Resultat: Ska någon/några hundraser förbjudas?
Ja, flera raser borde förbjudas
40,11%
779 röster
Ja, någon enstaka ras borde förbjudas
11,59%
225 röster
Nej, inga raser borde förbjudas alls
48,30%
938 röster
2010-09-16, 23:16
Medlem
el presas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Hunden på bilden ser ut att tränas i skydd, man har alltså lärt hunden att anfalla under kontrollerade former. Människor har alltså lärt hunden att anfalla på det sättet.

Schäfer har dessutom samma bitstyrka som en Pitbull, så varför gör man alltid jämförelsen med små raser? Varför inte jämföra med större raser som man tydligen inte vill förbjuda? Sen vassare tänder? Seriöst, dumförklara inte dig själv. Samma med att de sliter barn och smådjur i stycken, nu är jag inte en anhängare av "min hund" argument men du får gärna komma och se när han leker med råttorna.

Hehe, jo men visst serrö, sylvassa tänder i titan, skjuter laser ur ögonen och skiter napalm

Jag bjuder även hem dej (Quixote) till mej då du kan se en nymfparakit sitta på huvudet på min 60kg mördare samt som råttor går i soffan jämte den och två barn på sju och ett och ett halvt röjer omkring, jag menar det verkligen, det har sett ut så här, i fucking dare you :P
Men då du sett detta med egna ögon vill jag att du går ned på knä å förlåter min hund för att du haft något fel syn på dessa hundar, ok?! Deal?
Göteborg, bor du nära??
Citera
2010-09-17, 01:54
Medlem
serbers avatar
Trolltråden no1.
Citera
2010-09-17, 10:33
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Jag vet ingenting om hur stora artiklar våldsamma hundar brukar föräras med, bara att de med största sannolikhet inte påverkat min uppfattning om dem när jag inte ens har läst mer om dem än vad som stått i en artikel som länkats här i tråden. Att min inställning är något mer diplomatisk nu än när jag gick in i tråden motbevisar din teori om att jag blev hjärntvättad av en artikel jag slöläste igenom på en halvminut.
Var skrev jag att du är hjärntvättat? Jag påpekade enbart att media inte är en säker källa och det inte finns någon pålitligt bettstatistik fördelat på ras att tillgå i Sverige. Att många använder media som källa för hur farliga "kamphundar" är är inte heller en teori, det är fakta eftersom de säger det själva. Ta det inte så personligt, det är bara en diskussion.

Citat:
Jag skulle vilja motbevisa att byxorna du har på dig är ett par byxor för att några trådar säkerligen fallit av och de numera är 99.9% av ett par byxor, eller kanske börja spekulera kring ifall en vattendroppe som delas på mitten är två halvor av en vattendroppe eller två vattendroppar.

Att pundarhundarna med nithalsband och tjackade ägare inte är hundraprocentigt renrasiga ser inte jag som något relevant, då jag inte är emot fenomenet pundare+pitbull utan fenomenet pundare+farlig hund. Varför jag använt mig av just pitbulls som exempel beror på att det är de hundarna jag främst förknippar med kriminalitet.
Silly me, jag som trodde att just rastillhörighet var rätt viktigt om man diskuterar ett förbud av vissa raser. Hundarna du ser är knappast Pitbull överhuvudtaget men vill du fortsätta att förknippa just den rasen med kriminalitet så varsågod. Alkoholisterna där jag bor har förresten Schäfer, också en farlig hund fast den inte räknas till "kamphundar".

Citat:
Ifall folk kan räkna ut hur länge universum existerat med hjälp av att tyda radiovågor är det nog inte allt för svårt att lära vuxna människor känna igen >10 olika hundraser och vissa av de utmärkande drag som förs över till deras barn när de paras med hundar av andra raser. De behöver såklart inte bli experter som kan allt om de olika raserna psykologiska och fysiologiska sidor, men ett hum om det kan de säkert få.
Du har alltså inte kollat länken.

Citat:
Vad jag menade var inte att det ska vara billigare att fråga efter det ena än det andra, bara att ifall man inte behöver fråga "är den där olaglig" när man redan vet om den är olaglig eller inte kostar mindre arbetstid än att gå runt och fråga "är den där olaglig eller inte?" eftersom undervisningen legat på en så pass låg nivå.

Alltså:

Det är frågorna som kostar. Därför ska man utbilda dem så att de slipper fråga. Förhoppnigsvis sparas pengarna som gått till utbildningen in igen på arbetstiden, men om det går annorlunda är det inget större problem, sedan det är rent praktiskt bättre att de lär sig vad som är olagligt från första början så att de slipper spilla arbetstid.
Polisen slipper alltså fråga huruvida hunden är laglig eller inte och går bara fram och beslagtar hunden? Självklart kommer ett sånt förslag innebära att ägaren får möjlighet att visa att hunden inte innehåller olagliga raser på samma sätt som man skulle behöva visa upp en licens.

Citat:
Hur man tar fram en sån? På samma sätt som man tar fram en rapport över hur många av alla dödsfall i Sverige som berodde på exempelvis heroinöverdoser: genom att ta fram alla överdosfall och sedan separera de som dött av heroin från de andra och räkna ut hur stor andel av den totala summan som dog av heroin.
Möjligtvis att man kan börja mäta hormonnivåer i olika hundrasers blod, mäta densitet, storlek och aktivitetsnivå i amygdala också, ja, det finns mängder av sätt. Jag anser att det första alternativet (statistik över hundutövat våld) verkar vara det bästa.
Jag utgår att man kan utreda om personen dog av heroin eller någon annan drog. Säg att en kvinna kommer in med en bettskada till akuten, hur får man reda på vilken ras som bitit henne? Förutsatt att man inte får tag i ägaren? Eller om man får tag i ägaren och det visar sig att det är en Golden/Amstaff/Pudel-blandning som biter, innebär det då ett poäng för alla tre raser i bettstatistiken?

Citat:
Underligt. Efter el presa's entré bytte jag uppfattning i den frågan. Eller man bör väl inte använda dem som vapen, men ifall man bevittnar en misshandel och man med hjälp av hunden kan stoppa den så är väl det rätt?
Om jag bevittnar en misshandel försöker jag hjälpa till hund eller inte. Skulle jag bli våldtagen skulle jag inte heller ha några problem om hunden försvarar mig men det är något annat att skaffa en hund för använda som vapen än att ta hjälp av hunden om en hotfull situation uppstår.
Senast redigerad av Avantasia 2010-09-17 kl. 10:38.
Citera
2010-09-17, 14:57
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
text
Jag har en känsla av att vi går i cirklar.

Trevlig sjuttonde september på er, förresten!
Citera
2010-09-18, 10:37
Medlem
Jag tycker de är så synd varje gång en människa yttrar sig om dessa "mördar" hundar utan att kolla riktigt noga in i det. Utan bara går efter hur ofta tidningen skriver om detta. En tax biter i snitt människor mer än vad en "mördar" hund gör. Men en tax gör inte lika stor skada som en stor hund gör därför får vi aldrig läsa om detta. Och sen så som många redan sagt. De är fel på ägaren inte hunden. En människa ska inte skaffa sig en ex Amstaff utan att veta att de behöver mycket stimulering. Inget fel i de. Deras förfäder sprang runt som galningar och fick mycket stimulering.
Citera
2010-09-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bexxilicious
Jag tycker de är så synd varje gång en människa yttrar sig om dessa "mördar" hundar utan att kolla riktigt noga in i det. Utan bara går efter hur ofta tidningen skriver om detta. En tax biter i snitt människor mer än vad en "mördar" hund gör. Men en tax gör inte lika stor skada som en stor hund gör därför får vi aldrig läsa om detta. Och sen så som många redan sagt. De är fel på ägaren inte hunden. En människa ska inte skaffa sig en ex Amstaff utan att veta att de behöver mycket stimulering. Inget fel i de. Deras förfäder sprang runt som galningar och fick mycket stimulering.
Vissa hundraser avlades fram för kamp/jakt/vaktande, så stfu
Citera
2010-09-18, 11:12
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
Så om jag har en vakthund ska jag enligt ditt resonemang acceptera att han vaktar och tar revir lite hursomhelst eftersom det är det han är avlad för? Ska jag bara acceptera att min jakthund ställer skatorna i träden på tomten bara för att jag vill att han ska göra det när vi jagar?

Är du helt blåst? Ta du och håll käften istället. stfu...dumjävel.
Citera
2010-09-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic

Ja, de kanske de gjorde. Men de går fortfarande att träna bort. Och de är ingen som tvingar någon att skaffa en sådan hund. Som jag just sa. Skaffar man en hund som är avlad för kamp/jakt/vaktande så ska man veta HUR man ska göra för att hunden inte ska använda dem instinkterna mer än nödvändigt. Så stfu på dej.
Citera
2010-09-18, 12:46
Medlem
Quixotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bexxilicious
Ja, de kanske de gjorde. Men de går fortfarande att träna bort. Och de är ingen som tvingar någon att skaffa en sådan hund. Som jag just sa. Skaffar man en hund som är avlad för kamp/jakt/vaktande så ska man veta HUR man ska göra för att hunden inte ska använda dem instinkterna mer än nödvändigt. Så stfu på dej.

Det går inte att "träna" bort. Man kan med disciplin avvänja hunden till en gräns men det går inte att utplåna dess instinkt. Det sitter i generna helt enkelt.

En hund har inte samma kognitiva förmåga som en människa, vill den smaka blod så gör den det. Den tänker inte efter före, den går till attack.
Citera
2010-09-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote
Det går inte att "träna" bort. Man kan med disciplin avvänja hunden till en gräns men det går inte att utplåna dess instinkt. Det sitter i generna helt enkelt.

En hund har inte samma kognitiva förmåga som en människa, vill den smaka blod så gör den det. Den tänker inte efter före, den går till attack.

Nej det är sant. Men man kan "blockera" dess instinkter. Och som någon sa, en hund vaknar inte bara en dag och tänker att nu vill jag smaka lite på blod. Har man pli på hunden så gör den inte sådana grejer om inte ägaren tillåter det.
Citera
2010-09-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quixote

Hur avvänjer du hunden då? MED HJÄLP AV TRÄNING!

Hundar är rovdjur, det finns i bakskallen på ALLA hundar, raser, individer etc.
Har sagt det tusen gånger och kommer att få göra det tusen gånger till: HUNDEN BLIR DET DU GÖR DEN TILL.

Sen så finns det raser som är fysiskt/psykist lämpade till olika förhållanden och uppgifter, den som då väljer fel hund till fel uppgift är okunnig och borde "kanske" inte ha hund i första hand.
Citera
2010-09-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knacket
Hur avvänjer du hunden då? MED HJÄLP AV TRÄNING!

Hundar är rovdjur, det finns i bakskallen på ALLA hundar, raser, individer etc.
Har sagt det tusen gånger och kommer att få göra det tusen gånger till: HUNDEN BLIR DET DU GÖR DEN TILL.

Sen så finns det raser som är fysiskt/psykist lämpade till olika förhållanden och uppgifter, den som då väljer fel hund till fel uppgift är okunnig och borde "kanske" inte ha hund i första hand.

Tack! Mycket bra sagt (:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in