• 1
  • 2
2008-12-27, 12:37
Medlem
knors avatar
Så här

Låter som ett diskproblem i mina öron.

Du kan prova med att byta disk med en annan dator. Funkar det då fint så VET du att det är disken.

Tips utan garantier:
  1. Tag ut disken ur datorn
  2. Knacka disken lite löst mot en bok eller något annat halvhårt
  3. Skruva in disken i datorn
  4. Starta om. Funkar det så kopiera allt av värde ASAP & byt disk
  5. Funkar det inte så ta ut disken igen. Knacka den lite hårdare. Denna gång mot bordet. Åter till 3.

Ovanst har hjälpt mig flera gånger. Framförallt gällande laptops. Det hårdaste jag någonsin knackat och fått positiv effekt är att använda ungefär samma kraft som när man knackar ett ägg mot bordet för att spräcka skalet.
Citera
2008-12-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Låter som ett diskproblem i mina öron.

Du kan prova med att byta disk med en annan dator. Funkar det då fint så VET du att det är disken.

Tips utan garantier:
  1. Tag ut disken ur datorn
  2. Knacka disken lite löst mot en bok eller något annat halvhårt
  3. Skruva in disken i datorn
  4. Starta om. Funkar det så kopiera allt av värde ASAP & byt disk
  5. Funkar det inte så ta ut disken igen. Knacka den lite hårdare. Denna gång mot bordet. Åter till 3.

Ovanst har hjälpt mig flera gånger. Framförallt gällande laptops. Det hårdaste jag någonsin knackat och fått positiv effekt är att använda ungefär samma kraft som när man knackar ett ägg mot bordet för att spräcka skalet.

Det kan vara en nödutväg. Jag vet inte om detta hjälper, men jag har precis testat starta datorn utan hårddisk (fick ett tips, att om den fungerade utan så är det hårddisken som är problemet).

Kopplade ur hårddisken.

Datorn startade, adapter scan, kom till "consolen" där det står lite allt möjligt bl.a. operativsystem hittades ej. Den ladda lite, sen kommer det upp samma text igen (ett stycke undefär), efter det stänger den av sig.

Startar datorn igen. Kommer inte långt förens den stänger av sig. Igen, stänger av sig efter några sekunder bara. Igen, den kommer till consolen, texten kommer, sen stänger den av sig.

Detta tyder väl på att hårddisken fungerar?
Citera
2008-12-27, 17:16
Medlem
Startade datorn nyligen. Bytte kontakt från ett uttag till ett annat (då jag bytte förra veckan, och nu har den krachat så kunde alltid testa). Jag kom längre än vanligt, kom till konto menyn, valde konto, den laddade och sen dog.

Kan det vara nätaggregatet? Den stänger av sig själv som att strömmen brutits.
Citera
2008-12-28, 11:53
Medlem
Ingen som vet problemet alls? Kan det ha bildats statisk elektricitet när jag dammsög nätaggregatet kanske?

Sista utvägen är väl att lämna in den någonstans. Tips?
Citera
2008-12-28, 14:04
Medlem
927s avatar
har du verkligen ingen annan disk som du kan (försöka) installera windows på, isf kopplar du bort den du har nu först. har du "tur" så kan det märkas om du kopplar in din nuvarande disk som slave i en annan dator och du bläddrar runt på den enheten via utforskaren.
iofs sig kan du ju testa starta datorn med xp cd och se om den kan läsa in filer från cd, lite längre fram kan du ju avbryta det hela.

kopplar man ur kontakten till systemdisken så får du ju ett felmeddelande närapå direkt vid nästa omstart och datorn stannar ju där, du skriver att den laddar lite mer vilket låter märkligt.
det kan även va fel på moderkortet men liten lokal databutik som utför reparationer bör kunna mäta ditt nätagg för att se om det är nåt fel.
du skrev att disken klucka men var det ett mekaniskt ljud?

möjligt att det finns nån logik i detta men "trasiga" diskar kan alltså vara väldigt luriga, jag har tex kört scandisk som tog fem timmar, inga fel hittades. efter det så reparera jag windows. sen när jag skulle börja använda datorn igen så frös den igen totalt efter 1 eller 10 min. det kom inga ljud från disken men det var den som var problemet för med annan disk funka allt perfekt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in