2008-12-28, 17:45
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpulzE
Jag jobbade heltid, men har tagit tjänstledigt till ca 80% för att testa ett nytt yrke. Så med det i tanke att jag gått ner i tjänst är ju helt korkat att man ska behöva jobba i princip en heltid endå pga avsaknad av vikarier. En arbetskamrat har även gått ner i tjänst pga sin ålder men jobbar fortfarande 100% nästan pga övertid. Det låter helt absurt jag vet, men så är det...

Så fortfarande ställer jag frågan, Har chefen rätt att utbeordra en med så kort varsel som samma dag eller dagen innan?

Såvitt jag förstår av avtalsreglerna så har arbetsgivaren ingen rätt att beordra dig till arbete dagen efter eller samma dag.
Arbetsgivaren skall i god tid lägga upp scheman som skall delges arbetstagarna minst 14 dagar i förväg.

Detta enl PAN-avtalet.
Citera
2008-12-28, 17:59
Medlem
BBMBBs avatar
Det finns inget lagstöd som ger arbetsgivaren rätt att beordra övertid, däremot kan en arbetsgivare omfattas av kollektivaval (kolla med ditt fack) som berättigar arbetsgivaren att beordra övertidsarbete inom arbetstidslagen eller kollektivatalets gränser. Arbetsgivaren har också rätt att kräva övertidsarbete om det finns klausuler om detta i anställningsavtalet. Men om det alltså saknas regler i individuella avtal eller kollektivatal kan arbetsgivaren formellt sett inte beordra något övertidsarbete.

Det där är det som gäller om du är heltidsanställd.

är du deltidsanställd så är det inte övertid utan mertid och där är jag inte speciellt säker på vad som gäller

Edit: kan passa på att tala om att han inte får beordra mer än 50 timmar övertid i månaden och inte mer än 200 timmar per år och anställd. behövs det mer så behöver han söka om dispans av arbetsmiljöverket
Senast redigerad av BBMBB 2008-12-28 kl. 18:02.
Citera
2008-12-28, 18:02
Medlem
...BBMBB har prioritet *beep beep*.

Eftersom jag inte hittar var man tar bort inlägg så bjuder jag på en länk iaf:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetstidsdirektivet

"Arbetstidsdirektivet (direktivet 2003/88/EG), ett EU-direktiv som reglerar arbetstid, som är tänkt att skydda hälsan och säkerheten för arbetstagare.

Viktiga delar är begränsningar med en maximal arbetsvecka på 48 timmar under 7 dagar, och ett krav på minst 11 timmars vila under en 24-timmarsperiod."
Senast redigerad av Gislo 2008-12-28 kl. 18:09.
Citera
2008-12-28, 18:09
Medlem
På mitt förra jobb blev vi boerdrade övertid dagen efter, blev en jävla massa protester och klagorop, då han klargjorde för oss att det får gå till så, tror tom att man får beordra övertid samma dag. Det där med två veckor i förväg låter ju konstigt, men beordrar ju övertid av en speciell anledning, som i ts fall pågrund av brist på folk.

Blir lite knasigt om det är kort om folk idag så att säga, och chefen måste ansöka om övertid 2 veckor framåt i tiden. Men nu är jag inne på saker jag inte vet nåt om, spekulerar bara. Iaf i vårat fall som var inom industrin då, så var det lagligt att berorda övertid samma dag, eller åtminstonde dagen efter.

Däremot brukar det vara extra tillägg på just berodrad övertid, vet däremot inte hur det är inom kommunen.
Citera
2008-12-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
På mitt förra jobb blev vi boerdrade övertid dagen efter, blev en jävla massa protester och klagorop, då han klargjorde för oss att det får gå till så, tror tom att man får beordra övertid samma dag. Det där med två veckor i förväg låter ju konstigt, men beordrar ju övertid av en speciell anledning, som i ts fall pågrund av brist på folk.

Blir lite knasigt om det är kort om folk idag så att säga, och chefen måste ansöka om övertid 2 veckor framåt i tiden. Men nu är jag inne på saker jag inte vet nåt om, spekulerar bara. Iaf i vårat fall som var inom industrin då, så var det lagligt att berorda övertid samma dag, eller åtminstonde dagen efter.

Däremot brukar det vara extra tillägg på just berodrad övertid, vet däremot inte hur det är inom kommunen.

Absolut, håller med dig. Det går inte att veta i förväg om nån blir sjuk. MEN ska det vara de anställdas ansvar att se till att det finns folk på arbetsplatsen? Är inte det chefens ansvar att fixxa fram vikarier? Vi har en vikarie på vår arbetsplats. Vi skulle behöva minst 3. Och så har det varit tillofrån i 3 år nu.

Räknas annat arbete som skäl nog att neka utbeordring?
Citera
2008-12-28, 18:45
Medlem
Opaques avatar
I vårt avtalsområde betalar arbetgivaren 200% ersättning på timlönen ovanpå timlönen (om man går på heltid) vid beordring.

Ring ditt fackombud och kolla vad som gäller hos er. Kommer det fram att din arbetsgivare låtit bli att följa avtalet i era arbetsregler är det läge att via ditt fackombud stämma för avtalsbrott och begära både ersättning för utebliven lön och beordring som inte varit avtalsenligt.

Ja, arbetsgivaren har rätt att dela ut beordringar samma dag i de flesta fall. Men detta får ju inte användas systematiskt , i.a.f. inte hos oss.
Senast redigerad av Opaque 2008-12-28 kl. 18:49.
Citera
2008-12-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
I vårt avtalsområde betalar arbetgivaren 200% ersättning på timlönen ovanpå timlönen (om man går på heltid) vid beordring.

Ring ditt fackombud och kolla vad som gäller hos er. Kommer det fram att din arbetsgivare låtit bli att följa avtalet i era arbetsregler är det läge att via ditt fackombud stämma för avtalsbrott och begära både ersättning för utebliven lön och beordring som inte varit avtalsenligt.

Ja, arbetsgivaren har rätt att dela ut beordringar samma dag i de flesta fall. Men detta får ju inte användas systematiskt , i.a.f. inte hos oss.

Vad kan vara ett giltigt skäl att tacka nej till en utbeordring? Svartsjuk tjej? Avsaknad av dagis? Sjukdom? Annat planerat, som t ex middagar, annat jobb?
Citera
2008-12-28, 19:16
Medlem
wildhorsess avatar
TS frågeställning kan inte besvaras närmare utan kunskap om kollektivavtalet. Arbetsgivare är inte tillåten enligt arbetstidslagen att beordra övertids- eller mertidsarbete utan stöd i kollektivavtalet (eller det enskilda anställningsavtalet).

Frågan är då om kollektivavtalen tillåter arbetsgivaren att tvinga sina anställda att arbeta övertid? Jag tog mig besväret att kontrollera med LO-förbundens största och viktigaste avtal, ett tjugotal men jag exemplifierar med ett industriavtal och ett från tjänstesektorn (jag saknar dock kommunals avtal.)

Svaret är, å ena sida medger avtalen att arbetsgivaren tillåts beordra övertid, – å andra sidan är den anställde fri att avstå. Tanken med en sådan skrivning är naturligtvis att de lokala parterna ska komma överens om ett lokalt anpassat avtal ang. övertidsarbete, vilket också sker på många större arbetsplatser.

IF Metall. Teknikavtalet.
Övertidsarbete
Då arbetsgivaren så anser erforderligt bör arbetstagaren, såvida han icke är därtill förhindrad, arbeta på övertid i den utsträckning som denna paragraf medger. Meddelande om att arbete på övertid ska äga rum även som om förhinder att arbeta på övertid ska lämnas i god tid och senast före sista rast å ordinarie arbetstid.

Som övertid räknas arbete utöver arbetstidsmåttet per dag enligt det för arbetstagaren gällande arbetstidsschemat.

Anmärkning
För fall där flexibel arbetstid tillämpas har parterna enats om följande tilllämpningsregel: Beordrar arbetsgivaren övertid räknas övertid från och med tidpunkten för ordinarie arbetstidens slut. Motsvarande gäller om övertiden förläggs före ordinarie arbetstidens början. De lokala parterna bör beakta möjligheterna att träffa lokal överenskommelse om ersättning för arbete på obekväm tid.

Handels. Detaljhandelsavtalet.
Övertidsarbete
När arbetsgivaren anser att det krävs att arbete utförs på annan tid än ordinarie arbetstid ska arbetstagare i den utsträckning gällande lag tillåter utföra sådant arbete mot fastställd betalning. Besked om övertidsarbete ska om möjligt lämnas till arbetstagaren före kl 12.00. Arbetstagare som har godtagbara skäl, får inte nekas befrielse för övertidsarbete. Vid övertidsarbete på sön- eller helgdag samt på dag som på grund av arbetstidens förläggning är fridag utgår ersättning för minst 3 timmar.
Citera
2008-12-28, 19:23
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Vad kan vara ett giltigt skäl att tacka nej till en utbeordring? Svartsjuk tjej? Avsaknad av dagis? Sjukdom? Annat planerat, som t ex middagar, annat jobb?

Själv har jag bara fått en enda beordring hitills, och då efter det att min chef förvissade sig om att jag inte hade något viktigt planerat.

En bra chef gör så först och främst. Ett bra skäl måste ju finnas, Men svartsjuk tjej nja....

Man får ju hitta på kraftigare grejor om man vill slippa. Typ, ett ensamt barn hemma som inte kan klara sig själv. Eller om man verkligen vill sätta tryck : En läkartid att passa p.g.a. utmattning efter all extratid du fått
Citera
2008-12-28, 19:56
Medlem
Okej, då har jag ytterligare en fråga. Låt oss säga att jag arbetat Jour från kl 10.00 till 10.00 dagen därpå, vilket innebär ett arbetat pass på 24h. Kan dom tvinga en att stanna kvar då? Hur länge får man stanna kvar på arbetsplatsen egentligen? Finns det en gräns? Det har hänt att jag fått stanna 48h. Var går gränsen?

Men men, imorgon ringer jag kommunal och reder ut detta. Återkommer med de svar jag får.

Tack för alla svar.
Citera
2008-12-28, 20:23
Medlem
Macabre666s avatar
Arbetstidslagen med kommentarer: http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h026.pdf
Citera
2008-12-28, 20:32
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Okej, då har jag ytterligare en fråga. Låt oss säga att jag arbetat Jour från kl 10.00 till 10.00 dagen därpå, vilket innebär ett arbetat pass på 24h. Kan dom tvinga en att stanna kvar då? Hur länge får man stanna kvar på arbetsplatsen egentligen? Finns det en gräns? Det har hänt att jag fått stanna 48h. Var går gränsen?

Men men, imorgon ringer jag kommunal och reder ut detta. Återkommer med de svar jag får.

Tack för alla svar.

Min fråga är : Vad har du fått för extra ersättningar på dina beordringar , och hur mycket ledigt har du haft till nästa pass ?

Har du varje gång gett ditt samtycke? 48 timmar är fel rakt av. Inte ens med de mest finstilta reglerna får man jobba så mycket i sträck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in