Citat:
Ursprungligen postat av binic
självklart, det är jag med på. därför jag la till sudo före så att man ska ange lösenordet. också därför som jag inte vill köra chmod då jag inte vill riskera oplanerade modifikationer på dessa filer.
Jag tror du komplicerar till allt i onödan, utan att få någonting för det. Vill du skriva till filer, måste filerna vara skrivbara! Ingenting blir "säkrare" av att du sätter krokben för dig själv. Du gör ju skript, så det borde väl vara tänkt för någon sorts automatisering? Annars kan du bättre använda en texteditor interaktivt, så ser du vad du gör. Säkerhetskopiering av känsliga filer skadar inte heller.
Sätt in dig själv i administratörsgruppen (kallas vanligen "wheel", men ditt OS kan ju ha ett annat namn, kanske "admin" eller liknande) och kör chmod g+w på de trilskande filerna. Tycker du det låter osäkert, så kör åtminstone chmod u+w och fortsätt med sudo.
Allvarligt talat: Vad skulle vara värst att bli av med -- roots konfigurationsfiler eller dina personliga filer i hemmamappen? Om du måste välja på att radera /etc/blaha eller /home/binic/jätteviktig_uppsats_som_ska _lämnas_in_i_morgon, vad väljer du då? Root, sudo och allt det där skyddar den förstnämnda filen som med största sannolikhet går att återställa bara genom att hämta en likadan från internet. Dina unika och verkligt värdefulla filer sitter bara där, redo för att bli utplånade samtidigt som du oroar dig över falsk säkerhet. Gör inte det!