Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-08-19, 23:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Men nu börjar det bli lite väl flummigt 8O

Håller med dig..
Snart så kommer männen i dom vita rockarna och stänger in oss allihopa, bara för att vi vågar tänka lite mer än vad som brukar vara "normalt"...

Ja, om alla skulle tänka som seriösa vetenskapsmän skulle världen vara trist. Dessutom är det ofta de oliktänkande som kommer med genombrott rent historiskt.
Citera
2003-08-20, 09:03
  #14
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Eller tänk om det är så här istället: Allt utanför vårt solsystem är så konstigt och annorlunda för att vi ska förstå det. Därför skapar vår hjärna automatiskt en illusion som vi klarar av att hantera. Eller så skapar någon av alla de där oänligt många gudarna Kezoo pratade om det... Ingen har ju rent fysiskt varit där.

håller med.

Människan har definierat begreppen 'oändligt', 'ingenting' osv. Men på
jorden, finns här något som verkligen ÄR 'oändligt'? Klockan går runt
runt i all evighet kan tyckas, men det finns ändå ett möjligt slut då
elförsörjningen upphör eller då någon sätter ett finger framför visaren..
Cirklar kanske vi ser som oändliga, men alla cirklar har trots allt
kanter... på jordytan finns inget som egentligen är oändligt, eller?

Kanske är det ett bevis för att det inte existerar något oändligt, men
då står vi åter vid den kusliga frågan: vad finns utanför universum?
Citera
2003-08-20, 12:37
  #15
Medlem
crawlys avatar
Jag tror inte att det är oändligt faktiskt. Bara riktigt satans stort.
Citera
2003-08-20, 14:09
  #16
Medlem
Zeromatics avatar
En gång i tiden var jorden platt, jag skulle vilja leva såpass länge att
jag hinner se fler avgörande framsteg i människans världsbild.

Tanken har slagit mig att "Big Bangs" har inträffat på fler ställen än
i vårat universums trakter, och att det således kan existera paralella
universum.
Citera
2003-08-20, 14:53
  #17
Medlem
kezoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
En gång i tiden var jorden platt, jag skulle vilja leva såpass länge att
jag hinner se fler avgörande framsteg i människans världsbild.

Tanken har slagit mig att "Big Bangs" har inträffat på fler ställen än
i vårat universums trakter, och att det således kan existera paralella
universum.

Det är min allra högsta önskan, att något stort, riktigt stort skakar om hela våran civilisation. Som får folk att inse saker som dom annars inte skulle inse.

Har du kollar mitt inlägg i forskning, vetenskap och teknologi? Jag kallar det som vårat universum finns i för Manivarium... :)
Citera
2003-08-25, 18:52
  #18
Banned
nuxvomicas avatar
Det är inte oändligt utan har en bestämd massa och en just nu ständigt expanderande volym. Det är dock inte säkert att det har ngn "begränsning", dvs det kan vara "öppet" -i annat fall är det "slutet" som ett svart hål tex, om ni fattar hur jag menar?
Citera
2003-08-27, 00:43
  #19
Banned
nuxvomicas avatar
Det är troligen fel att fråga så. Du frågar inte varför ngn börjar på ett visst ställe i rummet, så varför fråga varför -el om- ngt börjar på ett visst ställe i tiden? Jag brukar säga att allt är ett konkret intet -det existerar men betyder inget -inte astronomi dock utan filosofi...
Citera
2003-08-27, 01:58
  #20
Medlem
genos avatar
Ännu enklare förklaring till varför universum (iaf det vi bor i) inte kan vara oändligt & ha existerat i all oändlighet.

Skulle det vara oändligt stort och ha existerat oändligt länge så skulle hela våran himmel vara fylld av stjärnor, eftersom att det skulle finnas oändligt många stjärnor som existerat oändligt länge.

Eller tänker jag helt fel?
Citera
2003-08-27, 12:45
  #21
Banned
nuxvomicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geno
Ännu enklare förklaring till varför universum (iaf det vi bor i) inte kan vara oändligt & ha existerat i all oändlighet.

Skulle det vara oändligt stort och ha existerat oändligt länge så skulle hela våran himmel vara fylld av stjärnor, eftersom att det skulle finnas oändligt många stjärnor som existerat oändligt länge.

Eller tänker jag helt fel?
Nej, det låter vettigt, fast det har med fysikens fundamentalbegrepp att göra, så det är svårt att säga. Ljuset från stjärnorna skulle ju ha nått hit efter oändlig tid, så det skulle sas vara oändligt ljust. Vi bor faktiskt i utkanten på en av Vintergatans armar, och vår sol är en medelmåttig stjärna i medelåldern -fast det passar ett släkte som det här.
Citera
2003-08-28, 14:17
  #22
Medlem
AlleyCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Är universum oändligt?

Nej, självklart inte. Universum tar slut där vi människor inte når med dagens teknik och vetenskap. Vartefter vår utveckling går framåt expanderar även universum. Det vi inte förstår kan inte existera i vårt medvetna, och det som inte existerar i det medvetna kan vi inte förstå...
Citera
2003-08-28, 14:21
  #23
Medlem
Memnoks avatar
jag anser att universum mycket väl kan vara oändligt, tänk så här:

Universum består av planeter, stjärnor etc men även av rymden mellan stjärnorna och allt annat. Eftersom rymden egentligen bara är avsaknad av materia så kan det fortsätta i all evighet. Alltså: rymden är ingenting, och ingenting kan fortsätta hur långt som helst.
Citera
2003-08-28, 16:29
  #24
Medlem
Zeromatics avatar
det är inte säkert att himmlen måste vara fylld av ljus från andra stjärnor, UNIVERSUM kan ha funnits för evigt, men det däri (galaxer osv.)
kan ha uppkommit då och då och kanske "försvunnit" igen med tiden.
(Enligt en känd teori så dras vi ju ständigt in i mitten av någon spiral
som tros vara ett gigantiskt 'svart hål' (fill me in)).. Och ljus från andra
delar av rymden kanske ligger så långt bort att det på vägen hit har
hunnit reflekterats, absorberats, omvandlats osv. av planeter och andra
objekt i rymden.. Fast vad vet jag.

Som sagt, anledningen till att vi inte kan förstå 'oändlighet' och
'evighet' är väl att det inte finns något som verkligen är oändligt
eller evigt på jorden? Vi har alltså aldrig riktigt upplevt något sådant
utan kan endast fantisera om det.

- Rättelse: Vi kan inte heller riktigt fantisera om det eftersom att
det hela bygger på sådant som vi aldrig upplevt, just oändligheten
själv.. Det är därför som det är så svårt. Right?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback