Rostfri är jobbig att rengöra, allt syns. Svart likaså.
Vitt ser ren ut längst tid.
Electrolux är bra märke.
Se till att du kan justera temp i båda kyl o krys som nämndes här. Separat alltså. Du ska vilja kunna avfrosta frysen utan att kylen stängs av också t.ex.
Eller är avfrostning av frys en sak som bara finns i gamla frys? Jag vet inte. Nyaste jag har haft är från 2000 och på den krävdes det avfrostning. Vi måste göra det 1 gång per år minst. Om man ser is så är det dags. Annars jobbar det hårt, blir mer elförbrukning, mer pengar att betala, och det hålls högre temperatur - sämre för varor. Innan avfrostningen för några veckor sedan höll det -10, på tok för högt temperatur. Efter höll det -26.
Till er (andra läsande) nyutflyttade unga och undrar "avfrosta vad är det?!" ja, man stänger av frysen, låter allt is smälta. Ibland finns det pip längst ner att dra ut. Ställ balja under. Räkna med många liter vatten som smälter så det blir alltid blött. Så man får väl lägga något stort skyddande på golvet om man har dum golv som inte tål vatten. När allt smält bort torkar man rent och torkar noga så det inte är någon fuktighet alls. När det är 100% torrt igen så sätter man på skiten igen och låter det bli kall igen och man ställer in varorna igen. Skälet till torrhet, om det är fuktigt blir det is igen och arbetet är förgäves. Man gör det med fördel om vintrar när det är minusgrader kallt ute så kan man ha maten i en låda ute på balkongen eller trädgården. Om man inte har balkong eller trädgård får man äta upp maten eller ställa det i kylen men det blir inte lika bra och hållbart.
Och så har man en bättre fungerande frys igen som inte käkar lika mycket elpengar.
Förresten, skrapa aldrig av isen med kniv, man kan punktera frysen och då är det bara att köpa en ny. Man kan använda hårtork med försiktighet. Koka vatten o ställ in kastrullen (om det är plasthyllor(?!) så hälls vattnet över i kall skål) så smälts det av ångorna. osv.
Vitt ser ren ut längst tid.
Electrolux är bra märke.
Se till att du kan justera temp i båda kyl o krys som nämndes här. Separat alltså. Du ska vilja kunna avfrosta frysen utan att kylen stängs av också t.ex.
Eller är avfrostning av frys en sak som bara finns i gamla frys? Jag vet inte. Nyaste jag har haft är från 2000 och på den krävdes det avfrostning. Vi måste göra det 1 gång per år minst. Om man ser is så är det dags. Annars jobbar det hårt, blir mer elförbrukning, mer pengar att betala, och det hålls högre temperatur - sämre för varor. Innan avfrostningen för några veckor sedan höll det -10, på tok för högt temperatur. Efter höll det -26.
Till er (andra läsande) nyutflyttade unga och undrar "avfrosta vad är det?!" ja, man stänger av frysen, låter allt is smälta. Ibland finns det pip längst ner att dra ut. Ställ balja under. Räkna med många liter vatten som smälter så det blir alltid blött. Så man får väl lägga något stort skyddande på golvet om man har dum golv som inte tål vatten. När allt smält bort torkar man rent och torkar noga så det inte är någon fuktighet alls. När det är 100% torrt igen så sätter man på skiten igen och låter det bli kall igen och man ställer in varorna igen. Skälet till torrhet, om det är fuktigt blir det is igen och arbetet är förgäves. Man gör det med fördel om vintrar när det är minusgrader kallt ute så kan man ha maten i en låda ute på balkongen eller trädgården. Om man inte har balkong eller trädgård får man äta upp maten eller ställa det i kylen men det blir inte lika bra och hållbart.
Och så har man en bättre fungerande frys igen som inte käkar lika mycket elpengar.
Förresten, skrapa aldrig av isen med kniv, man kan punktera frysen och då är det bara att köpa en ny. Man kan använda hårtork med försiktighet. Koka vatten o ställ in kastrullen (om det är plasthyllor(?!) så hälls vattnet över i kall skål) så smälts det av ångorna. osv.