dessa för att lösa ekonomiska mellanhavanden, Data Inspektionen har tolkat detta till tre månader... Nu tror jag inte en operatör håller så hårt på detta men du kan råka ut för att uppgifterna är bortrensade.

//jena
Citera
2008-12-30, 21:29
Medlem
carrolajns avatar
Tackar för era svar o gött nytt år
Citera
2008-12-31, 14:19
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Enligt Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation får inte en opertör lagra uppgifter längre än opertören behöver dessa för att lösa ekonomiska mellanhavanden, Data Inspektionen har tolkat detta till tre månader... Nu tror jag inte en operatör håller så hårt på detta men du kan råka ut för att uppgifterna är bortrensade.

//jena

Låter märkligt, det skulle innebära att efter tre månader får inte slutkundne bestrida en faktura.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in