2015-12-02, 13:13
Medlem
Nemjungs avatar
Kom på att jag hade lutfisk i kylen Visst är det bara potatis, bechamelsås, lite stekt fläsk kryddpeppar å ärtor?
Citera
2016-12-22, 07:38
Medlem
JerryCottons avatar
Är det så att det är helt lönlöst att ens försöka hitta lutfisk gjord på torsk här i Sverige?
Verkar bara vara långa som gäller nu för tiden.

På 70-talet var det fortfarande ganska vanligt med torsk.

Norrbaggarna brukar ju ofta käka lutfisk gjord på torsk medan svenskar och finnar får nöja sig med långa verkar det som.

I år får det bli en pepparrotssås till firren som omväxling.
Citera
2016-12-22, 08:06
Medlem
Nemjungs avatar
Lutfisk ikväll till middag, ska bli jävligt mumsigt..
Funderar om jag ska gå helt bananas å kö äggsås istället för vitsås
Lite knaperstekt fläsk å krydpeppar på de så blrie najs
Citera
2016-12-22, 08:30
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Lutfisk ikväll till middag, ska bli jävligt mumsigt..
Funderar om jag ska gå helt bananas å kö äggsås istället för vitsås
Lite knaperstekt fläsk å krydpeppar på de så blrie najs

Äggsås är ju faktiskt för jäkla gott till. Hhmmm... Ska kanske trots allt köra på det?
Nu fick jag beslutsångest!

Själv så måste jag vänta till Annandag jul med lutfisken.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-12-22 kl. 08:33.
Citera
2016-12-22, 09:30
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Äggsås är ju faktiskt för jäkla gott till. Hhmmm... Ska kanske trots allt köra på det?
Nu fick jag beslutsångest!

Själv så måste jag vänta till Annandag jul med lutfisken.

tror lutfisk passar riktigt bra till med, är ju trots allt samma sås fast med ägg i bara som man kör haha Kör nog på äggsås med.
Citera
2016-12-22, 10:30
Medlem
Marskens avatar
Lutfisk är mumma för själen.

Jag brukar tillaga fisken i ugnsform insvept i en linnehanduk på en uppochnervänd djup tallrik så att fisken inte får kontakt med vätskan som sipprar ut, det blir mindre slem och grejer då.

Bechamelsås med en skvätt skånsk senap, ärtor och vit, svart och kryddpeppar i en ohelig allians till det hela så är man i hamn.

Jag gillar iden med äggsås till lutfisken, jag brukar mest köra med äggsås då jag kokar gädda och då tycker jag att löken man använder i kokvattnet ger fin smak till såsen.

Kanske borde man då halvera ner en lök, lagerblad och kryddpeppar i formen och givetvis använda vätskan av fisken i bechamelsåsen?

Bacon till lutfisken är sådant som nörrmännen ägnar sig åt och skall således undvikas till varje pris.
Citera
2016-12-22, 19:45
Medlem
Nemjungs avatar
Blev lutfisk till middag ikväll . Blev dock lite besviken att det mest var ändbitar i paketet, men de funkade bra ändå. Brukar bara strö på lite salt å vitpeppar, lagerblad och några kryddpepparkorn. Gjorde en äggsås nu istället, samma bechamelsåsgrund fast med ägg bara, lite knaperstekt bacon och gröna ärtor som jag blanda runt med gullök som fått stå länge å sauteras i pannan med massa smör, riktigt gött Får försöka hinna med en till lutfiskmiddag
Citera
2016-12-23, 08:31
Medlem
JerryCottons avatar
Är det något speciellt märke/kvalisort av lutfisk som ni föredrar?
Citera
2016-12-27, 19:50
Medlem
Har idag ätit lutfisk för första gången, lät den ligga i vatten i 10h innan jag körde den i ugnen 40 min 200 grader med 1 msk salt på 1,2kg.
Ätbart men tyckte den föll isär lite mycket och lite för dallrig i konsistensen och allmänt smaklöst.
Nä, det här var nog inget för mig, kör nog hellre färsk vitfisk i fortsättningen.
Citera
2017-12-16, 15:47
Medlem
derAltmeisters avatar
Hur tar ni tillvara överbliven lutfisk?
Citera
2017-12-16, 15:52
Medlem
Lagar inte lutfisk själv, men äter det gärna om det bjuds. Kokt potatis, vit sås, ärtor, och malen kryddpeppar är måsten till.
Citera
2017-12-16, 18:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Hur tar ni tillvara överbliven lutfisk?

Överbliven lutfisk, är det ens möjligt? Skulle det inträffa är väl lutfiskpudding ett alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in