• 1
  • 2
2008-12-26, 14:36
Medlem
generalpattons avatar
Hej!

Har nyligen införskaffat mig en Western Digital mediaspelare samt en extern hårddisk på 500GB från samma tillverkare. När jag försöker lägga över HD-filmer som är större än 4GB så står det att formatet inte stödjer så stora filer. Jag läste någonstans att man måste formatera om hårddisken för att kunna få över filer på över 4 gb så nu kommer jag till min fråga hur gör jag det?

Tack på förhand!
Citera
2008-12-26, 14:39
Medlem
LjunG-s avatar
Startmenyn -> Den här Datorn.

Högerklicka på din externa hårddisk och välj formatera
Citera
2008-12-26, 14:41
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjunG-

Säg att han redan fört över 200 gb med filer som är under 4 gb i storlek, kan han fortfarande formatera om hårddisken? Eller riskerar han att förlora det matrial som finns på hårddisken då?
Citera
2008-12-26, 14:43
Medlem
generalpattons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Säg att han redan fört över 200 gb med filer som är under 4 gb i storlek, kan han fortfarande formatera om hårddisken? Eller riskerar han att förlora det matrial som finns på hårddisken då?

exakt det undrar jag också...
Citera
2008-12-26, 14:56
Medlem
Dust0rs avatar
I kommandotolken:
"convert e: /fs:ntfs"
Där 'e' är enhetsbeteckningen på den externa disken. (ändra till korrekt enhet på er dator)
Citera
2008-12-26, 15:12
Medlem
generalpattons avatar
Citat:

tackar Men när jag väljer "filsystem" --> exFAT vad ska jag välja för storlek på allokeringsenhet? Det blir 128kb auotomatiskt ska jag välja det eller ska jag ta högre/lägre?
Citera
2008-12-26, 15:47
Medlem
pungsorks avatar
Kör på det som föreslås default.

Citat:
Ursprungligen postat av generalpatton
tackar Men när jag väljer "filsystem" --> exFAT vad ska jag välja för storlek på allokeringsenhet? Det blir 128kb auotomatiskt ska jag välja det eller ska jag ta högre/lägre?
Citera
2008-12-26, 16:16
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist

givetvis. En formatering innebär väll alltid att alla filer tas bort.
Citera
2008-12-27, 14:44
Medlem
generalpattons avatar
Jag formaterade till exFAT och lade över HD-filmer och jag trodde allt var frid och fröjd. Fram till dess att jag kopplade in hårddisken till mediaspelaren för att avnjuta lite naturporr genom planetearth då till min förvåning så står det att jag inte har några något inkopplat så jag startade om systemet men det fungerade fortfarande inte. Visar sig att min mediaspelare inte sväljer exFAT så det är väl bara att byta tillbaka till standard inställningar och avnjuta naturporren genom DVI koppling från laptopten
Citera
2008-12-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalpatton
Jag formaterade till exFAT och lade över HD-filmer och jag trodde allt var frid och fröjd. Fram till dess att jag kopplade in hårddisken till mediaspelaren för att avnjuta lite naturporr genom planetearth då till min förvåning så står det att jag inte har några något inkopplat så jag startade om systemet men det fungerade fortfarande inte. Visar sig att min mediaspelare inte sväljer exFAT så det är väl bara att byta tillbaka till standard inställningar och avnjuta naturporren genom DVI koppling från laptopten

NTFS då?
Citera
2009-11-17, 23:11
Medlem
Citat:

Hijackar tråden. Köpte idag en Seagate Expansion disk på en terrabyte ssom jag vill använda tillsammans med min PS3:a (Kräver att disken kör FAT32). Disken levereras formaterad i NTSF format och när jag väljer formeteringsalternativet i windows kan jag bara välja det som filsystem.

Behöver jag ett externt program för att kunna fprmatera disken till FAT32?
Citera
2009-11-18, 11:04
Medlem
Bumpar denna för jag behöver verkligen hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in