Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Jag vet ingenting om hur stora artiklar våldsamma hundar brukar föräras med, bara att de med största sannolikhet inte påverkat min uppfattning om dem när jag inte ens har läst mer om dem än vad som stått i en artikel som länkats här i tråden. Att min inställning är något mer diplomatisk nu än när jag gick in i tråden motbevisar din teori om att jag blev hjärntvättad av en artikel jag slöläste igenom på en halvminut.
Var skrev jag att du är hjärntvättat? Jag påpekade enbart att media inte är en säker källa och det inte finns någon pålitligt bettstatistik fördelat på ras att tillgå i Sverige. Att många använder media som källa för hur farliga "kamphundar" är är inte heller en teori, det är fakta eftersom de säger det själva. Ta det inte så personligt, det är bara en diskussion.
Citat:
Jag skulle vilja motbevisa att byxorna du har på dig är ett par byxor för att några trådar säkerligen fallit av och de numera är 99.9% av ett par byxor, eller kanske börja spekulera kring ifall en vattendroppe som delas på mitten är två halvor av en vattendroppe eller två vattendroppar.
Att pundarhundarna med nithalsband och tjackade ägare inte är hundraprocentigt renrasiga ser inte jag som något relevant, då jag inte är emot fenomenet pundare+pitbull utan fenomenet pundare+farlig hund. Varför jag använt mig av just pitbulls som exempel beror på att det är de hundarna jag främst förknippar med kriminalitet.
Silly me, jag som trodde att just rastillhörighet var rätt viktigt om man diskuterar ett förbud av vissa raser. Hundarna du ser är knappast Pitbull överhuvudtaget men vill du fortsätta att förknippa just den rasen med kriminalitet så varsågod. Alkoholisterna där jag bor har förresten Schäfer, också en farlig hund fast den inte räknas till "kamphundar".
Citat:
Ifall folk kan räkna ut hur länge universum existerat med hjälp av att tyda radiovågor är det nog inte allt för svårt att lära vuxna människor känna igen >10 olika hundraser och vissa av de utmärkande drag som förs över till deras barn när de paras med hundar av andra raser. De behöver såklart inte bli experter som kan allt om de olika raserna psykologiska och fysiologiska sidor, men ett hum om det kan de säkert få.
Du har alltså inte kollat länken.
Citat:
Vad jag menade var inte att det ska vara billigare att fråga efter det ena än det andra, bara att ifall man inte behöver fråga "är den där olaglig" när man redan vet om den är olaglig eller inte kostar mindre arbetstid än att gå runt och fråga "är den där olaglig eller inte?" eftersom undervisningen legat på en så pass låg nivå.
Alltså:
Det är frågorna som kostar. Därför ska man utbilda dem så att de slipper fråga. Förhoppnigsvis sparas pengarna som gått till utbildningen in igen på arbetstiden, men om det går annorlunda är det inget större problem, sedan det är rent praktiskt bättre att de lär sig vad som är olagligt från första början så att de slipper spilla arbetstid.
Polisen slipper alltså fråga huruvida hunden är laglig eller inte och går bara fram och beslagtar hunden? Självklart kommer ett sånt förslag innebära att ägaren får möjlighet att visa att hunden inte innehåller olagliga raser på samma sätt som man skulle behöva visa upp en licens.
Citat:
Hur man tar fram en sån? På samma sätt som man tar fram en rapport över hur många av alla dödsfall i Sverige som berodde på exempelvis heroinöverdoser: genom att ta fram alla överdosfall och sedan separera de som dött av heroin från de andra och räkna ut hur stor andel av den totala summan som dog av heroin.
Möjligtvis att man kan börja mäta hormonnivåer i olika hundrasers blod, mäta densitet, storlek och aktivitetsnivå i amygdala också, ja, det finns mängder av sätt. Jag anser att det första alternativet (statistik över hundutövat våld) verkar vara det bästa.
Jag utgår att man kan utreda om personen dog av heroin eller någon annan drog. Säg att en kvinna kommer in med en bettskada till akuten, hur får man reda på vilken ras som bitit henne? Förutsatt att man inte får tag i ägaren? Eller om man får tag i ägaren och det visar sig att det är en Golden/Amstaff/Pudel-blandning som biter, innebär det då ett poäng för alla tre raser i bettstatistiken?
Citat:
Underligt. Efter el presa's entré bytte jag uppfattning i den frågan. Eller man bör väl inte använda dem som vapen, men ifall man bevittnar en misshandel och man med hjälp av hunden kan stoppa den så är väl det rätt?
Om jag bevittnar en misshandel försöker jag hjälpa till hund eller inte. Skulle jag bli våldtagen skulle jag inte heller ha några problem om hunden försvarar mig men det är något annat att skaffa en hund för använda som vapen än att ta hjälp av hunden om en hotfull situation uppstår.