Citat:
Ursprungligen postat av knor
Låter som ett diskproblem i mina öron.
Du kan prova med att byta disk med en annan dator. Funkar det då fint så VET du att det är disken.
Tips utan garantier:
- Tag ut disken ur datorn
- Knacka disken lite löst mot en bok eller något annat halvhårt
- Skruva in disken i datorn
- Starta om. Funkar det så kopiera allt av värde ASAP & byt disk
- Funkar det inte så ta ut disken igen. Knacka den lite hårdare. Denna gång mot bordet. Åter till 3.
Ovanst har hjälpt mig flera gånger. Framförallt gällande laptops. Det hårdaste jag någonsin knackat och fått positiv effekt är att använda ungefär samma kraft som när man knackar ett ägg mot bordet för att spräcka skalet.
Det kan vara en nödutväg. Jag vet inte om detta hjälper, men jag har precis testat starta datorn utan hårddisk (fick ett tips, att om den fungerade utan så är det hårddisken som är problemet).
Kopplade ur hårddisken.
Datorn startade, adapter scan, kom till "consolen" där det står lite allt möjligt bl.a. operativsystem hittades ej. Den ladda lite, sen kommer det upp samma text igen (ett stycke undefär), efter det stänger den av sig.
Startar datorn igen. Kommer inte långt förens den stänger av sig. Igen, stänger av sig efter några sekunder bara. Igen, den kommer till consolen, texten kommer, sen stänger den av sig.
Detta tyder väl på att hårddisken fungerar?