2008-12-28, 22:21
Medlem
dr_phils avatar
hallå,
nu har det blivit dags att köpa ny kyl/frys till lägenheten eftersom den jag har nu har börjat sjunga på sista versen.

har kollat runt lite med tjejjen och hittat en whirpool som e ok prismässigt.
men nu har jag lite frågor

är whirpool ett bra märke? har UPO nu och plasten håller ju inte för nått.
Är svarta kylskåp ett helvete att rengöra? tänker på fettfläckar, fingeravtryck osv. funderar annars på att köpa ett i som är rostfritt, eller snarare ser ut som rostfritt.

tips är välkomna!

/ nybliven lägenhetsägare ^^
Citera
2008-12-28, 23:34
Medlem
actionbents avatar
Whirpool har lite skiftande kvalite på sina prylar, verkar som varje fabrik håller sin egen norm och många fabriker är det så man vet aldrig riktigt vad man får.
På svart syns allt lite bättre än vitt men inget svårare att hålla rent så länge det är lackade ytor.
Citera
2008-12-29, 00:20
Medlem
TurboQuattros avatar
Whirlpool är djävulens påfund...tror jag. Vi har Whirpoolo kyl/frys här hemma och dem är ca: 4-5 år nu och tvärslut, åker åt h-vete bara jag hittar ett lämpligt paket från Elektrolux eller Bosch till bra pris.
Citera
2008-12-29, 09:28
Medlem
Yazzos avatar
Jag var inne på Elgiganten för att titta på en kyl/frys. Tittade på Electolux mfl. Frågade säljaren om han hade några broschyrer på dessa skåp. Detta hade han inte, men skulle se om kan kunde skriva ut några sidor på nätet. När kan klickar på internet ikonen så ser jag att han i sästa sekund stänger ner den igen. Vänder sig om och säger utsäktande att det är fel på nätet.

Jag skriver upp modellnummret och kollar själv när jag kom hem. Till min förvåning så finns det liknande, men inte skåp med just den bokstav/siffernombinationen som fanna på Giganten.

Jag behöver Hone butiken i stan och säljaren säger att det visseligen är ett Electrolux skåp, tillverkad i fabriken, MEN det är specialmodeller.

Bland annat så är det ofta tunnare chassi, mindre isolering, en kompressor i stället för två (får jobba mycket vilket sliter ut den och tar mer ström) Reservdelar kan det bli lite svårt att få fram om man har otur.

Så som så många gånger innan så får man vad man betalar för
Citera
2008-12-29, 13:51
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazzo
Jag var inne på Elgiganten för att titta på en kyl/frys. Tittade på Electolux mfl. Frågade säljaren om han hade några broschyrer på dessa skåp. Detta hade han inte, men skulle se om kan kunde skriva ut några sidor på nätet. När kan klickar på internet ikonen så ser jag att han i sästa sekund stänger ner den igen. Vänder sig om och säger utsäktande att det är fel på nätet.

Jag skriver upp modellnummret och kollar själv när jag kom hem. Till min förvåning så finns det liknande, men inte skåp med just den bokstav/siffernombinationen som fanna på Giganten.

Jag behöver Hone butiken i stan och säljaren säger att det visseligen är ett Electrolux skåp, tillverkad i fabriken, MEN det är specialmodeller.

Bland annat så är det ofta tunnare chassi, mindre isolering, en kompressor i stället för två (får jobba mycket vilket sliter ut den och tar mer ström) Reservdelar kan det bli lite svårt att få fram om man har otur.

Så som så många gånger innan så får man vad man betalar för

Två stycken som drog en vals för dig då.
Elgiganten köper mycket electrolux prylar via Norge och då finns inte modellerna på svenska hemsidan, lämpligt också när man lämnar lägstaprisgaranti Inget ovanligt att någon kedja får "ensamrätt" på någon produkt heller.
Men några konstigheter som "tunnare chassi" mm är rent skit snack, samma prylar som dom skåpen som ska till svenska marknade. Lite utseende och inredning som skiljer bara. En komressor är inte hellre sämre än två, varken i livslängd eller elförbrukning.
Men det var ju en bättre säjare på andra stället för du köpte allt han sa
Citera
2008-12-29, 14:31
Medlem
Yazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Två stycken som drog en vals för dig då.
Elgiganten köper mycket electrolux prylar via Norge och då finns inte modellerna på svenska hemsidan, lämpligt också när man lämnar lägstaprisgaranti Inget ovanligt att någon kedja får "ensamrätt" på någon produkt heller.
Men några konstigheter som "tunnare chassi" mm är rent skit snack, samma prylar som dom skåpen som ska till svenska marknade. Lite utseende och inredning som skiljer bara. En komressor är inte hellre sämre än två, varken i livslängd eller elförbrukning.
Men det var ju en bättre säjare på andra stället för du köpte allt han sa

Där ser man.

Detta med ensamrätter på olika produkter brukar innebära att man har gjort lite "justeringar" för att priserna skall vara så låga som möjligt förutom ev rabatt för stora inköp.
Citera
2008-12-29, 17:20
Medlem
dr_phils avatar
Citat:
Whirpool har lite skiftande kvalite på sina prylar, verkar som varje fabrik håller sin egen norm och många fabriker är det så man vet aldrig riktigt vad man får.
På svart syns allt lite bättre än vitt men inget svårare att hålla rent så länge det är lackade ytor.

Okej men så jag borde satsa på electrolux eller bosch istället?
Citera
2008-12-29, 18:26
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yazzo
Där ser man.

Detta med ensamrätter på olika produkter brukar innebära att man har gjort lite "justeringar" för att priserna skall vara så låga som möjligt förutom ev rabatt för stora inköp.

"Ensam rätt" gör att butikerna slipper prisjämförelse med andra kedjor, man får lite mer betalt för några små skilnader. Men är det rätt skarer man får så kan det ibland vara värt vad det kostar extar men oftast inte.

Citat:
Ursprungligen postat av dr_phil
Okej men så jag borde satsa på electrolux eller bosch istället?

Helt klart säkrare kort. Electrolux, Husqvarna, Elektro-Helios är i grunden samma skåp så länge det är "Mariestadsskåp" dom brukar också kallas för "super kabinett".
Bosch/Siemens är samma skåp med lite olika utrustning och handtag.
Miele är nog den bästa kvalitten man kan köpa.
Senast redigerad av actionbent 2008-12-29 kl. 18:33.
Citera
2008-12-29, 20:17
Medlem
dr_phils avatar
Citat:
"Ensam rätt" gör att butikerna slipper prisjämförelse med andra kedjor, man får lite mer betalt för några små skilnader. Men är det rätt skarer man får så kan det ibland vara värt vad det kostar extar men oftast inte.

Helt klart säkrare kort. Electrolux, Husqvarna, Elektro-Helios är i grunden samma skåp så länge det är "Mariestadsskåp" dom brukar också kallas för "super kabinett".
Bosch/Siemens är samma skåp med lite olika utrustning och handtag.
Miele är nog den bästa kvalitten man kan köpa.

okej, nån aning om vad hotpoint/ariston är för märke? tack för hjälpen iaf!
Citera
2008-12-29, 20:54
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
.............. En komressor är inte hellre sämre än två, varken i livslängd eller elförbrukning. ............

Möjligt du har rätt här ,men anser nackdelarna med en kompressor är för många.
*Går inte reglera temperaturen seperat i kyl resp frysdelen ,sänker du en så följer andra med.
*Går kompressorn sönder lägger bägge delarna av ,vilket gör att det alltid blir "panik" med nytt skåp eller reserv ,man har ju inte ens kyl.

Och kompressorn går sönder ofta ,i alla fall min erfarenhet .visserligen beror det oftast på att våra kunder inte fattar att snabbinfrysningsknappen INTE skall vara intryckt konstant.

Fattar inte varför tillverkarna inte plockar väck den idiotfunktionen (snabbinfrysningknapp)Folk begriper ju ändå aldrig dess funktion.
Citera
2008-12-29, 21:47
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_phil
okej, nån aning om vad hotpoint/ariston är för märke? tack för hjälpen iaf!
Har inte själv spruningt på dom så ofta men killaran på service firmorna gillar dom, man måste ju tjäna pengar också säger dom

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Möjligt du har rätt här ,men anser nackdelarna med en kompressor är för många.
*Går inte reglera temperaturen seperat i kyl resp frysdelen ,sänker du en så följer andra med.
*Går kompressorn sönder lägger bägge delarna av ,vilket gör att det alltid blir "panik" med nytt skåp eller reserv ,man har ju inte ens kyl.

Och kompressorn går sönder ofta ,i alla fall min erfarenhet .visserligen beror det oftast på att våra kunder inte fattar att snabbinfrysningsknappen INTE skall vara intryckt konstant.

Fattar inte varför tillverkarna inte plockar väck den idiotfunktionen (snabbinfrysningknapp)Folk begriper ju ändå aldrig dess funktion.

Lågpris skåp kan man inte regelera tempen valfritt när det är en kompressor i en kyl/frys, men det finns gott om skåp man kan det på tex. Bosch/Siemens har haft det i minst 15år. Dom flesta skåp med som har självavfrostning på frysdelen också har bara en kompressor.

Visst blir man helt utan kyla om det går sönder men det är ju inget som händer så ofta och förhoppningsvis är det då dax att byta ändå.

Fördel med en kompressor är att man har kappasitet riktigt varma sommar dagar, då går kylkompressorn för fullt i ett skåp med dubbla kompressorer medans den i enkel kompressor skåpet fortfarande inte går för fullt. Den har en del till att ge så länge man ger fan i snabbinfrysningen.

Sanbbinfrysningsknapp utan automatisk återgång måste vara uppfunnet av en kylskåpsreparatör som köpt in ett stort lager av kompressorer
Citera
2008-12-29, 23:24
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Dock har jag märkt att om man inte torkar torrt på högblanka svarta ytor så syns det vattenmärken (kalk och andra partiklar antar jag) på ytorna. Dessa syns inte på vita ytor då avlagringarna är vita. Det är dock inget jättejobb att torka torrt med lite hushållspapper, men värt att ha i åtanke.

//G
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in