2008-12-24, 03:31
Medlem
Cineastens avatar
Eftersom RonJeremyClarks vill ha lite tips på filmer med Gösta Ekman den yngre tyckte jag det kunde vara en bra idé att starta en tråd i ämnet.

Gösta har som bekant inte enbart spelat Sickan i Jönssonligan, Papphammar samt medverkat i Hasse & Tages filmer och revyer men det är väl i de sammanhangen som han är mest bekant för publiken. Han har dock gjort väldigt mycket film och tv och har visat prov på en riklig bredd som skådespelare. Det var ju därför han fick sin välförtjänta hedersguldbagge 2008.

Så vad har då den gode Gösta medverkat i som är sevärt? Det är okej att nämna både film och tv-produktioner.

Att angöra en brygga - Hasse & Tages underbara midsommarskildring med den likaledes klassiska låten Att angöra en brygga. Får en verkligen att längta till sommaren.

Dödspolare - En udda svart komedi av Mats Arehn där Tobbe (Gösta Ekman) och Bertil (Sten Ljunggren) har ett rejält fyllepartaj i Tobbes lägenhet. Dagen efter festen hittar de en död kvinna i soffan.

Från och med Herr Gunnar Papphammar - Underbar i all sin enkelhet. Började som en sorts pausprogram för att fylla ut programtiden när vi fick nöja oss med enbart Svt. Klanten som ständigt gör bort sig, snubblar och som slutligen blir ignorerad har tagits till svenskens hjärta. Är det inte så att vi alla identifierar oss med den harmlöse fumlaren eller är det något som tillhör den något äldre generationen?

Den enfaldige mördaren - I rollen som direktör Höglunds försupne och elake chaufför briljerar Gösta. Man vill bara slå honom på käften när man ser honom i tv-rutan. En oerhört osympatisk lus.

Dunderklumpen - Visserligen en animerad barnfilm där man bara får njuta av Göstas röst men vilken insats. Han är ju som klippt och skuren för rollen som En dum en som ständigt pratar om sig själv i tredje person.

Kalles klätterträd - Vad skulle serien varit utan Göstas fantastiska berättarröst? Detsamma gäller Farbrorn som inte ville va stor.

Fröken Fleggmans Mustasch - Hasse & Tage-revy (eller vad man ska kalla det, lustspel kanske?) som visats i tv vid åtminstone ett tillfälle (förmodligen betydligt fler gånger).

Gräsänklingar - Ingen höjdarfilm men ändå tillräckligt god underhållning för att man ska stå ut med Loffes flåshurtiga hö hö som förekommer i parti och minut. Göstas insats som den snälle och timide arkitekten Gary är dock klockren.

Skulden - Tv-serie där herr Ekman spelar en tråkig tjänsteman som blir spion. Jag är väl dessvärre men av få som faktiskt har den inspelad. Mycket knepig att få tag i.

Kronvittnet
- En rätt obehaglig thriller (om jag minns rätt) med Gösta som krimmare.

Macklean - Tv-serie som utspelar sig vid det svenska hovet omkring år 1780. Gösta Ekman spelar Gustav III.

Mannen som blev miljonär - Kul thrillerkomedi (?) av Mats Arehn där Gösta spelar en av två småskurkar som kidnappar statsministerns dotter.

Morrhår & ärtor - En av mina absoluta favoriter. Gösta och Margaretha Krook spelar son och mor som har ett hat-kärleksförhållande till varandra. Gösta är en riktig morsgris men vill gärna bryta sig loss. Krook är å andra sidan inte helt pigg på att släppa iväg sin lille gosse trots att han passerat 40. Ständigt träter de och smågnabbas men de blir alltid sams. Massor av underbara scener från ett mysigt sommarstockholm och helt suverän dialog. Margeretha Krook och Gösta Ekman är så otroligt samspelta så det liknar ingenting. Jag älskar verkligen den här filmen och kan väl citera i stort sett hela filmen.

Roman om ett brott - Roseanna, Polis, polis potatismos, Mannen på balkongen, Stockholm Maraton, Polismördaren, Brandbilen som försvann - Sevärda men väldigt ojämna. Förlorade mycket på de dubbade tyska skådisarna. Göstas insats som Martin Beck fanns det inget att klaga på men det var inte helt lätt att se honom i den rollen efter att ha förlikat sig med Carl Gustaf Lindstedts tolkning av rollen i Widerbergs Mannen på taket.

Varning för Jönssonligan - Göstas insats är underbar men i övrigt pendlar skådespeleriet mellan uselt och mediokert. Trots de hysteriska utbrotten, Sickans löjliga personlighet och fåniga utstyrsel lyckas Gösta göra någonting utav karaktären. Många andra hade misslyckats kapitalt i den rollen men inte Gösta.

P & B - Pettersson & Bendel. Länge sen jag såg filmen och jag minns faktiskt inte vilken roll G.E spelade men filmen är rolig och definitivt sevärd för det underbara samspelet mellan de tvenne lodisarna som spelas av Allan Edwall och Stellan Skarsgård.

Skenbart - Gösta spelar en gammal fikus (som han i någon scen kallar sig själv) med bravur i Peter Dalles underbara nattsvarta komedi. Han lyckas med konststycket att balansera på den hårfina gränsen mellan spel och överspel när han gestaltar den oerhört fjollige fd artisten Pompe som ständigt tråkas av sin partner, den elake cynikern Sixten, spelad av en fantastisk Lars Amble.

Soldater i månsken - Ännu en tv-serie. Det dröjde tämligen lång tid innan jag tog mig tid att se serien men när jag väl börjat titta kunde jag inte sluta. Gösta spelar en lärare som på ålderns höst börjar grubbla. För mycket bör inte avslöjas men serien skildrar två män vars liv sakta men säkert flätas samman. Ingen mindre än Göran Ragnerstam spelar den andra mannen. En suverän serie på alla sätt och vis. Tveklöst något av det bästa Svt producerat sen 90-talets slut.

Det finns många andra filmer, revyer, serier mm som är värda att ta upp men nu lämnar jag över rodret till någon annan.
Senast redigerad av Cineasten 2008-12-24 kl. 14:43.
Citera
2008-12-24, 04:53
Medlem
Bill-Lunds avatar
Mannen som slutade röka är ett måste!

*du kan ta ditt förbannde sönderrostade kaffe och hälla upp i häcken!*

Alla sketcher från 60-talet med Krook, Ekborg, Bengtsson mfl får inte glömmas.

Ekman som Martin Beck är också ljusår bättre än Habers dito.
Senast redigerad av Bill-Lund 2008-12-24 kl. 05:04.
Citera
2008-12-24, 07:15
Bannlyst
Picassos Äventyr, Äppelkriget och Släpp Fångarne Loss är några andra Hasse & Tage-produktioner som också är sevärda.
Citera
2008-12-24, 13:54
Medlem
"Maddog"s avatar
Väldigt fin lista, Cineasten.

Ägget är löst!

http://www.imdb.com/title/tt0073946/

Väldigt bisarr, surrealistisk komedi av Hans Alfredson.
Citera
2008-12-24, 14:41
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddog
Väldigt fin lista, Cineasten.

Ägget är löst!

http://www.imdb.com/title/tt0073946/

Väldigt bisarr, surrealistisk komedi av Hans Alfredson.
Tack. Jag kunde ju inte gärna skriva ned alla titlar utan får nöja mig med en del utav dem som jag faktiskt har sett.

Sketcherna med Lena Nyman mfl är fantastiska. Ta bara den när Lena ska köpa kulor till lilla Totte och möter den fjollige sportbutiksexpediten spelad av Gösta. Ojoj..Det är barnsligt men riktigt kul faktiskt.

Jag älskar även när han i rollen som Papphammar ska presentera vädret och associerar allt med sex när han ska rita väderkartan (som föreställer allt annat än en väderkarta). "Vad gör jag? Står och torkar mig med Sverige därbak. Här har vi alltså Sverige. Och här ligger det nu en y-front. Men vad säger jag? Jag menar en kallsing. Kallt. Här kan det dra med sig enstaka åskskurar. Och där blir det sex. Eller vad säger jag, förlåt. Förlåt mig. Sju alltså. Det kan bli väldigt mulligt här. Jag ber om ursäkt. Sverige är här. Här har vi Sverige alltså. Och det tränger in, jag menar drar över. Näe. Sverige. Sverige får väder. Ja nu går det bra att sätta på mig. Eller jag menar stänga av mig." och så de underbara spastiska ryckningarna.
Citera
2008-12-24, 15:58
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tack. Jag kunde ju inte gärna skriva ned alla titlar utan får nöja mig med en del utav dem som jag faktiskt har sett.

Jag försökte inte vara ironisk i mitt inlägg, jag menar det verkligen....det var en bra lista, t ex Soldater i Månsken var jäkligt bra.
Citera
2008-12-24, 16:46
Medlem
Cineastens avatar
SIM är jäkligt bra. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig innan jag började titta på den men fastnade så gott som direkt. Mycket bra och udda serie som faktiskt var väldigt mycket roligare än vad jag hade trott att den skulle vara.
Citera
2008-12-24, 17:14
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
SIM är jäkligt bra. Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig innan jag började titta på den men fastnade så gott som direkt. Mycket bra och udda serie som faktiskt var väldigt mycket roligare än vad jag hade trott att den skulle vara.

Lite OT men såg du serien innan av samma radarpar Alfredson/Östergren?

Offer och gärningsmän

http://www.imdb.com/title/tt0120571/

Minst lika bra, ingen Ekman men en bra Thommy Berggren.
Citera
2008-12-24, 18:43
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Den enfaldige mördaren och Dödspolare verkar vara synnerligen intressanta produktioner som har gått mig helt förbi. Ska kollas in om jag får tag på dom.

Skenbart är en sån film som jag har velat se ända sedan den kom men som jag av någon anledning inte har sett än. Nu blev den ännu mer intressant.
Citera
2008-12-24, 20:50
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Den enfaldige mördaren och Dödspolare verkar vara synnerligen intressanta produktioner som har gått mig helt förbi. Ska kollas in om jag får tag på dom.

Skenbart är en sån film som jag har velat se ända sedan den kom men som jag av någon anledning inte har sett än. Nu blev den ännu mer intressant.
Den enfaldige mördaren är mycket bra men det är främst Stellan Skarsgårds och Hasse Alfredssons förtjänst. Stellan spelar den harmynte byfånen och Hasse spelar det fascistiske svinet direktör Höglund med synnerligen otäck briljans. Vilken genomjävlig usling han är.

Dödspolare kan nog vara rätt knepig att få tag i tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in