• 1
  • 2
2008-12-29, 11:08
Medlem
Snart dags för en mumsig nyårsmeny, till förrätt har jag valt att blicka bakåt i tiden, mot räkcocktailen! Att det var längesedan den var populär kände jag till, men att det skulle vara så pass svårt att hitta piffiga recept förvånar lite. De som finns är dessutom väldigt olika till innehåll: med/utan citron, rom, dill, krabba, sparris, kronärtskocka osv. Behöver helt enkelt lite hjälp, inte bara med att peka ut ingredienser i sig, utan med ett urval som verkligen smakar bra. Om det blir lite dyrt eller avancerat(?) gör absolut ingenting.
Citera
2008-12-29, 11:46
Medlem
Riddarens avatar
Det känns som att det fanns en orsak till att den klassiska räkcocktailen dog ut. En ganska sorglig skapelse.

Detta tror jag däremot på:

Blanda t.ex. avocado, ruccola, körsbärstomater och krabbkött. Vänd blandningen försiktigt i en lite(!) dressing på rödvinsvinäger, olivolja och finhackad schalottenlök. Placera i ett stort martiniglas.

Toppa med grillade gambas i rejäla bitar och ailoi.

Krön skapelsen med en hel gambas, grillad lime och någon dekorativ ört.
Citera
2008-12-29, 12:58
Bannlyst
Vad lustigt, vi ska ha en gammal 70-talsklassiker till förrätt i år!

Halv avocado, sprayad med lime, i med färska räkor, på med vinägrett med vitlök, vinäger, olja och min egen variant, lite finhackad röd chili. + Toppad med koriander

Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det känns som att det fanns en orsak till att den klassiska räkcocktailen dog ut. En ganska sorglig skapelse.

Detta tror jag däremot på:

Blanda t.ex. avocado, ruccola, körsbärstomater och krabbkött. Vänd blandningen försiktigt i en lite(!) dressing på rödvinsvinäger, olivolja och finhackad schalottenlök. Placera i ett stort martiniglas.

Toppa med grillade gambas i rejäla bitar och ailoi.

Krön skapelsen med en hel gambas, grillad lime och någon dekorativ ört.
Det där blir ju för mycket mat!

Grillade gambas är en egen rätt, du kan väl inte ha en massa gambas ovanpå, eller?
Citera
2008-12-29, 14:41
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Vad lustigt, vi ska ha en gammal 70-talsklassiker till förrätt i år!

Halv avocado, sprayad med lime, i med färska räkor, på med vinägrett med vitlök, vinäger, olja och min egen variant, lite finhackad röd chili. + Toppad med koriander

Det där blir ju för mycket mat!

Grillade gambas är en egen rätt, du kan väl inte ha en massa gambas ovanpå, eller?

Jag har träffat maträdda flickor som tycker att en grönsallad är en hel huvudrätt så jag vet inte om det är någon idé att argumentera om den saken. Några bitar gambas och en hel på toppen är i alla fall alldeles lagom för en normal person.

Det där med att servera saker i avokadohalvor är ett otyg. Man sitter och gräver och saker välter. Till slut sitter man där och håller den med handen medan dressingen rinner. Jag skulle satsa på att skära den i snygga kuber och servera räkorna ovanpå. Då kommer man också undan utan något “krämigt” vilket man hade saknat i avokadohalvorna. Sedan kan tänka mig att rostad paprika skulle dra upp smaken en hel del och att grillat lantbröd skulle vara ett trevligt tillbehör.

Lite feedback bara.
Citera
2008-12-29, 15:10
Medlem
klybans avatar
Har en god sås som funkar bra till räkor.
Och är från en bok tabasco som Arvid Nilsson(grossisten) har skickat.

Het toast skagen sås kallar dom den.
Vill du ha hela receptet kan jag skriva upp det.
Den innehåller majonnäs, creame fraich, kapris, mango chutney, pepparrot, chilisås, citron, curry och tabasco(såklart ) +lite annat smått och gott.

Görs med fördel dagen innan så smakerna sprider sig väl.

För mer exaktare recept så får du helt enkelt fråga i så fall.
Citera
2008-12-29, 16:35
Medlem
Citat:
För mer exaktare recept så får du helt enkelt fråga i så fall.

Skulle du kunna vara så snäll och skriva ner hela receptet?
Citera
2008-12-29, 18:40
Medlem
klybans avatar
Het toast skagen sås:
1 dl Creme fraiche
½ dl Majonänäs
2 msk Chilisås
1 msk Citronsaft
1 msk Pepparrot
½ msk Worcestersås
3 krm Tabasco
½ msk curry
1 msk Mango chutney
2 msk Kapris

Hacka kapris och mango chuntney och sen är det bara blanda allt.

Såsen kan blandas kvällen innan med fördel och bli godare då i mitt tycke.
Citera
2008-12-29, 18:46
Medlem
Hjärtligt tack! Var och handlade tidigare idag, på någon slags underlig känsla, men fick faktiskt med en del av ingredienserna hem (och ganska mycket fanns redan i hemmet).

Gott nytt år!

Förresten, har du en aning om hur många pers. dina mängder lämpar sig till? 4?
Citera
2008-12-29, 18:57
Medlem
klybans avatar
Enligt receptet är det för 8st.
Den är rik på smak så det går inte åt så himla mycket.

Ska dom ta själva så går det helt klart mer eftersom en del kommer fullkommligt älska den och kommer sjösätta deras räkor

Men när man bjuder på mat så brukar jag hellre göra för mycket så att folk få det dom vill ha och sås är en del helt jävla tokiga i.
Och då brukar jag ge dom det dom vill ha
Citera
2008-12-29, 20:09
Medlem
ostz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
text

Det där med att servera saker i avokadohalvor är ett otyg. Man sitter och gräver och saker välter. Till slut sitter man där och håller den med handen medan dressingen rinner. Jag skulle satsa på att skära den i snygga kuber och servera räkorna ovanpå. Då kommer man också undan utan något “krämigt” vilket man hade saknat i avokadohalvorna. Sedan kan tänka mig att rostad paprika skulle dra upp smaken en hel del och att grillat lantbröd skulle vara ett trevligt tillbehör.

Lite feedback bara.

tänkte att man kanske kunde skära den i skivor efter att ha gröpt ur den och göra någon slags "fjäder" med skivorna eller en stjärn/sol liknande figur i mitten sen räkorna på de.

annars håller jag helt med, det är fruktansvärt att få en halv avokado och behöva använda sig utav matematiska formler för att inte vara den första som välter sin halva och framstår som en idiot.
Citera
2008-12-29, 22:39
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
tänkte att man kanske kunde skära den i skivor efter att ha gröpt ur den och göra någon slags "fjäder" med skivorna eller en stjärn/sol liknande figur i mitten sen räkorna på de.

annars håller jag helt med, det är fruktansvärt att få en halv avokado och behöva använda sig utav matematiska formler för att inte vara den första som välter sin halva och framstår som en idiot.
En avokadofjäder är något av det finaste man kan få. Med en räkformation på fjärilen så är man definitivt hemma.
Citera
2008-12-29, 23:14
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Om man skär avokadon i småbitar och blandar med fyllningen kan det vara trevligt att servera i skalet. Annars är det ett big no no..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in