2008-12-29, 18:22
Medlem
sebnies avatar
Jag har ETT IE-fönster öppet, och flikarna inaktiverade.

Jag kollade aktivitetshanteraren och det ligger 3 st iexplorer.exe i listan som käkar en fasligt massa RAM-minne...
Stänger jag ner NÅGON av dessa processer, så stängs det IE-fönster jag hade öppet, och de andra 2 processerna ligger igång utan att IE över huvud taget är igång. Samma om jag avslutar IE "manuellt" med krysset i hörnet, så ligger det kvar 2 st IE-processer och käkar RAM.

Vad är anledningen till att IE ska starta så många processer? Räcker väl med en process? Och varför stängs inte processerna ner när man avslutar IE?

Är detta bara en bugg i IE8 Beta2 eller är det meningen att det ska vara så att den startar många processer?
Citera
2008-12-29, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag har ETT IE-fönster öppet, och flikarna inaktiverade.

Jag kollade aktivitetshanteraren och det ligger 3 st iexplorer.exe i listan som käkar en fasligt massa RAM-minne...
Stänger jag ner NÅGON av dessa processer, så stängs det IE-fönster jag hade öppet, och de andra 2 processerna ligger igång utan att IE över huvud taget är igång. Samma om jag avslutar IE "manuellt" med krysset i hörnet, så ligger det kvar 2 st IE-processer och käkar RAM.

Vad är anledningen till att IE ska starta så många processer? Räcker väl med en process? Och varför stängs inte processerna ner när man avslutar IE?

Är detta bara en bugg i IE8 Beta2 eller är det meningen att det ska vara så att den startar många processer?

Den mest troliga anledningen är att du har en trojan aktiverad! Kanske någon utav dina vänner som skickat en fil, och döpt den till något vilket gjorde att du tog emot filen och blev infekterad. Med andra ord betyder det att dom ser allting du gör och alla dina lösenord på din dator och alla dina filer, om det nu är en sådan trojan du har på datorn.

Eller rättare sagt en RAT, likt poisonIvy.
Citera
2008-12-29, 18:33
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla också om du använder någon toolbar.

Kör en HJT och posta loggen här.
Citera
2008-12-29, 18:36
Medlem
Det är ingen trojan! IE8 kör varje flik i en egen process, det är nog dom du ser. Det är helt normalt med flera processer startade när du surfar. Ta det lugnt bara..

Edit: Skickar med en länk också, så slipper du fundera på trojaner och så.

http://www.winhelponline.com/blog/mu...et-explorer-8/
Citera
2008-12-29, 18:38
Medlem
sebnies avatar
Nej, det är ingen trojan, för när jag startar datorn så ligger inte dessa processer igång. De startar samtidigt som jag startar IE8B2.

Förresten, stavade fel på namnet, iexplore.exe ska det vara. Har sökt igenom datorn efter filer med det namnet och hittar bara den på ett ställe: "C:\Program\Internet Explorer"

Dessutom, som jag nämde i första posten, så har jag flikarna avstängda för att dom e så jobbiga....
Det som är konstigt är att den startar en 3-4 processer för att upprätthålla ETT fönster, med EN flik (flikarna avstängda = varje fönster innehåller en flik)
Citera
2008-12-29, 18:50
Medlem
EssKungs avatar
Jag tänkte också trojan när jag läste iexplorer.exe, men du rättade ju till det så det som
PeterLan säger stämmer nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in