Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-26, 02:12
  #1
Medlem
Millencolins avatar
Tjena, hade tänkt köra ubuntu eller debian på min nya dator då jag har hört att det är två smidiga och bra operativsystem. Jag undrar dock vilket som är mest spelvänligt d.v.s jag tänkte mest spela spel på burken, om det finns något annat operativsystem som är mer utvecklat för just detta krav så kan ni ju säga till. Kan även slänga in frågan om vilket som är mest kompatibelt med windows applikationer, då en kompis till mig inte kunde få igång ventrilo och liknande.
2008-12-26, 02:50
  #2
Medlem
Windows Xp
Windows Vista

Linux går helt bort när det gäller spel.
2008-12-26, 03:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Windows Xp
Windows Vista

Linux går helt bort när det gäller spel.

Stämmer bra.

Vissa spel men långt ifrån alla spel går att köra genom WINE.
2008-12-26, 03:26
  #4
Medlem
Flashbackmembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifespan
Windows Xp
Windows Vista

Linux går helt bort när det gäller spel.

Linux är helt enkelt inte till för spel. eller så enkelt att spel är inte till för linux, dock så finns det några spel som är anpassade för linux. tex doom? om jag inte misminner mig.

spela xp surfa linux
2008-12-26, 04:32
  #5
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337Granny
Stämmer bra.

Vissa spel men långt ifrån alla spel går att köra genom WINE.
Hur är det med virtualBox?
2008-12-26, 08:12
  #6
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Alla virtuella maskiner ger grova prestandaförluster i den mån de ens tillåter lågnivå acess till grafikkort och dess subsystem. Det finns ett fåtal spel som är gjorda med linux i åtanke och det finns ett fåtal portar, men i annat fall så är liknelsen ungefär lika smart som

"Jag tänkte att jag skulle börja med formel-1 tävlingar och jag har hört att Volvo EC290 skall vara en bra grävmaskin, bör jag satsa på den eller caterpillar 422E?"

windows för spel, linux för allt annat.
2008-12-26, 08:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackmember
Linux är helt enkelt inte till för spel. eller så enkelt att spel är inte till för linux, dock så finns det några spel som är anpassade för linux. tex doom? om jag inte misminner mig.

spela xp surfa linux

Håller inte med här riktigt, det finns rätt många kommersiella spel som det har släppts "native" klienter för. Dessutom så har flera större spelbolag pratat om att släppa sina spel för linux med.

Visst så finns inte det absolut senaste för linux men utbudet är fortfarande stort. Dessutom så finns det en hel del fria spel för linux som håller rätt hög kvalitet.
2008-12-26, 11:09
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Ubuntu installerar Dualboot med ditt nuvarande Windows.
Så behåll Windows och spela där...
2008-12-26, 12:21
  #9
Avstängd
jewhaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Visst så finns inte det absolut senaste för linux men utbudet är fortfarande stort. Dessutom så finns det en hel del fria spel för linux som håller rätt hög kvalitet.
Är idel öra på att få höra exempel på den fronten..!
2008-12-26, 12:49
  #10
Medlem
Ödlans avatar
När det står mellan Debian och Ubuntu på en workstation vinner Ubuntu överlägset i min värld. När det står mellan Windows och Linux i spel står Windows högst på prispallen, som många redan poängterat.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ubuntu installerar Dualboot med ditt nuvarande Windows.
Så behåll Windows och spela där...

Varför, när en ovan Linux-användare kan göra samma sak i Windows som i Linux?
2008-12-26, 14:12
  #11
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337Granny
Stämmer bra.

Vissa spel men långt ifrån alla spel går att köra genom WINE.

Även om jag håller med om att Windows är det självklara förstahandsvalet för spel kan jag tipsa er som vill spela under linux om PlayOnLinux, det är ett enkelt och smidigt verktyg för hjälpa till med installation och konfigurering av spel under Wine, du kan även ha flera versioner av Wine installerade samtidigt för olika spel.

Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Håller inte med här riktigt, det finns rätt många kommersiella spel som det har släppts "native" klienter för. Dessutom så har flera större spelbolag pratat om att släppa sina spel för linux med.

Visst så finns inte det absolut senaste för linux men utbudet är fortfarande stort. Dessutom så finns det en hel del fria spel för linux som håller rätt hög kvalitet.

nu har jag förvisso bara provat en native klient till linux och, det var Unreal Tournament 99 (goty) som installerades med loki-installern det funkade sannerligen inget vidare.
Nu är förvisso både loki-installern och UT själt gammalt som gatan, inte desto mindre är det dock ett av mina absoluta favorit-spel.

Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Är idel öra på att få höra exempel på den fronten..!

Jag skapade faktiskt just en tråd just för det ändamålet här på FB för ungefär 1 år sen.
Ingen jättetråd förvisso men några schyssta lir vart det...
Nå håll till godo

https://www.flashback.org/showthread.php?t=600331
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2008-12-26 kl. 14:29.
2008-12-26, 15:54
  #12
Medlem
PhantomBlots avatar
Se https://www.flashback.org/showthread.php?t=507161

Låser denna.

/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback