• 1
  • 2
2008-12-27, 03:23
Medlem
Jo det är såhär va att jag formligen avskyr att betala räkningar vid min dator.
Inte så mycket för att det svider i kontot som för alla steg man måste gå igenom. Inte mycket att göra åt det.

Jag har dock funderat på om detta, och andra saker, skulle underlättas av att jag blev lika flink på det numeriska tangentbordet (kolla en decimeter till höger om return) som en bank- eller postarbetare.

En sådan numerisk knappsats finns det naturligtvis två jävla standarder för och nu är min något långsökta fråga denna:
om jag utvecklar en taktil supermotorik där fingrarna slår in 25siffriga OCRkoder utan att jag så mycket som kastar ett öga åt nummertangentbordet, kommer jag då i stället att att få "problem" med något annat i vårt så kallade samhälle? Portkoder och sån skit?
Citera
2008-12-27, 03:28
Medlem
stilltons avatar
du har en viss poäng, men jag skulle i första hand rekommendera dig att korttidsmemorera långa sifferkombinationer istället för att per automatik lära dig trycka rätt tangent.

själv läser jag alltid OCR 8 siffror i taget, och det ger sällan mer än 2 läsningar.
Citera
2008-12-27, 11:22
Medlem
uainds avatar
Skaffa efaktura så slipper du mecka med OCR-nummer. Dessutom gör du miljön en tjänst.
Citera
2008-12-27, 14:02
Medlem
Blue52s avatar
Den lilla numeriska plattan är en gudagåva.
Citera
2008-12-27, 20:56
Medlem
Jag antar att det inte enbart handlar om OCR-frågan dock, finns fler tillfällen då jkag har funderat på om det är lönt att vänja in sig på fingersättningen. Men det känns som att tangentbordsvarianten sitter upp och ner faktiskt.
Citera
2008-12-27, 22:53
Medlem
uainds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
Jag antar att det inte enbart handlar om OCR-frågan dock, finns fler tillfällen då jkag har funderat på om det är lönt att vänja in sig på fingersättningen. Men det känns som att tangentbordsvarianten sitter upp och ner faktiskt.

Du menar alltså att du har problem med att använda den numeriska plattan på tangenbordet? Du skämtar aprillo...
Citera
2008-12-28, 00:49
Medlem
lycklig_mans avatar
Själv har jag jobbat mycket med det numeriska tangentbordet och är numera gud på att slå in långa sifferkombinationer. Tar lite tid att lära sig men fan vilken fördel man har av det sen
Citera
2008-12-28, 02:13
Medlem
Blue52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne

Ja om du verkligen irriterar dig på det så kan du byta runt knapparna och mappa om dem...
Citera
2009-02-23, 22:16
Medlem
CXTs avatar
Det skulle isåfall vara swedbanks svarta dosa. Sjukt störigt.
Citera
2009-02-25, 22:35
Medlem
Jag har inget numeriskt tangentbord.
Citera
2009-02-25, 23:28
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
Själv har jag jobbat mycket med det numeriska tangentbordet och är numera gud på att slå in långa sifferkombinationer. Tar lite tid att lära sig men fan vilken fördel man har av det sen
Samma här, jobbade så i ett halvår (med tidspress, chefen gick in och kollade i datorn varje dag hur fort man jobbat). Det är till stor nytta kan jag säga, särskilt när man hjälper folk med bokföring.
Citera
2009-02-26, 09:53
Medlem
Krellyans avatar
Jag älskar numpaden också, och har likväl som andra stört mig på att exempelvis dosan till internetbanken är vänd åt "fel" håll, vilket har gjort att jag några gånger tryckt in fel kombination, bara för att jag antar att det är samma.

Något jag skulle vilja se dock är att numpaden är på vänster sida av tangentbordet istället. Då jag sitter i AutoCAD på jobbet så är det irriterande att behöva släppa musen för att smidigt kunna slå in siffrorna, när man istället skulle kunna göra det med vänsterhanden. Jag vet att det finns lösa numpads, men det har jag dålig erfarenhet av. De glider iväg och så..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in