Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-28, 13:59
Medlem
carbsons avatar
hej.

nu fan har det kukat ur.

min bror har en hemmabyggd dator som jag byggde för 4 månader sen.
spec:
XFX nForce 630i MB
asus en9800 GTX+ graffekort
intel e8400 3,0 Ghz dual-core
520w nätagg
barracuda 500gig hdd

Kör XP.

satte i mitt nya U3 usb-minne. skulle föra över nått. då U3 skulle installeras så ville datorn starta om. sen fuckar det loss. kommer inte in i Win. kommer till "felsäkert läge-menyn" ni vet.

testar starta i felsäkert läge. går ej! får en blue-screen i en millisecund. funkar inte med nån "felsäkert läge"

nehe.. kollar BIOS.. då står det i Boot-ordningen att allt bootar från USB-nånting. nejtack. ändrar om till DVD-rom, hdd, disable.

testar igen. funkar inte komma in i win nu heller.
sätter i en win xp skiva. bootar o försöker reparera. funkar inte alls. händer inget i dne där menyn som ska komma. (har aldrig gjort det förut så jag vet inte hur det ska se ut men det ända jag kunde skriva var "exit" för att avsluta o starta om)

okej. gör om gör rätt. bootar med skiva. formaterar(snabb) och ska installera om win. kommer till det storpixlade installtions programmet. då fattas det nån fil.. har för mig det var src.exe som "inte var någon giltig windowsminnes-nånting" kan inte komma längre

nehe.gör om o formaterar lång. tar en jävla tid men kommer till slut in i Win. men det fattas massa .dll-filer. IE är inte instellarat tex o det finns ingen som helst möjlighet att ansluta till internet för att det itne finns nån client eller nått annat i "nätverksinställningarna" försöker installera via xp-skivan inne i win. får inte det att funka ändå. massa saker som fattas.

drar hem en annan XP-kopia.

kommer så till det storpixlade win-installtionen utan problem. men...sen låser den sig...eller när den ska installera nätverksgrejjerna så stannar den där. alltså de där punkterna nere till höger snurrar vidare och de där kassa meddelandena om hur bra XP är snurrar vidare men installationen står still. tuggade hela natten utan att komma nånstans.

så nu vet jag inte vad jag ska göra. tänkte om att man kunde cleara BIOS. men det har jag aldrig gjort förut.

hur gör man
byglar om o startar upp eller vadå?

vill nån förklara? kanske har en annan lösning på problemet?
Citera
2008-12-28, 14:02
Medlem
holys avatar
http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Sökte på "How to reset bios"
Citera
2008-12-28, 14:12
Bannlyst
Dra hem en Live-skiva eller om den kallas PE (Preinstalled Environment) och kör från den. Laga så mycket som går och försök sedan starta från hårddisken.
BIOS återställs enklast genom att du tar ut och sätter in batteriet igen!
Citera
2008-12-28, 14:20
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKraus
Dra hem en Live-skiva eller om den kallas PE (Preinstalled Environment) och kör från den. Laga så mycket som går och försök sedan starta från hårddisken.
BIOS återställs enklast genom att du tar ut och sätter in batteriet igen!

Vad är en Live-skiva? eller PE.
Citat:
Ursprungligen postat av holy
http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Sökte på "How to reset bios"
aaah..googlade lite men kom inte på den enkla meningen.
Citera
2008-12-28, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
Vad är en Live-skiva? eller PE.
Live eller PE är Windows "installerat" på en CD som man kan köra ifrån när den vanliga Windows-installationen inte fungerar. Det finns äver Hiren's boot CD som kan vara användbar. Sök på TPB!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in