2008-12-27, 22:58
Medlem
RagnarThorens avatar
Bytte från Windows till det berömda Ubuntu idag. Har spenderat dagen på att läsa manualer och försöka få en bra grundlig förståelse i hur allt fungerar och hänger ihop. Hittills har jag fått igång allt jag önskat men det är något jag inte begriper mig på. Jag försöker öppna AVI-filer med totem men inget går igång. Mediaspelaren kraschar totalt vid varenda försök.

Kod:
$ totem --sync Fear.and.Loathing.in.Las.Vegas\[1998\]DVDrip\[ENG\]-MissRipZ.avi
** (totem:6749): DEBUG: Init of Python module
** (totem:6749): DEBUG: Registering Python plugin instance: YouTube+TotemPythonPlugin
** (totem:6749): DEBUG: Creating object of type YouTube+TotemPythonPlugin
** (totem:6749): DEBUG: Creating Python plugin instance
** (totem:6749): DEBUG: Init of Python module
** (totem:6749): DEBUG: Registering Python plugin instance: BBCViewer+TotemPythonPlugin
** (totem:6749): DEBUG: Creating object of type BBCViewer+TotemPythonPlugin
** (totem:6749): DEBUG: Creating Python plugin instance
The program 'totem' received an X Window System error.
This probably reflects a bug in the program.
The error was 'BadAlloc (insufficient resources for operation)'.
  (Details: serial 67 error_code 11 request_code 140 minor_code 19)
  (Note to programmers: normally, X errors are reported asynchronously;
   that is, you will receive the error a while after causing it.
   To debug your program, run it with the --sync command line
   option to change this behavior. You can then get a meaningful
   backtrace from your debugger if you break on the gdk_x_error() function.)

Kod:
$ vlc Fear.and.Loathing.in.Las.Vegas\[1998\]DVDrip\[ENG\]-MissRipZ.avi
VLC media player 0.9.4 Grishenko
[00000001] main libvlc debug: VLC media player - version 0.9.4 Grishenko - (c) 1996-2008 the VideoLAN team
[00000001] main libvlc debug: libvlc was configured with ./configure  '--build=i486-linux-gnu' '--enable-maintaner-mode' '--enable-release' '--prefix=/usr' '--enable-libtool' '--enable-fast-install' '--with-binary-version=1ubuntu3' '--disable-update-check' '--disable-gnome' '--disable-gtk' '--disable-familiar' '--disable-fb' '--enable-ggi' '--enable-sdl' '--enable-esd' '--enable-mad' '--enable-arts' '--enable-jack' '--enable-pulse' '--enable-lirc' '--enable-a52' '--enable-aa' '--enable-dvbpsi' '--enable-mozilla' '--with-mozilla-pkg=libxul-plugin' '--disable-kde' '--enable-mp4' '--enable-dvb' '--disable-satellite' '--enable-ogg' '--enable-vorbis' '--enable-shout' '--enable-qt4' '--disable-slp' '--enable-flac' '--disable-skins' '--disable-basic-skins' '--enable-skins2' '--enable-freetype' '--enable-mkv' '--enable-speex' '--enable-caca' '--enable-live555' '--enable-libmpeg2' '--enable-fribidi' '--enable-cdio' '--enable-mod' '--enable-theora' '--enable-modplug' '--enable-dvdnav' '--enable-gnutls' '--enable-ffmpeg' '--enable-ncurses' '--enable-smb' '--disable-gnomevfs' '--enable-bonjour' '--enable-mpc' '--enable-vcd' '--enable-vcdx' '--enable-notify' '--enable-twolame' '--enable-x264' '--enable-faad' '--disable-zvbi' '--enable-telx' '--enable-mediacontrol-bindings' '--disable-atmo' '--enable-taglib' '--enable-libass' '--enable-libdca' '--enable-alsa' '--enable-dv' '--enable-v4l' '--enable-v4l2' '--enable-pvr' '--enable-svgalib' '--enable-dvd' '--without-dvdcss' 'build_alias=i486-linux-gnu' 'CFLAGS=-g -O2' 'LDFLAGS=-Wl,--as-needed' 'CPPFLAGS=' 'CXXFLAGS=-g -O2'
[00000001] main libvlc debug: translation test: code is "C"
[00000001] main libvlc: Running vlc with the default interface. Use 'cvlc' to use vlc without interface.
QPainter::begin: Paint device returned engine == 0, type: 1
[????????] x11 video output error: X11 request 140.19 failed with error code 11:
 BadAlloc (insufficient resources for operation)
X Error of failed request:  BadAlloc (insufficient resources for operation)
  Major opcode of failed request:  140 (XVideo)
  Minor opcode of failed request:  19 ()
  Serial number of failed request:  82
  Current serial number in output stream:  83

Allt är uppdaterat (jag installera idag) och jag gissar på att det är något problem med mina codecs(?). Hur som helst, finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig så att jag kan se på film på datorn?
Citera
2008-12-27, 23:29
Medlem
uainds avatar
Min personliga åsikt är att totem är sämsta skiten.. ever.

Installera MPlayer / GNOME MPlayer eller VLC istället.

EDIT: Ursäktar, lästa bara halva din post. Ser att du testat med VLC redan. Men MPlayer kan vara värt ett försök.
Senast redigerad av uaind 2008-12-27 kl. 23:31.
Citera
2008-12-27, 23:34
Medlem
RagnarThorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uaind
Men MPlayer kan vara värt ett försök.

Har försökt med mplayer nu också men det gick inte bättre för fem öre. Mediaspelaren stängs av oavsett vilken jag än använder.
Citera
2008-12-27, 23:37
Medlem
uainds avatar
Google kan kanske hjälpa dig vidare då.

http://www.google.se/search?hl=sv&cl...Video)&spell=1

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...lc/+bug/281743
Citera
2008-12-27, 23:43
Medlem
RagnarThorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uaind
Google kan kanske hjälpa dig vidare då.

*suck* Jag har, precis som jag sade i mitt första inlägg, läst manualer och liknande sedan jag installerade Ubuntu på min dator. Att du googlar och länkar mig till diverse bugtraqs kommer inte hjälpa mig då det förmodligen är ett globalt systemfel och ingen bugg i mina mediaspelare. För att citera en kommentar på en bugtraq du länkade som du förmodligen inte läste heller;

Citat:
looks like a video driver issue to me. what video driver are you using?

does this also happen with other players like gxine or mplayer?

Jag har gjort följande, i ordning:

1. Installerat Ubuntu
2. Försökt titta på film

2. har inte fungerat utan problemet jag beskrivit har dykt upp. Jag har inte installerat några codecs, jag vet inte vilka codecs jag behöver och får inget felmeddelande som talar om detta för mig.

Kan detta vara anledningen till att Linux har en elitistisk aura kring sig? Jag blir direkt påhoppad om att jag "borde Googla", får irrelevanta länkar och har inga kvalitativa felmeddelanden att gå på. Det är inga fel på mina mediaspelare - det är mjukvaran som kom med operativsystemet. Fungerar det för någon annan att titta på film med standardinstallation skall det fungera för mig också, eller?

Nåja, vad behöver jag installera för att titta på film som inte följde med installationen? Vad är det ni andra har som inte jag har för att kunna titta på film?
Citera
2008-12-27, 23:58
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarThoren
Att du googlar och länkar mig till diverse bugtraqs kommer inte hjälpa mig då det förmodligen är ett globalt systemfel och ingen bugg i mina mediaspelare.
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarThoren
Kan detta vara anledningen till att Linux har en elitistisk aura kring sig? Jag blir direkt påhoppad om att jag "borde Googla", får irrelevanta länkar och har inga kvalitativa felmeddelanden att gå på.

Dryga människa. Men nu skall jag vara snäll eftersom du är nybörjare på det här med Ubuntu (och jag antar Linux).

De flesta problem som dyker upp i Ubuntu har folk haft förut, därav är Google det första stoppet man bör göra när man får ett fel. Sök på något från felmeddelandet och se om du hittar någon annan som haft samma problem.

Nu gjorde jag en ny sökning på en annan del av felmeddelandet och i ett av resultaten stod följande tips:

In VLC preference> output modules> try to change default to X11

Kanske hjälpte detta?

(http://ubuntu-virginia.ubuntuforums....d.php?t=938894)
Citera
2008-12-28, 00:06
Medlem
RagnarThorens avatar
Det är verkligen inte meningen att uppfattas som dryg så jag ber om ursäkt för det. Det är bara det att frustrationen inte lindras av att man felsökt i flera timmar utan resultat och inte har någon aning om var man står eller var man är på väg. Första dagen kan man lugnt säga, det var sonen som envisades med att han ville testa Ubuntu på datorn vi skaffade till jul och det första jag gjorde var att börja läsa för att förstå hur jag skulle gå till väga för att felsöka just såna här grejer.

Får jag fråga vad det var ur felmeddelandet du Googlade på för att hitta förslaget du gav? Det fungerade nämligen jättebra men jag förstår fortfarande inte riktigt vad det var som var fel och exakt vad det var för inställning jag gjorde för att få det att fungera. Vi kan titta på film i VLC nu iallafall, tack så hjärtligt ännu en gång!
Citera
2008-12-28, 00:16
Medlem
uainds avatar
Ingen fara, och jag kan förstå din frustration, Ubuntu (Linux) kan vara mycket frustrerande när saker och ting bara strular.

Jag sökte på det här:

Citat:
x11 video output error: X11 request 140.19 failed with error code 11

Vilket ser ut att vara själva felet, raderna innan är nog bara vanlig debug från VLC och har inte med felet i sig att göra.

Det brukar finnas tre olika video outputs att välja på gl/x11/xv. Om jag inte minns fel är väl xv att föredra om inte gl fungerar (kan dock inte minnas varför eller om det ens är sant eller bara något jag fått för mig).

Om du vill testa GNOME MPlayer har även den inställningsmöjligheter för Video output;

Edit > Preferences > Player > Video Output
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in