2008-12-27, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av -Cash-
Men du glömmer bort det mest grundläggande. Vanligt folk vill inte sitta och hacka terminal för att installera saker.. Linux är för avancerat för att det ska gå hem i stugorna, för mycket tweaks och specialfix för att få igång saker. Finns det några skäl att använda linux för den breda befolkningen? Absolut inte, linux erbjuder absolut inget "extra" bara jobb..
Man behöver inte sitta med terminalen för att installera saker.
Det har rätt länge funnits diverse front-ends för de flesta installationsprogram som apt.
Med de flesta linux-distar idag startar du bara ett grafiskt installationsprogram och klickar på vad du vill installera, oftast går det också att dubbelklicka en installationsfil man laddat hem för att installera.
Mycket tack vare Shuttleworth (killen bakom Ubuntu) har det lagts rätt stor tid och stora summor på att komma ifrån just tweakande och terminalanvändande. Som West-en sa, det mesta funkar direkt efter installation.
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Så länge inte Adobe börjar göra program till Linux så kommer jag fortsätta att använda Windows på min stationära dator.
Då behöver du kanske inte använda Windows så länge till då.
Adobe portar ju redan Flash och Reader till Linux (nya versioner kommer samtidigt till windows och linux numera).
Epic har alltid en linux-installer med på sina Unreal Tournament-skivor, ID släpper alltid en linuxinstaller till sina spel... kort och gott, fler och fler mjukvarutillverkare släpper linuxportar av sina program.
Optimist som jag är vill jag gärna tro att detta kommer att accelerera då de nya minilaptopsen börjat bli populära (Eee, t.ex.). För att hålla priset nere på dem ligger det ju linux på dem.
Just Eee finns visserligen i en XP-variant, men den är också närmare tusenlappen dyrare.

Jag skulle aldrig betala för windows.