Citat:
Ursprungligen postat av nirux
Har kört Sabayon Linux i 1-2 år nu och är grymt nöjd!
Väntar med spänning på 4.0 som skall släppas idag enligt nedan länkar från officiella sidan.
Post från "lxnay" (snubben bakom Sabayon):
http://planet.sabayonlinux.org/?p=205
Post från "wolfden" (forum admin):
http://forum.sabayonlinux.org/viewto...p?f=56&t=15470
Sabayonlinux var kul i början speciellt då det hette RR4/RR64 liveDVD men även en bit framåt (3.4). Jag körde nyligen med 3.5.1 ett tag men eftersom skiten skärde ihop totalt så bytte jag tillbaks till Ubuntu och jag kan inte säga att jag ångrar det. Systemet och Gnome har blivit mycket bättre.
Sabayon använder Entropy vilket är en separat binär pakethanterare. Den fungerar bra så länge du inte börjar jobba för mycket med Portage. Tyvärr saknades eller så var paketen i Entropy väldigt utdaterade i 3.5.1 så jag körde en hel del Portage och enligt lxnay är Sabayon fullt kompatibelt med Gentoo. Trots att Entropy är byggt så att det ska förstå ändringarna i systemet som görs av Portage blev det så mycket konflikter att det bara var att blåsa om skiten. Största problemet uppstod när jag skulle installera KDE 4.1 från Portage då det inte fanns i Entropy.
Varför implementerar inte Sabayon teamet MagicSYSRQ i deras variant av linux, sabayon-sources trots att folk vill ha det (request i forumet)? Nästan alla distar jag har kört har det implementerat. Ett utmärkt kommando för att starta om burken rent när den hänger sig.
Mycket buggar är det på mina burkar som låsningar vid skrivbordet, sega starter, låsningar under start. På en av burkarna fungerade nästan aldrig ljudet. Tyvärr är det inte som i Ubuntu där du bara kan gå in i system->inställningar->ljud och ställa in vilket ljudkort du vill använda.
Och KDE 4.1 var inget vidare när jag testade det. Nej tack, jag står över. KDE 3.4-3.5 var helt ok under Gentoo.
Gick igenom en hel del konfigurationsfiler i systemet när jag hade problem med ljudet och det är väldigt rörigt.
Sabayon var väldigt trevligt när i början; Compiz/Beryl, drivrutiner var integrerade, bra stöd för 64bit och automatisk kompilering av kärnan. Det har vart en hel del problem med Ubuntu men nu fungerar det rätt bra (compiz fusion, hardware drivers och Kernelcheck). Många företag och projekt släpper sina program som .deb's direkt.
Sorry för rant men