2008-12-28, 16:04
Medlem
Hej nu är det såhär att jag jobbar som pers ass. hos en viss kommun i landet. Är även medlem i kommunal.

På mitt jobb råder det stor sjukfrånvaro i vår personalgrupp med 7 anställda.
Vi har endast en vikarie som tyvärr inte är omänsklig och kan ställa upp och jobba dynet runt.

Därför blir det ofta så att vi får gå in och täcka upp för varandra. Oftast med väldigt kort varsel, och det har nu pågått i ett par år utan att chefen tar oss på allvar när vi tycker att vi har för mycket övertid. Utan säger att vi är gnälliga som protesterar, ungefär.

Min fråga är iaf som så här; har chefen rätt att beordra ut mig samma dag eller dagen innan?

Ett annat ex; Jag har haft jour och jobbat 24h i sträck, den som ska komma och byta av mig anmäler sig sjuk, varpå chefen tvingar mig att stanna kvar. Men jag kanske har annat för mig? Tider att passa etc. Ungefär som vilken svensson som hellst har jag ett liv utanför mitt arbete. men i deras värld tror dom att det går att köra med oss hursomhellst.

Kan chefen dta tillbaka lovad semester?

Jag börjar vara jävligt less och irriterad på detta ständiga hot om utbeordring från chefens och samordnarnas sida.

Det som fick mig att fundera var en bekant som sa att arbetsgivaren måste meddela detta 2 veckor innan, annars får dom absolut inte beordra ut mig. Gäller detta även inom vården då man jobbar med människor? Eller är det arbetsgivarens ansvar att se till att det finns vikarier? (Vilket för övrigt verkar vara för dyrt att ha dem inreggade)

Har just börjar köra extra som taxichaffis och planerar med taxibolaget vissa tider jag ska jobba. Men jag blir rädd att chefen tvingar mig att stanna kvar när jag ska sluta och i det fallet kanske måste avstå från ett jobb hos taxi som jag i min tur lovat dem i god tid att köra. Och i slutändan kanske det resulterar i att dom inte ringer mig för att jag meddelar samma dag att jag inte kan jobba pga. mitt andra jobb.

Om det nu är så att chefen kan beordra ut mig i tid och otid kan man med andra ord inte ha ett vettigt liv och planera saker.

Iofs är vår abetsplats speciell på det viset att den har väldigt hög sjukfrånvaro etc. Möjligen på otrivsel?

Kan man säga NEJ?

Hoppas det är nån som kan besvara denna fråga, och verkligen vet vad som gäller.
Citera
2008-12-28, 16:28
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Alltså detta ska du inte ta som kritik mot din person men varför ringer du inte upp din lokala fackförening istället för att fråga på Internet? Borde inte de som du betalar för att hjälpa dig i dessa frågor veta bättre än ett gäng anonyma nunor på det här forumet?

Du betalar fackavgift av en anledning. Nyttja facket.
Citera
2008-12-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Alltså detta ska du inte ta som kritik mot din person men varför ringer du inte upp din lokala fackförening istället för att fråga på Internet? Borde inte de som du betalar för att hjälpa dig i dessa frågor veta bättre än ett gäng anonyma nunor på det här forumet?

Jag förstod att detta var svaret jag skulle få, tänkte bara se om det var nån här på detta forum som visste svaret, då alltid brukar finnas nån klok person som har ett specifikt svar. Förhoppningsvis svarar bara de som vet vad de pratar om.

Självklart kan jag kolla med facket, men dom har troligtvis stängt idag och ev under nyårshelgen. Dessutom verkar inte facket här uppe vara så insatt som man önskade. Har även hört att de är ett gäng "fittstim" på kommunal.
Citera
2008-12-28, 16:44
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Kolla först med facket oavsett vad du hört om dem.

Och eftersom det inte nödvändigtvis är ett lokalt avtal du har så kan du nog ringa till någon högre instans än din närmaste fackligt förtroendevalda.
Citera
2008-12-28, 16:48
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Men han kanske faktisk vill att de ska ha råd att plocka ut 70-80 k i mån, ha råd att gå på porrklubb osv
Citera
2008-12-28, 16:49
Medlem
Citat:
Kolla först med facket oavsett vad du hört om dem.

Och eftersom det inte nödvändigtvis är ett lokalt avtal du har så kan du nog ringa till någon högre instans än din närmaste fackligt förtroendevalda.

Jao det ska jag allt göra.

Men är fortfarande nyfiken på vad som gäller i allmänhet inom vårdyrket. Sen har jag förstått att det finns lokala avtal. Men det vet väl isf kommunal nere i stockholm om? Det kanske står på mitt anställningsbevis också?
Citera
2008-12-28, 16:54
Medlem
Mondobabys avatar
En sida där du kan få svar på din undran är ..

Personlig Assistent.com

Där finns både fackligt aktiva och erfarna personer som säkert kan hjälpa dig.
Gratis att regga sig också.
Citera
2008-12-28, 16:59
Medlem
BBMBBs avatar
Jobbar du heltid eller jobbar du deltid? tänkte eftersom du även kör taxi. Det är rätt stora skillnader på om du jobbar heltid eller är deltidsanställd
Citera
2008-12-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
Jobbar du heltid eller jobbar du deltid? tänkte eftersom du även kör taxi. Det är rätt stora skillnader på om du jobbar heltid eller är deltidsanställd

Jag jobbade heltid, men har tagit tjänstledigt till ca 80% för att testa ett nytt yrke. Så med det i tanke att jag gått ner i tjänst är ju helt korkat att man ska behöva jobba i princip en heltid endå pga avsaknad av vikarier. En arbetskamrat har även gått ner i tjänst pga sin ålder men jobbar fortfarande 100% nästan pga övertid. Det låter helt absurt jag vet, men så är det...

Så fortfarande ställer jag frågan, Har chefen rätt att utbeordra en med så kort varsel som samma dag eller dagen innan?
Citera
2008-12-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
En sida där du kan få svar på din undran är ..

Personlig Assistent.com

Där finns både fackligt aktiva och erfarna personer som säkert kan hjälpa dig.
Gratis att regga sig också.

Okej tack, testar där.
Citera
2008-12-28, 17:42
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpulzE
Så fortfarande ställer jag frågan, Har chefen rätt att utbeordra en med så kort varsel som samma dag eller dagen innan?
Arbetsgivare kan inte utan stöd av kollektivavtal eller det enskilda anställningsavtalet beordra övertidsarbete. Med övertidsarbete (och mertidsarbete) menas arbetstid utöver den överenskomna arbetstiden.

Utan kunskap om kommunals kollektivavtal är det inte möjligt att svara närmare på frågan.
Citera
2008-12-28, 17:45
Medlem
yeahgrrs avatar
Om arbetsgivaren varslar om övertid dagen innan så är det helt ok..... med speciella skäl även väldigt nära övertidens början.... arbetsgivaren kan inte varsla om övertid långt i förväl för då kommer eller kan den betraktas som schemalagd övertid och det är inte ok.....

men som sagts innan...kolla med ditt fack.,... dom ger dig rätt information vad som gäller för dig i din situation......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in