Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-27, 11:02
Medlem
Efter drygt 10 års pyssel med dator; och med olika Microsofts operativsystem, lärde jag mig igår att, Microsofts operativsystem, alltid har och kostar -i dagens penningvärde- runt 800 kronor. Oberoende av om jag köper dator som är tom på operativsystem och att jag får själv köpa och installera. Eller om jag köper dator med installerat operativsystem; där datorbyggaren eller försäljaren då HAR fått köpa -av Microsoft- operativsystemet.
Att man faktiskt -idag- kan köpa dator utan installerat operativsystem, och då runt 800 kronor billigare än version med installerat.

-Men varför jösses håller vi då på med Microsofts operativsystem? När det finns t.ex. Linux.

Handlar detta månne om att det inte finns, och inte minst inte har funnits, så många tillämpningsprogram -ordbehandlings-, kalkyl-, webbläsarprogram- till dessa andra, minst betydligt billigare operativsystemet? Å så att vi, vanliga datoranvändare, har svårt med kunskaperna om hur dessa andra operativsystem skall manövreras.
Citera
2008-12-27, 12:35
Medlem
Pu-g-s avatar
det är som du skriver. monopolet på marknaden är en faktor men säga vad man vill om microsoft men deras os är överlägset användarvänliga för vanliga dödliga och nybörjare inom databranchen
Citera
2008-12-27, 16:31
Medlem
Buds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-Men varför jösses håller vi då på med Microsofts operativsystem? När det finns t.ex. Linux.

Om vi pratar den kanske mest populära Linux-disten Ubuntu så är den för ful out of the box, funkar för dåligt för den ovana användaren och många av de alternativa programmen typ Open Office kan inte mäta sig med MS Office på en professionell nivå. Adobe-programmen går inte att köra eller tusentals andra profesionellt utvecklade program. Så länge det är så kan man inte använda Linux mer än för att surfa typ. Och detta kommer reta upp alla Linux-killar och tjejer här :P Men mina erfarenheter är att programvara utvecklad av företag som tar betalt oftast är bättre än open source-alternativen. Har själv använt Ubuntu flera år från och till på min notebook, men i slutändan håller det inte tycker jag.
Citera
2008-12-27, 16:39
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås

För det första är windows gratis för alla med lite kunskap. Sen använder jag det mest för att jag hört att linux ska vara krångligt. Har aldrig orkat prova helt enkelt.

Jag vet precis hur allt (nåja, nästan allt) funkar i XP, jag hittar i sömnen, och det krånglar oftast inte. Alla program fungerar utan större strul. Varför byta?
Citera
2008-12-27, 16:48
Medlem
Impulse202s avatar
Avskyr Microsoft, men kör ironiskt nog med deras OS ändå... Och min anledning är att jag inte har en aning om hur Linux fungerar, och tycker ominstallationerna är för dryga för att överväga att testa.

Och sen är det som ovan post, jag kan Windows i princip innan och utantill till den grad att jag kan felsöka hos någon annan över telefon efter en halvtaskig beskrivning utan att ens ha en egen dator i närheten... Vilket jag aldrig och åter aldrig hade lyckats med i Linux.
Senast redigerad av Impulse202 2008-12-27 kl. 16:51.
Citera
2008-12-27, 18:38
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu-g-
os är överlägset användarvänliga för vanliga dödliga och nybörjare inom databranchen
Mac OS är och har alltid varit överlägset, både för nybörjare och vanliga dödliga.
Citera
2008-12-27, 18:40
Medlem
...GREJEN ÄR ALLTSÅ!

Att det finns -bara- en styck organisation på detta klotet som verkligen kan göra operativsystem: Microsoft ..det är väl ändå inte rimligt????????

Oaktat förstås att vad än man gör så kostar det att göra. Som Microsofts operativsystem kostar att göra = det som vi användare betalar. ..men ju också, att dessa som gör det -på Microsoft- tjänar väldans med -rimligen för mycket- pengar.
Att ...rimligen, borde det finnas någon som inte tar ut så mycket vinst som Microsoft gör = mindre kostnad för oss användare för OS:et. -Hallå! var finns ni sådana.
Citera
2008-12-27, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Mac OS är och har alltid varit överlägset, både för nybörjare och vanliga dödliga.

För nybörjare och folk med för mycket pengar (eller för konstiga prioriteringar gällande deras pengar).
Citera
2008-12-27, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy

Va fan är så "kung" med os x, använt skiten sen 1999 och nog felar den lika mycket eller mer om vi jämför med XP.
Citera
2008-12-27, 19:19
Medlem
West-ens avatar
Därför att normala användare känner sig bekväma med Microsofts operativsystem. De har vuxit upp och fått lära sig det. När de undervisades datorkunskap, så var det just Windows det handlade om och ingenting annat. Det är Windows filhanterare, det är Internet Explorer och det är FAT32/NTFS det handlar om när det kommer till dator för novisen. Linux har länge haft och har fortfarande en "nördstämpel". Många känner till Linux, och många kanske till och med har testat linux, men eftersom det är främmande deras normala datorupplevelser så får de aldrig en trygg tillvaro. Trots att Linux är gratis till skillnad ifrån Windows, så är alltså medelsvensson beredd att betala för något de KAN. Det är själva pudelns kärna enligt mig, en konservativ attityd till hur en dator skall fungera baserad på konsumenternas tidigare erfarenheter.
Sådana här traditionella system finner man överallt i vårat samhälle, och att det även finns i datorns värld är ingenting underligt. Däremot så tycker jag verkligen inte att man skall sitta och klaga på att Linux skulle vara underkastat Windows bara för att just DU inte känner dig bekväm i en ny miljö. Vill du klaga, gör det med rätta efter att du spenderat en avsevärd tid att sätta dig in i systemet. Först då är du en fullvärd kritiker. Openoffice.org och Gimp är två gratisalternativ till de kommersiella Office-paketet och Photoshop som verkligen levererar. Filsystemet EXT3 är ett utmärkt journalförande filsystem, och linuxkärnan är en stabil produkt utvecklad med kompetens. Ubuntu som är populärast är även mycket, mycket enkelt att lära sig. Nästan allting fungerar numera out of the box.
Windows är tradition, Linux är ett professionellt alternativ till denna tradition. Gratis är gott när det fria systemet är fullt likvärdigt ett kommersiellt.
Citera
2008-12-27, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Därför att normala användare känner sig bekväma med Microsofts operativsystem. De har vuxit upp och fått lära sig det. När de undervisades datorkunskap, så var det just Windows det handlade om och ingenting annat. Det är Windows filhanterare, det är Internet Explorer och det är FAT32/NTFS det handlar om när det kommer till dator för novisen. Linux har länge haft och har fortfarande en "nördstämpel". Många känner till Linux, och många kanske till och med har testat linux, men eftersom det är främmande deras normala datorupplevelser så får de aldrig en trygg tillvaro. Trots att Linux är gratis till skillnad ifrån Windows, så är alltså medelsvensson beredd att betala för något de KAN. Det är själva pudelns kärna enligt mig, en konservativ attityd till hur en dator skall fungera baserad på konsumenternas tidigare erfarenheter.
Sådana här traditionella system finner man överallt i vårat samhälle, och att det även finns i datorns värld är ingenting underligt. Däremot så tycker jag verkligen inte att man skall sitta och klaga på att Linux skulle vara underkastat Windows bara för att just DU inte känner dig bekväm i en ny miljö. Vill du klaga, gör det med rätta efter att du spenderat en avsevärd tid att sätta dig in i systemet. Först då är du en fullvärd kritiker. Openoffice.org och Gimp är två gratisalternativ till de kommersiella Office-paketet och Photoshop som verkligen levererar. Filsystemet EXT3 är ett utmärkt journalförande filsystem, och linuxkärnan är en stabil produkt utvecklad med kompetens. Ubuntu som är populärast är även mycket, mycket enkelt att lära sig. Nästan allting fungerar numera out of the box.
Windows är tradition, Linux är ett professionellt alternativ till denna tradition. Gratis är gott när det fria systemet är fullt likvärdigt ett kommersiellt.

Men du glömmer bort det mest grundläggande. Vanligt folk vill inte sitta och hacka terminal för att installera saker.. Linux är för avancerat för att det ska gå hem i stugorna, för mycket tweaks och specialfix för att få igång saker. Finns det några skäl att använda linux för den breda befolkningen? Absolut inte, linux erbjuder absolut inget "extra" bara jobb..
Citera
2008-12-27, 20:19
Medlem
Läskigs avatar
Så länge inte Adobe börjar göra program till Linux så kommer jag fortsätta att använda Windows på min stationära dator.

Dessutom har jag aldrig skådat ett Linux där man kan klara sig undan bara genom att peka och klicka, alltid något form av kommando eller liknande man måste utföra, även om det är egentligen är simpla saker så skrämmer det definitivt bort tekniskt inkompetenta varelser från Linux.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in