• 1
  • 2
2008-12-26, 15:31
Medlem
Min dator dog för tre dagar sen. När jag startar den (vanligt och även felsäkert läge) så kommer jag inte ens till "konto menyn" innan den stänger av sig själv. Vissa gånger hände det även att jag kommer till en svart "Console" där den antingen fryser eller stänger av sig själv (går inte att skriva något där, eller göra något alls).

Kan det vara att mitt nätaggregat har börjat dö? Datorn är ca 3-4 år gammal, men var väldigt dyr då den köptes så de flesta delarna duger än idag. En sak som oroar mig är dock att hårddisken jobbar väldigt mycket nu när jag försöker starta den, och kluckar några gånger vid uppstart. Grafikkortet är dock ivägen så jag kan inte ta ut hårddisken.

Väldigt tacksam för hjälp!
Citera
2008-12-26, 15:35
Medlem
kolla om fläkten på nätagget snurrar igång om inte så byt ut det. Annars kan det vara minnet som gett upp har du 2 st prova att ta ur 1 och se om den startar om inte sätt tebax och dra ut det 2a och kolla om det funkar..

Hdd kan också ha pajat men jag hade börjat felsöka med agget, minnet, hdd, och sist sessorn.

dock verkar det som ditt agg har lagt av känner igen den där storyn du skrev jag bytte det och vips funkade allt igen
Citera
2008-12-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxMartin
kolla om fläkten på nätagget snurrar igång om inte så byt ut det. Annars kan det vara minnet som gett upp har du 2 st prova att ta ur 1 och se om den startar om inte sätt tebax och dra ut det 2a och kolla om det funkar..

Hdd kan också ha pajat men jag hade börjat felsöka med agget, minnet, hdd, och sist sessorn.

dock verkar det som ditt agg har lagt av känner igen den där storyn du skrev jag bytte det och vips funkade allt igen

Jag har två stycken 512 ram minnen (behöver förmodligen mer). Jag är inte så insatt i att bygga datorer, men är det bara att dra ut ena ram minnet? Så jag inte råkar pajja något.

Fläkten vet jag fungerar eftersom den blåser ut luft på baksidan när den är igång. Kan dock kolla om det fortfarande fungerar nu när den kraschat.
Citera
2008-12-26, 15:50
Medlem
927s avatar
troligast är nog att disken pajat. jag skulle koppla ur den, fixa en annan disk, installera windows på den (inkl sp2) och sen testar du. är det nåt annat fel än disken så är det ju möjligt att du inte kan göra detta
Citera
2008-12-26, 16:09
Medlem
Testade starta datorn igen nu. Detta hände:

Startar den. Funkar som vanligt, väljer att jag ska starta den i vanligt windows läge. Börjar ladda upp konto menyn, fastnar under laddningen och stänger sedan av sig själv.

Jag kollade fläkten från nätaggregatet, den funkar. Dock så när datorn stängde av sig själv, och jag sedan slog av nätaggregatet, så lät det någon konstigt läte i en 2-3 minuter från under nätaggregatet (någonting på moderkortet kanske?). Svårt att beskriva det men lät "bzzzzzzzzzzzzzz" ganska lågt, fastän all ström var av. Efter några minuter, då jag inte lyckats hitta exakt var det kom ifrån, så slutade det. Testade starta datorn för att se om ljudet startade igen då, dock så hördes inget och datorn slog av sig själv som vanligt.

Jag tror jag har kvar min gamla dator, så kan testa att koppla ur hårddisken ur den och koppla in den i min nya. Tror den bara har service pack 2 (den nya har 3), men det fungerar endå väl?
Citera
2008-12-26, 17:34
Medlem
har du testat att ta bort 1 av minnena ?

Och ska du byta HDD så rekar jag att köpa 1 ny dom är inte så dyra att dynga in ett os på en gammal brukar inte löna sig i längden
Citera
2008-12-26, 17:44
Medlem
927s avatar
kolla igenom windows loggbok, det kan synas nåt där
Citera
2008-12-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
kolla igenom windows loggbok, det kan synas nåt där

Svårt att göra när datorn inte startar.

En till grejj angående ljudet jag hörde. Jag gick in i rummet en 5 min efter datorn stängts av, för att hålla att hårddiskarna var av samma typ (vilket de inte var). Då lät det bzzzzzz:ande ljudet igen från samma ställe. Det kommer nånstans här ifrån http://img244.imageshack.us/img244/333/data3pw1.jpg . Bilden är inte relaterad till just denna grejj, använde den till en annan sak förut, men ljudet kommer någonstans till vänster om kylarflänsarna (tror det är det, "den stora metall saken med koppar i mitten").

Om jag vill testa ram minnena, kan jag bara dra ur ena utan problem och sen sätta in det igen?
Citera
2008-12-26, 19:13
Medlem
927s avatar
du kan ju titta i loggboken i felsäkert läge eller funkar den inte då heller?

ja men kolla om det står 1024 (eller 512) mb när du startar datorn
Citera
2008-12-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
du kan ju titta i loggboken i felsäkert läge eller funkar den inte då heller?

ja men kolla om det står 1024 (eller 512) mb när du startar datorn

Kollade ram minnena, båda fungerar som de ska. Startade först med ena inne, sedan med bara andra inne. Blev samma sak varje start. Kom till laddningen av konto menyerna, och där stängdes datorn av direkt.
Citera
2008-12-27, 09:39
Medlem
kan va så att du har för klent nätagg tro ?
Citera
2008-12-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxMartin
kan va så att du har för klent nätagg tro ?

Kan vara så, men datorn har fungerat i en 3-4 år så är det verkligen rimligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in